Social media rozgościły się w naszym życiu na dobre. Nowa społeczność (wraz z targowiskami i sklepami) tworzy się obecnie w Metaverse. Platformą, na której najczęściej „spotykają się” Polacy jest Facebook. Według raportu Hootsuite „Digital 2021 Report” wybiera go w naszym kraju ponad 18 mln użytkowników. Jak w tej sytuacji wykorzystać potencjał tej aplikacji i zacząć sprzedaż bez dużych kosztów na starcie?
Dlaczego warto sprzedawać na Facebooku?
Facebook umożliwia nam kontakt z innymi ludźmi – poprzez wymianę informacji, dzielenie się zainteresowaniami i możliwością dołączenia do różnych grup. To także miejsce, w którym coraz mocniej akcentują swoją obecność firmy. Prowadzenie strony swojej marki na Facebooku to dzisiaj „must have” każdego biznesu (bez względu na branżę w której działasz).
Dzieje się tak, ponieważ Facebook to źródło codziennych informacji o świecie, ale również opinii o firmach – korzystamy z tej aplikacji w drugiej kolejności, zaraz po przeglądarce Google. Facebook kładzie nacisk na budowę społeczności, a my – jako użytkownik – prosimy tę społeczność o polecenie różnych fachowców. Widać to chociażby po popularności fanpage’ów typu Spotted, w różnych miastach Polski.
Social media to drugi najważniejszy kanał (zaraz po przeglądarce Google), na którym sprawdzamy markę w internecie. (Źródło: Hootsuite and We Are Social, raport Digital 2021)
Jak sprzedawać na Facebooku?
Aplikacja oferuje wiele funkcji. Jedne z nich są bezpośrednio skierowane na sprzedaż, inne mogą się wydawać mniej oczywiste, ale wspierają Cię w pozyskiwaniu nowych klientów. Poznaj sposoby na skuteczną sprzedaż za pomocą Facebooka.
Darmowy sklep na Facebooku (Facebook Shop)
WAŻNE – 10 sierpnia 2023 roku Meta, czyli właściciel Facebooka i Instagrama, wycofa funkcję darmowych sklepów na Facebooku. Jeżeli czytasz ten artykuł przed tą datą i myślisz o skorzystaniu z tej funkcji, zapoznaj się z naszym poradnikiem na temat alternatyw dla Facebook Shops.
Facebook udostępnia administratorom stron funkcję sklepu. Założenie darmowego sklepu internetowego (znany też jako Facebook Shop) jest proste – dodajemy produkty ze zdjęciem, opisem i linkiem. Zakupy nie odbywają się w samej aplikacji, tylko (według założenia twórców) kierują do zewnętrznej strony np. naszego e-sklepu. Potrzebujemy więc sklepu internetowego lub strony internetowej, aby w pełni korzystać z możliwości sprzedażowych tej opcji na Facebooku.
Tani sklep internetowy z linkami do produktów
Posiadając profil na Facebooku możesz skutecznie udostępniać linki w postach i rolkach, a nawet podczas transmisji na żywo, które skierują użytkownika do Twojego sklepu internetowego.
Musi on jednak najpierw powstać. A żeby zrobić to szybko i tanio, niezbędne jest wybranie odpowiedniego narzędzia. Receptą dla wszystkich właścicieli stron na Facebooku jest usługa sklepu online w formie abonamentu. Przykładem jest tutaj m.in. Sellastik w home.pl, który posiada 21-dniowy okres testowy.
Gotowy sklep internetowy umożliwi Ci szybkie uruchomienie sprzedaży i dzielenie się linkami do produktów fizycznych, cyfrowych lub usług. W przypadku Sellastik możesz sprzedawać już na okresie testowym, wynoszącym 21 dni.
Szczegóły na temat sklepu Sellastik znajdziesz na stronie https://home.pl/sellastik. Zarejestrujesz tam również usługę na testy bez opłat.
Marketplace na Facebooku – jak sprzedawać poprzez oferty ze zdjęciem?
Popularnym kanałem sprzedaży na Facebooku jest Marketplace, czyli konkurencyjny dla serwisu OLX moduł z dodawaniem ofert sprzedaży. Produkty wystawia się na zasadzie ogłoszeń, a algorytm Facebook podpowiada i rekomenduje odpowiednie produkty użytkownikom z Twojej okolicy (Marketplace dotyczy tylko Polski). Sam Marketplace nie posiada jednak opcji płatności, ponieważ sprzedaż odbywa się za pomocą komunikatora Messenger.
Jak wykorzystać w tym przypadku potencjał Facebooka i Marketplace?
