Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Meta usunie funkcje sklepu na Facebooku i Instagramie – jak się na to przygotować i sprzedawać dalej w social media?

Meta usunie funkcje sklepu na Facebooku i Instagramie – jak się na to przygotować i sprzedawać dalej w social media?

27 kwietnia niespodziewanie w Centrum Pomocy dla firm na Facebooku pojawił się komunikat, który z pewnością zasmuci przedsiębiorców, którzy opierali swoją sprzedaż w social media na utworzonym w ramach Facebooka i Instagrama sklepie. Meta planuje wycofać tę funkcję i skupić się na rozwoju usług reklamowych, które mają mieć większy wpływ na wyniki kampanii. Co to oznacza dla branży e-commerce?

Czym są sklepy na Facebooku i Instagramie?

Na początek usystematyzujmy kilka kwestii.

Właścicielem Facebooka i Instagrama jest Meta, która od kilku lat poważnie myślała o intensywnym wejściu na rynek e-commerce poprzez stworzenie specjalnych rozwiązań dla firm do prowadzenia e-handlu w aplikacji.

Cechy sklepu na FB i IG
Czym charakteryzowały się sklepy na Facebooku i Instagramie? Meta wskazywała 3 główne zalety.

Dzięki temu w dość krótkim czasie dodane zostały takie opcje jak:

  • Facebook Shops (sklepy na Facebooku) – osobna, darmowa funkcja, w której administratorzy stron mogli wprowadzać swoje produkty
  • Instagram Shopping – j.w. jest to funkcja dodające zakładkę z produktami na profilu na Instagramie
  • Tagowanie produktów – dzięki temu dodając dowolny post na Facebooku lub Instagramie administrator mógł dodać tag z linkiem do swojego produktu (który wyświetlał się na zdjęciu lub pod treścią posta)
  • Płatności wewnętrzne – dzięki nim użytkownicy mogli opłacać produkty bez wychodzenia z aplikacji, wprowadzono to jednak na rynku amerykańskim oraz testowo w kilku innych krajach

Dwie pierwsze miały zastąpić tradycyjne sklepy internetowe (oparte na stronach WWW oraz rozwiązaniach SaaS). Opcja oznaczania produktów zapewniała lepszą widoczność dla Twojej oferty w postach, a z kolei ostatnia funkcja miała zwiększyć komfort użytkownika (szybkie i łatwe zakupy) oraz zwiększyć przychody Mety – tu bowiem oprócz ceny kryła się jeszcze prowizja za sprzedaż, którą sprzedawca uiszczał automatycznie po transakcji.

Instagram Shopping
Przykład działania sklepu na Instagramie.

Wydawało się kwestią czasu, aż Meta rozwinie ten obszar i rozszerzy działanie wszystkich funkcji sprzedażowych na cały świat. Stało się jednak coś innego i firma zapowiedziała…. odwrót od swoich planów, ale jednocześnie uwzględniła rynki, dla których sklepy i funkcje e-handlu pozostaną nienaruszone. Nie ma jednak wśród nich Polski!

Meta informuje o wycofaniu funkcji sklepu na Facebooku i Instagramie

Co dokładnie zawiera komunikat Mety dot. wycofania sklepów? Informacja jest jednoznaczna, aczkolwiek dostępna tylko w języku angielskim:

Today (April 27, 2023), we announced that we’re doubling down on ensuring our ads tools are as performant as possible through AI-powered automation and new products and tools to help deliver the right ad to the right people at the right time.
For businesses in your region, this means we will focus attention and resources on products like Advantage+ shopping campaigns, messaging, and Reels, which drive the highest performance and ROI, and give shoppers the most personalized experience. Businesses in EMEA will no longer be able to host a shop on their Facebook or Instagram page or use product tagging in posts, except in 11 markets (Denmark, France, Germany, Italy, Netherlands, Norway, Spain, Sweden, Switzerland, UK and Ukraine) where we see a future opportunity to bring checkout to those markets. In those select markets we’ll continue to support shops without checkout on Facebook and Instagram enabled to make the transition as easy as possible.

W wolnym tłumaczeniu działania Mety można określić w następujący sposób:

  • firma skupia się na rozwijaniu systemu reklam, aby te przynosiły lepsze efekty biznesowe dla właścicieli firm. Mają do tego zostać wykorzystane sztucznej inteligencji oraz nowe funkcje dla reklamodawców
  • dla biznesów z rejonu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) oznacza to oparcie działań na znanych już opcjach Advantage+ w kampaniach reklamowych, komunikatorach oraz Rolkach, które mają przynieść jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe
  • firmy z rejonu EMEA nie będą już mogły korzystać z funkcji sklepów na Facebooku i Instagramie, a także tagowania produktów, z wyjątkiem stron prowadzonych w 11 krajach: Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz Ukrainy.

Co to oznacza dla przedsiębiorców, korzystających z w/w funkcji? W dużej mierze zasięg promocji ich produktów zostanie mocno okrojony, a w przypadku niektórych branż (np. sklepów z biżuterią lub modą) mowa o usunięciu kluczowej opcji, dzięki której użytkownik Facebooka oraz Instagrama mógł zapoznać się z nazwą i opisem produktu.

Pełny komunikat Mety znajdziesz tutaj.

Sklep na Facebooku
Przykład działania funkcji Sklep na Facebooku.

Wsparcie dla tych opcji zostanie wycofane 10 sierpnia 2023 roku, o czym wyraźnie mówi komunikat w dokumentacji Facebooka:

Alternatywy dla sklepu na Facebooku i Instagramie

Jeżeli do tej pory bazowałeś/aś na promocji produktów z wykorzystaniem funkcji sklepu w aplikacjach Meta (Facebook lub Instagram) to musisz jak najszybciej znaleźć nową metodę na promowanie swojej firmy. Na szczęście Facebook oraz Instagram same nie znikną, ograniczą tylko opcję tagowania i prowadzenia sklepów wewnątrz aplikacji. O swoje profile i konta firmowe nie musisz się więc martwić.

Niestety, decyzja Mety wpłynie jednak na widoczność Twoich produktów, które „oznaczane” w postach mogły liczyć na lepszą, bezpłatną promocję. To się zdecydowanie zmieni i sprawi, że pokazanie produktu fizycznego będzie większym wyzwaniem.

Dlatego już teraz pomyśl o alternatywnych metodach na zwiększenie zasięgu Twojego biznesu. Co warto przemyśleć mając w głowie decyzję Mety?

  1. Własny sklep internetowy – sprzedażowy fundament działający pod własnym adresem internetowym (domeną) to pierwszy krok, jaki warto zaplanować. Dzięki temu łatwiej Ci będzie „przekierować” ruch z social media do miejsca, gdzie użytkownik zapozna się z Twoim produktem i dokona transakcji. Jeżeli jeszcze nie masz własnego sklepu w sieci, to jest to zdecydowanie dobry moment na jego uruchomienie. Nie musisz się znać na programowaniu, ponieważ w internecie znajdziesz gotowe usługi do prowadzenia sprzedaży tj. sklep Shoper od home.pl.
  2. Strona internetowa – nie każdy sprzedaje setki przedmiotów w różnych wariantach. Jeżeli na swoim Facebooku lub Instagramie pokazujesz np. rzeczy DiY (rękodzieło), to dobrym pomysłem jest przeniesienie oferty na estetyczną stronę internetową, na której użytkownicy znajdą więcej materiałów na ich temat. Do uruchomienia strony WWW możesz użyć popularnego WordPressa. Zainstalujesz go m.in. za pomocą hostingu WordPress w home.pl.
  3. Platformy marketplace tj. Allegro lub Etsy – dodatkowy kanał sprzedaży to zawsze większa szansa na sprzedaż. Pamiętaj jednak, że działają one w oparciu o własne zasady i prowizje od transakcji. Chcesz wiedzieć więcej o działaniu na Etsy? Zapoznaj się z naszym poradnikiem tutaj.
  4. Reklama internetowa – skoro Meta usuwa opcję do bezpłatnej promocji produktów w aplikacji (a za taką trzeba uznać oznaczanie na zdjęciach) to prędzej czy później trzeba będzie spojrzeć przychylnie w kierunku płatnej reklamy. Reklamując się w social media oraz Google dotrzesz do nowych odbiorców Twoich produktów.

Potrzebujesz konsultacji w temacie uruchamiania sklepu internetowego? Zamów bezpłatną konsultację, a nasi specjaliści sprawdzą, czego dokładnie potrzebujesz, aby z sukcesem wejść w branżę e-commerce.

Jak szybko założyć sklep internetowy i zacząć sprzedawać?

Jeżeli zależy Ci na szybkim przeniesieniu oferty z Facebooka lub Instagrama do sklepu i pojawieniu się w wyszukiwarce Google, to rekomenduję 2 rozwiązania, które dotyczą jednej usługi.

Gdy chcesz wszystko zrobić samodzielnie:

  1. Zamów usługę sklepu Shoper w home.pl, która jest gotowym narzędziem dla sprzedawców w sieci
  2. Zaloguj się do zaplecza sklepu i wykonaj konfigurację tj. nazwa sklepu, opis firmy, dane kontaktowe, a na końcu wprowadź katalog produktów
  3. Zapoznaj się z dostępnością motywów graficznych i wybierz szatę najlepiej pasującą do Twojej firmy
  4. Skonfiguruj metody płatności (korzystając z płatności dla sklepów w home.pl korzystasz na atrakcyjnych warunkach) i metody dostawy
  5. Zadbaj o regulamin sprzedaży. Bez niego Twoja działalność będzie niezgodna z prawem.
  6. Zarejestruj adres dla swojego sklepu i skonfiguruj go zgodnie z naszą instrukcją

Cały proces może Ci zająć kilka dni, ale dzięki temu zyskasz własne narzędzie do internetowej sprzedaży i przestaniesz zwracać uwagę na zmiany, jakie wprowadza Meta w swoich aplikacjach. A widać niestety tu pewien odwrót od sprzedawców.

Gdy chcesz zaoszczędzić czas lub po prostu wolisz otrzymać skonfigurowany sklep z szatą graficzną:

  1. Skontaktuj się z nami poprzez formularz i zapytaj o budowę sklepu w oparciu o Prestashop lub WooCommerce
  2. Poprosimy Cię o kilka rzeczy np. listę produktów, jakie chcesz, aby były dostępne w sklepie. Resztę zrobimy za Ciebie!
  3. Otrzymasz projekt sklepu do akceptacji i jeśli wszystko pójdzie dobrze, zaczniesz sprzedawać.

Bez względu na obraną ścieżkę, oba sposoby dadzą taki sam efekt – będziesz mógł/mogła sprzedawać w internecie poprzez własny sklep i promować go w różnych miejscach, aplikacjach i marketplace.

Chcesz poczytać więcej o sprzedaży w internecie? Zapoznaj się z naszymi poradnikami:

Trendy w sprzedaży internetowej w 2023 roku
Jakie są największe i najpopularniejsze platformy marketplace?
Jak przenieść do internetu sklep modowy lub atelier?