Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak zacząć sprzedawać w internecie? Narzędzia i patenty, dzięki którym staje się to banalnie proste 

Jak zacząć sprzedawać w internecie? Narzędzia i patenty, dzięki którym staje się to banalnie proste 

Rozpoczęcie sprzedaży w sieci może być szybkie i łatwe, a założenie własnego sklepu internetowego wcale nie wymaga zatrudnienia zespołu specjalistów. Dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że na rynku, jak grzyby po deszczu, wyrastają kolejne narzędzia obniżające próg wejścia i ułatwiające start działalności. Narzędzia, dodajmy, nie generujące dużych kosztów na start lub wręcz darmowe. Od czego zacząć i jak uruchomić własny sklep w internecie?

Co można sprzedawać w internecie? 

Odpowiedź jest krótka: niemal wszystko. Jest tu miejsce dla małych i dużych firm, rękodzielników, artystów, czy właścicieli gospodarstw rolnych produkujących własne wyroby. Rozpoczęcie sprzedaży w internecie oznacza tak naprawdę otwarcie się na dotarcie do klientów z całego świata. To interesująca perspektywa, zwłaszcza w przypadku producentów towarów unikatowych.

Wraz z  e-commerce dynamicznie rozwinęła się branża usług kurierskich, dlatego paczki wyślemy dziś do klientów szybko i niedużym kosztem. Pozostając na rodzimym podwórku, swoje produkty możemy kierować już do ponad 30 mln polskich internautów, z których 77% robi zakupy online (Gemius, 2022).

A co najczęściej kupują Polacy w sieci? Według raportu E-commerce w Polsce 2022 (Gemius) do najpopularniejszych kategorii produktów należą:

  • odzież, akcesoria i dodatki (79%),
  • obuwie (66%),
  • kosmetyki i perfumy (65%),
  • książki, płyty i filmy (57%). 
Jakie produkty sprzedawane są w internecie?

Polacy coraz częściej sięgają po produkty cyfrowe, jak e-booki, audiobooki, webinary, czy nagrania ze szkoleń – multimedia kupuje w ten sposób już 36% klientów sklepów internetowych (Gemius, 2022).

Pomijając wytwórców, lawinowo rośnie też liczba usług, które świadczone są za pośrednictwem internetu. Wszelkiej maści warsztaty, szkolenia, porady terapeutyczne, dietetyczne, prawnicze… To tylko początek listy tego, co można sprzedawać w internecie. A nawet jeśli zamierzamy spotkać się z naszymi odbiorcami osobiście, to w sieci za pomocą sklepu możemy przecież sprzedawać bilety, karnety, vouchery itp.

Jak zacząć sprzedaż na gotowym sklepie internetowym?

Gotowe sklepy dla sprzedawców są określane skrótem SaaS (ang. Software as a Service), co oznacza dosłownie oprogramowanie sprzedawane, jako usługę. Pierwszym przykładem takiej usługi jest sklep Shoper w home.pl.

Szata graficzna dla sklepu internetowego
Przykłady szaty graficznej dla sklepu internetowego, sprzedającego produkty elektroniczne.

W realiach e-commerce to po prostu skonfigurowana przez dostawcę infrastruktura sklepowa, do której otrzymujesz natychmiastowy dostęp w ramach opłaty abonamentowej. Obsługa takiego sklepu jest łatwa i intuicyjna, w prosty sposób uruchomisz także najpopularniejsze formy dostawy i płatności. Po szybkiej konfiguracji i dodaniu produktów, Twój sklep jest gotowy do prowadzenia sprzedaży.

Drugim rozwiązaniem jest Sellastik. To proste i jednocześnie nowoczesne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców internetowych, w tym tych bez własnej firmy. Jego zaletą jest intuicyjność obsługi, odporność na błędy użytkowników i atrakcyjna cena. Dlaczego warto wybrać Sellastik jako swój pierwszy sklep internetowy? Przede wszystkim umożliwia szybkie i proste założenie sklepu z gotowego szablonu (ponad 40 stylowych wzorów do wyboru w pakiecie), posiada wbudowane opcje dla e-płatności i przesyłek logistycznych.

A jeśli to dla Ciebie wciąż za mało, to wiedz, że możesz na nim testować swoje pomysły sprzedażowe przez 21 dni za darmo.

Pamiętaj, że przy wybraniu usługi SaaS nie musisz znać się na technicznych aspektach działania sklepu –  tym zajmie się dostawca usługi. Nowy sklep zbudujesz niskim kosztem, wybierając np. tani pakiet na start biznesu.

Wybierając sklep w modelu SaaS masz również okazję, do uzyskana dodatkowych oszczędności od największych dostawców rozwiązań e-commerce (m.in. płatnościach elektronicznych, wysyłce, tłumaczeniach strony sklepu, BDO itd.). Kliknij i zobacz, na jakie benefity możesz liczyć przy współpracy partnerskiej w home.pl:

Dla kogo przeznaczona jest SaaS? Gotowy sklep internetowy w abonamencie sprawdzi się w pierwszej kolejności dla:

  • przedsiębiorców, którzy chcą szybko i niskim kosztem rozpocząć sprzedaż w sieci pod własnym adresem internetowym,
  • właścicieli małych i średnich firm, z wąskim lub szerokim asortymentem.

Sklep w modelu SaaS nie wymaga od nas wiedzy z zakresu programowania. Wybierając doświadczonego dostawcę usług dla e-commerce, otrzymasz także w pakiecie wsparcie techniczne. Warto również poszukać dostawcy sklepu SaaS, który oferuje preferencyjne warunki tj. promocję na pierwszy rok – obniżysz w ten sposób koszty rozpoczęcia działalności jako sprzedawca internetowy.

Własny sklep internetowy

Jeżeli SaaS jest ofertą dla osób mniej technicznych, ale mocno zaangażowanych w pomysł rozpoczęcia sprzedaży przez internet, tak Open Source jest rozwiązaniem dla bardziej wymagających użytkowników. Wybór ten wiąże się z użyciem popularnych i otwartych na modyfikację aplikacji (stąd angielska nazwa).

Co jest potrzebne do uruchomienia sklepu z oprogramowaniem Open Source?

  • Własny hosting/serwer – przestrzeń na pliki
  • Domena internetowa – adres, pod którym internauci znajdą stronę sklepu
  • Certyfikat SSL – usługa, chroni dane przesyłane przez klientów w formularzach. To popularna ikona kłódki przy adresie strony w przeglądarce.
  • Nieco większa wiedza techniczna – przyda się do konfiguracji modułów, produktów, kategorii itp.

Jednym z najpopularniejszych w Polsce silników dla e-commerce w tym modelu jest PrestaShop (ok. 20 tys. sklepów, dane wg raportu BuiltWith 2022). Oprogramowanie to jest nieustannie rozwijane i aktualizowane, dzięki czemu charakteryzuje się wysokim stopniem bezpieczeństwa.

Pamiętaj jednak, że w kontekście Open Source za aktualizację odpowiada sprzedawca (lub zatrudniony przez niego informatyk) – to duża różnica w stosunku do modelu SaaS, gdzie ten proces spoczywa na dostawcy.

Założenie sklepu PrestaShop jest darmowe, nie poniesiesz opłat abonamentowych oraz instalacyjnych, związanych z jego użytkowaniem. Koszty z jakimi się spotkasz, wiążą się z zakupem odpowiedniego hostingu (musi być dostosowany do wymagań  oprogramowania), domeny i certyfikatu SSL.

Innym kosztem, który jest trudny do oszacowania, jest czas. Sklep budujesz bowiem samodzielnie lub zlecasz to profesjonalnej agencji (jest to jednorazowy wydatek, którego wysokość zależy od zaawansowania projektu).

Największą zaletą rozwiązania Open Source jest jego elastyczność. Dzięki otwartości kodu osoba znająca się na językach programowania (w tym przypadku PHP) może dowolnie zmieniać lub wprowadzać własne funkcje do mechanizmów sklepowych.

Sklepy działające na silniku Open Source łatwiej się też pozycjonują w wyszukiwarce Google, dzięki dodatkowym (często bezpłatnym) modułom do zaawansowanej konfiguracji SEO dla pojedynczej podstrony.

Tip: Wybierz hosting dopasowany do oprogramowania sklepu PrestaShop, najlepiej dedykowane rozwiązanie, które gwarantuje wysokie parametry wydajności serwerów i krótki czas ładowania się strony.

Dla kogo jest sklep na PrestaShop? Rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim dla osób, które:

  • chcą zbudować sklep maksymalnie dopasowany do swojego biznesu, z funkcjonalnościami które nie są dostępne na gotowych usługach ze sklepami (np. dodatkowe moduły, nietypowy układ strony).
  • nie uznają żadnych kompromisów i chcą sprawować kontrolę nad każdym elementem działającym w sklepie.
  • są świadome, że budowa sklepu w ten sposób pochłania więcej czasu i liczą się z większymi kosztami.
  • chcą przenieść swój sklep i ofertę z innej, gotowej usługi (np. SaaS),
  • chcą wprowadzić do sklepu niestandardowe rozwiązania, których nie znalazły np. na usługach SaaS.

PrestaShop sprawdzi się także dla właścicieli większych firm, dla których sklep w modelu SaaS może być niewystarczający. Wynika to również z faktu, iż branża jest na tyle specyficzna, że wymaga wdrożenia innowacyjnych rozwiązań np. zaawansowaną wyszukiwarkę dla biura podróży lub unikalny kreator do projektowania dla firm z branży remontowo-budowlanej.

Jak wybrać odpowiednie narzędzie do rozpoczęcia sprzedaży internetowej?

Dostawcy oprogramowania dla e-commerce oferują rozwiązania dla wszystkich rodzajów branż i rozmiarów firm – od sezonowych sprzedawców produktów pozyskanych z gospodarstw rolnych, po wielkie marki odzieżowe docierające do klientów w różnych marketplace’ch pokroju OLX, Allegro, Amazon, eBay, czy Facebook Marketplace.

Uruchamianie i prowadzenie sprzedaży internetowej jest dostępne na każdej z wymienionych wyżej usług. Nie każda jednak sprawdzi się na konkretnym etapie rozwoju Twojej firmy i w każdej branży.

Kiedy zdecydować się na własny sklep w internecie?

Jako mikro lub mały przedsiębiorca możesz jednak rozpocząć sprzedaż szybko i niskim kosztem, bez znajomości zagadnień z tematyki IT oraz specyfiki działania oprogramowania e-commerce. Z biegiem czasu okaże się, że potrzebujesz jednak czegoś więcej.

Tzw. „wyrastanie” z posiadanego narzędzia do sprzedaży przez internet jest jak najbardziej naturalne. Im większy biznes, tym większe potrzeby docierania do nowych klientów, a także spełnianie ich potrzeb. Ważna jest jednak świadomość, że dla każdego sprzedawcy na rynku dostępny jest szeroki wachlarz możliwości.

Reasumując, najczęściej wybierane rozwiązania e-commerce to:

  • dla początkujących sprzedawców – usługi SaaS (np. sklep Sellastik w home.pl)
  • dla osób doświadczonych w handlu internetowym (np. na Allegro), ale nieposiadającym jeszcze sklepu online – usługi SaaS
  • dla sprzedawców doświadczonych, posiadających większy budżet – sklep oparty na aplikacjach Open Source np. PrestaShop