Najlepiej poprzez maksymalne uproszczenie samej sprzedaży. Skuteczną metodą będzie w tym przypadku link do produktu, który znajduje się np. w Twoim sklepie internetowym. Klient zostanie wówczas przekierowany z Messengera do strony z zamówieniem, gdzie doda produkt do koszyka, sam uzupełni dane adresowe, wybierze metodę dostay oraz dokona płatności (np. poprzez BLIK).
Transmisje sprzedażowe na Facebooku
Popularne relacje sprzedażowe (głownie odzieży) przynoszą ich organizatorom nie tylko zyski, ale i grono lojalnych klientów. Sukces sprzedaży polega na angażowaniu użytkowników. Musisz w pełni wykorzystać wszystkie możliwości, związane z kontaktem z publicznością – komentarze, reakcje czy udostępnienia. Wyzwaniem podczas pokazów jest skrzętne notowanie kto i co zamawia – łatwo tutaj o pomyłkę.
Jak zatem usprawnić finalizację zakupu? Liczy się tutaj maksymalnie skrócony czas od przyjęcia zamówienia do zapłaty za produkt.
Tak, jak w przypadku sprzedaży przez wiadomość prywatną (chat) – użycie własnego sklepu uprości cały proces. Nie musisz po live kontaktować się z każdym klientem i poświęcać czas na zbieranie danych do wysyłki. Wystarczy podczas transmisji dodać komentarz z linkiem do danego produktu jako administrator strony i przypiąć go na samej górze. Szybsza realizacja wpłynie na pozytywny odbiór Twoich widzów.
Dotrzyj do grupy klientów
Dołączenie do różnych grup wspiera Twoją sprzedaż na Facebooku. Poprzez angażowanie się w aktywność określonych społeczności, możesz dotrzeć z ofertą to wielu potencjalnych klientów. To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla pasjonatów rękodzieł, którzy nie posiadają sklepów internetowych, ale sprzedają np. w wiadomościach prywatnych swoje wyroby. Poszczególne grupy zrzeszają także artystów, którzy pokazują i sprzedają w ten sposób swoją twórczość – zdjęcia, rzeźby lub obrazy.
Reklama na Facebooku
Reklama płatna na Facebooku otwiera przed Tobą drzwi do promocji swojej marki, a także skutecznej sprzedaży produktów. Facebook Ads to rozbudowana usługa, która opiera się nie tylko na celach reklamowych (np. kliknięcie, zasięg lub aktywność pod postem), ale również na formatach reklamowych – Twoja oferta będzie widoczna tam, gdzie tego chcesz: na newsfeedzie, stories, a nawet wymienionym wyżej Marketplace.
Oprócz jakości reklamy ważna jest również odpowiednia grupa docelowa, którą określasz na 2 sposoby:
- poprzez użycie zdefiniowanych przez Facebooka parametrów tj. wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania
- poprzez użycie tzw. piksela Facebooka, który umieszczasz na swojej stronie internetowej. Dzięki niemu możesz przypomnieć swoim gościom o powrocie na stronę i dokończenie zakupów, a nawet skierować reklamę do osób, które są podobne pod względem zachowania lub demografii do Twoich obecnych klientów.
Sprzedaż za pomocą przycisku CTA
Fanpage na Facebooku ma inne (mniej oczywiste) funkcje, które pomagają zwiększyć sprzedaż. Jedną z nich jest przycisk CTA (ang. call-to-action), który bezpośrednio przekierowuje użytkownika pod podany przez Ciebie link. Jeżeli chcesz zachęcić klientów do zapoznania się z ofertą sklepu – określ nazwę działania np. „Odwiedź sklep”, „Kup teraz” lub „Zobacz sklep”.
Przycisk CTA przydaje się również wtedy, gdy chcesz, aby użytkownik po jego kliknięciu skontaktował się z Tobą za pomocą Messengera lub telefonu.
Jak zacząć sprzedaż na Facebooku?
Facebook to potężna aplikacja społecznościowa, na którą zaglądamy praktycznie codziennie – szczególnie za pomocą smartfonów, na których z aplikacji korzysta aż 96,6% Polaków (źródło: Hootsuite „Digital 2021 Report”). Niezależnie od tego, co oferujesz – usługi, produkty fizyczne i cyfrowe, własną twórczość, czy używany rower – możesz to sprzedać w tym serwisie i to na różne sposoby.
Chcesz spróbować swoich sił w sprzedaży i przetestować pomysł na biznes? Kliknij na poniższy przycisk i sprawdź dostępne metody sprzedaży w internecie:
Przeczytaj również: