Ostatnie lata sprzyjały dynamicznemu rozwojowi oprogramowania do pracy zdalnej, w tym do wspierania klientów na odległość. Dotyczy to m.in. branży specjalistów IT, którzy wspierają partnerów w biznesie. W tym artykule poznasz narzędzia, które coraz częściej wybierają informatycy, współpracujący z kilkoma lub nawet kilkunastoma firmami w zakresie pomocy technicznej i obsług dokumentacji.
Jakie są zalety obsługi klientów na odległość?
Wiele przedsiębiorstw w ostatnich latach zdecydowało się na pracę zdalną lub hybrydową. Część z nich dostrzegła zalety takiej zmiany. Nawet po zmniejszeniu obostrzeń związanych z pandemią, wielu pracowników pozostało w domach, aby pracować tak samo efektywnie, a może i nawet lepiej niż przed przejściem na home office.
Co takiego sprawia, że praca zdalna, w tym pomoc klientom na odległość, jest tak atrakcyjna?
Oszczędność czasu
Na pierwszy rzut oka widoczne są różnego rodzaju oszczędności. Czas jest jedną z nich, dlatego że przy pomocy zdalnej informatyk nie dojeżdża do klienta, aby rozwiązać jego sprawę. Dzięki odpowiednim aplikacjom problem rozwiązany zostanie bez spotkania np. w biurze.
Oszczędności finansowe
Jeśli przy pracy zdalnej informatyk nie musi dojeżdżać do klienta, to oszczędza nie tylko czas, ale również pieniądze. Benzyna, bilety na komunikację miejską czy przejazdy taksówką nie generują dodatkowych wydatków. Ponadto jeśli pracujesz w pełni zdalnie, możesz zrezygnować z wynajmowania biura i przygotować swoje miejsce pracy w domu.
Zwiększenie zasięgu firmy
Skoro nie jesteś ograniczony siedzibą swojej firmy, to z większym powodzeniem wyjdziesz poza granice swojego miasta, a nawet kraju. Taka ekspansja zwiększy liczbę zainteresowanych klientów, przez co uzyskasz okazję do szybszego rozwoju biznesu. Jesteś specjalistą w konkretnej dziedzinie? Możesz pracować nie tylko dla polskich klientów.
Mobilność i wygoda pracy
Powyższe zalety dają większy komfort pracy Twojej oraz innych pracowników. Pracując zdalnie utrzymujesz kontakt ze swoimi pracownikami z dowolnego miejsca. Poziom wsparcia klientów wejdzie na jeszcze wyższy szczebel ze względu na Twoją mobilność i elastyczną dostępność.
Jakich narzędzi i aplikacji używa informatyk pracujący zdalnie?
Każdy samodzielny informatyk oraz specjalista z helpdesku IT powinien mieć pod ręką niezbędnik, z którym prosto i szybko rozwiąże zlecone zadanie na komputerze klienta lub współpracownika.
Oto 5 kategorii programów, które powinny znaleźć się w zanadrzu każdego informatyka:
Program do obsługi pulpitu zdalnego – AnyDesk jako nr 1
Oprogramowanie, bez którego pomoc na odległość nie miałaby miejsca, to aplikacja do zdalnego pulpitu. Za pomocą takiego programu technik IT szybko połączy się z komputerem klienta i w zdalny sposób przejmie nad nim kontrolę.
Ze względu na prostotę użytkowania przy jednoczesnym zachowaniu zaawansowanych funkcji, polecamy do tego celu AnyDesk, który od strony klienta nie wymaga nawet instalacji.
Do czego przyda się AnyDesk? Jego możliwości są bardzo elastyczne – informatyk za jego pomocą zaktualizuje oprogramowanie na komputerze lub smartfonie pracownika, dokona weryfikacji bieżących aplikacji pracujących w systemie, zainstaluje oprogramowanie antywirusowe, a nawet dokona konfiguracji sprzętu np. przy użyciu konsoli administracyjnej.
W porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami, AnyDesk dla firm posiada niższą cenę i może łączyć się z wieloma urządzeniami (również mobilnymi) za pomocą jednego komputera. Sprawdź szczegóły klikając poniższy przycisk:
Aplikacja do zarządzania plikami w chmurze – Dropbox
Dyski chmurowe są polecane właściwie każdemu użytkownikowi, który pracuje na edytorach tekstu, grafik czy ogólnie dokumentach cyfrowych. Zabezpieczenie danych w postaci dysków zewnętrznych lub pendrive ma swoje zalety, aczkolwiek to przestrzeń w chmurze staje się światowym standardem przechowywania plików.
Umieszczając dane w takiej usłudze masz większą kontrolę nad tym, kto posiada dostęp do zasobów. Dodatkowym atutem jest fakt, że użytkownik może edytować plik na dowolnym urządzeniu.
Rozwiązań, które służą do bezpiecznego przechowywania i udostępniania plików, jest wiele. Z pewnością zaliczają się do nich doskonale znane Dysk Google, OneDrive od Microsoft 365 oraz bardziej tradycyjny, choć równie niezawodny Dropbox Business.
Do czego przyda się dysk w chmurze? Do przechowywania kopii zapasowej, udostępniania dużych materiałów zewnętrznym partnerom oraz przechowywania własnych zasobów multimedialnych (szablonów grafik, projektów, dokumentów cyfrowych).
Oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych – Acronis Backup
Tworząc kopie zapasowe danych zabezpieczasz firmę na wypadek awarii sprzętu lub zawirusowania systemu, a to przecież może zdarzyć się każdemu (działa tak m.in. ransomware). Aplikacje do backupów są doskonałym dopełnieniem dysków chmurowych, o których napisaliśmy powyżej.
Dobrą praktyka przechowywania kopii zapasowych jest ich rozproszenie – tak, aby problem z jedną z nich nie wpływał na kolejne. Przykład – kopie zapasowe folderu warto przechowywać nie tylko na dysku zewnętrznym, podpiętym pod USB (może on bowiem ulec awarii), jak również w usłudze chmurowej, utrzymywanej poza organizacją.
Do zabezpieczenia swoich komputerów, serwerów, a nawet stron internetowych, przed utratą danych użyjesz m.in. Acronis Cyber Protect. Wystarczy, że określisz przestrzeń, jakiej potrzebujesz dla siebie lub swojego klienta. Ochroną obejmiesz dowolną liczbę urządzeń.
Acronis Cyber Protect wykonuje kopie zapasowe danych na komputerach, urządzeniach mobilnych, serwerach FTP, a nawet serwerach dedykowanych. Tak elastyczne dopasowanie się do różnych typów technologii jest dużym atutem tej usługi.
Program antywirusowy do ochrony wielu urządzeń
Dobry i sprawdzony antywirus chroni urządzenia przed złośliwym oprogramowaniem, phishingiem czy spamem. Firma, która zatrudnia informatyka, wierzy, że wybierze on kompleksową usługę, najlepiej na kilka stanowisk. Podczas pracy zdalnej ma to szczególne znaczenie, ponieważ kontakt fizyczny z laptopem lub komputerem pracownika jest ograniczony. Dlatego warto wybrać oprogramowanie, które za pomocą jednej licencji uwzględni 5, 10, a nawet więcej urządzeń.
Do ochrony komputerów i smartfonów nadają się takie antywirusy, jak:
- Norton 360 – dla 1-10 urządzeń,
- Bitdefender – dla 1-15 urządzeń (w zależności od wersji),
- ESET – w różnych pakietach. 1-6 urządzeń,
- AVG Ultimate – pakiet na 10 różnych urządzeń.
Podpis elektroniczny do prowadzenia dokumentacji (kadry, administracja, HR)
Coraz więcej firm postanawia wdrożyć elektroniczny obieg dokumentów w swojej organizacji, a także w kontakcie z klientami oraz administracją publiczną (jest to widoczne m.in. w sektorze edukacji, branży budowlanej lub przy kontakcie przedsiębiorców z ZUS). Opinie wielu użytkowników podpisu kwalifikowanego nie wskazują na chęć rezygnacji z tego rozwiązania.
Wynika to z istotnych cech certyfikatu kwalifikowanego:
- w pełni odpowiada podpisowi odręcznemu,
- powoduje skutki prawne,
- generuje oszczędności:
- mniej drukowania,
- brak wysyłek umów kurierem,
- zero wizyt w urzędach i oczekiwania w kolejkach.
Wszystkie umowy podpisuj z mobilnym podpisem kwalifikowanym SymplySign, który w pełni zastąpi podpis odręczny. Jeśli zechcesz wprowadzić w swojej firmie politykę paperless, wypróbuj podpis elektroniczny Autenti.