Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak zacząć sprzedawać w internecie? Narzędzia i patenty, dzięki którym staje się to banalnie proste 

Jak zacząć sprzedawać w internecie? Narzędzia i patenty, dzięki którym staje się to banalnie proste 

Rozpoczęcie sprzedaży w sieci może być szybkie i łatwe, a założenie własnego sklepu internetowego wcale nie wymaga zatrudnienia zespołu specjalistów. Dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że na rynku, jak grzyby po deszczu, wyrastają kolejne narzędzia obniżające próg wejścia i ułatwiające start działalności. Narzędzia, dodajmy, nie generujące dużych kosztów na start lub wręcz darmowe. Od czego zacząć i jak uruchomić własny sklep w internecie?

Co można sprzedawać w internecie? 

Odpowiedź jest krótka: niemal wszystko. Jest tu miejsce dla małych i dużych firm, rękodzielników, artystów, czy właścicieli gospodarstw rolnych produkujących własne wyroby. Rozpoczęcie sprzedaży w internecie oznacza tak naprawdę otwarcie się na dotarcie do klientów z całego świata. To interesująca perspektywa, zwłaszcza w przypadku producentów towarów unikatowych.

Wraz z  e-commerce dynamicznie rozwinęła się branża usług kurierskich, dlatego paczki wyślemy dziś do klientów szybko i niedużym kosztem. Pozostając na rodzimym podwórku, swoje produkty możemy kierować już do ponad 30 mln polskich internautów, z których 77% robi zakupy online (Gemius, 2022).

A co najczęściej kupują Polacy w sieci? Według raportu E-commerce w Polsce 2022 (Gemius) do najpopularniejszych kategorii produktów należą:

  • odzież, akcesoria i dodatki (79%),
  • obuwie (66%),
  • kosmetyki i perfumy (65%),
  • książki, płyty i filmy (57%). 
Jakie produkty sprzedawane są w internecie?

Polacy coraz częściej sięgają po produkty cyfrowe, jak e-booki, audiobooki, webinary, czy nagrania ze szkoleń – multimedia kupuje w ten sposób już 36% klientów sklepów internetowych (Gemius, 2022).

Pomijając wytwórców, lawinowo rośnie też liczba usług, które świadczone są za pośrednictwem internetu. Wszelkiej maści warsztaty, szkolenia, porady terapeutyczne, dietetyczne, prawnicze… To tylko początek listy tego, co można sprzedawać w internecie. A nawet jeśli zamierzamy spotkać się z naszymi odbiorcami osobiście, to w sieci za pomocą sklepu możemy przecież sprzedawać bilety, karnety, vouchery itp.

Sprzedaż bez sklepu – jak zacząć sprzedawać w internecie w wielu miejscach?

Skoro wiemy już, że klientów w sieci brakuje, a sprzedawać można (niemal) wszystko, to pozostaje zabrać się do wcielenia pomysłu w życie. Założenie rozbudowanego pod kątem oferty i funkcji sklepu internetowego może na początek wydawać się nieco przytłaczającą wizją, zwłaszcza jeśli planujesz dopiero przetestować pomysł na biznes. Ale nie musi tak być.

Poczatkujący sprzedawcy nie chcą również wikłać się w skomplikowane umowy. Warto wtedy postawić na narzędzia, które takie procesy automatyzują, a pisząc dosadniej – biorą kwestie technologiczne „na siebie”, oddając w ręce sprzedawcy tylko proste i intuicyjne rozwiązanie do uruchomienia sprzedaży przez internet.

Tego typu rozwiązaniem jest np. platforma 1koszyk od home.pl, która proces sprzedaży upraszcza do maksimum. Jak to działa?

  1. Sprzedawca zakłada konto poprzez usługę 1koszyk w home.pl i konfiguruje swoją ofertę (np. dodaje produkty, ceny, zdjęcia i opisy).
  2. Dla każdego produktu sprzedawca tworzy w tym samym narzędziu gotowy link, który udostępnia klientom w dowolnym miejscu – w aplikacji social media (na przykład Instagramie lub Facebooku), na komunikatorze, w wiadomości email lub na stronie WWW.
  3. Po kliknięciu w link użytkownik kierowany jest od razu do koszyka z produktem. W tym samym miejscu klient wybiera opcje dostawy oraz dokonuje zapłaty przez zaufane i popularne bramki e-płatności.
  4. Sprzedawca dostaje od razu wiadomość email o danych nabywcy i może za pomocą kilku kliknięć w 1koszyk stworzyć automatycznie wysyłkę np. do Paczkomatu.
Sprzedawanie produktów bez sklepu internetowego
Sprzedaż za pomocą linku w usłudze 1koszyk.

WAŻNE! Przy korzystaniu z usługi 1koszyk w home.pl sprzedawca nie musi martwić się o organizację płatności online, czy umowy z firmami kurierskimi – te usługi ma już dostępne w pakiecie, po zatwierdzeniu konta i weryfikacji. Dzięki temu może skupić się wyłącznie na prowadzeniu sprzedaży.

Ta metoda sprzedaży jest o tyle uniwersalna, że możesz do jej wsparcia wykorzystać każde, dodatkowe narzędzie do kontaktu z klientami. Dotychczasowi sprzedawcy, używający 1koszyka zwiększają swoje obroty poprzez publikację linków na stronach WWW, blogach oraz w wiadomościach SMS.

Ale to nie wszystko. Do zwiększenia zasięgu oferty wykorzystasz również platformę do budowy sklepu na Facebooku lub Instagramie, udostępnisz linki z produktami podczas sprzedaży live (także na TikToku) lub poprzez kod QR dodany na ulotce rozdawanej na lokalnych targach lub podczas imprez masowych.

Dla kogo 1koszyk? Z uwagi na swój charakter będzie to idealne rozwiązanie dla:

  • małych i poczatkujących biznesów z wąskim asortymentem,
  • twórców internetowych (kreujących content na blogach i social mediach),
  • rękodzielników,
  • artystów,
  • twórców produktów cyfrowych (e-booków, muzyki, podcastów),
  • właścicieli restauracji, którzy przyjmują zamówienia na wynos (platforma umożliwia określenie obszaru dostaw),
  • wszystkich sprzedawców, którzy chcą zbudować swoje sklepy w social mediach (Facebook, Instagram) bez konieczności zakładania sklepu,
  • przedsiębiorców świadczących usługi (lekarzy, doradców, dietetyków). 

Jak zacząć sprzedaż na gotowej platformie?

Gotowe platformy dla sprzedawców są określane skrótem SaaS (ang. Software as a Service), co oznacza dosłownie oprogramowanie sprzedawane, jako usługę. Przykładem takiej usługi jest sklep Shoper w home.pl. To również dobry pomysł dla osób, które szukają sposobów na rozpoczęcie sprzedaży w internecie.

Szata graficzna dla sklepu internetowego
Przykłady szaty graficznej dla sklepu internetowego, sprzedającego produkty elektroniczne.

W realiach e-commerce to po prostu skonfigurowana przez dostawcę infrastruktura sklepowa, do której otrzymujesz natychmiastowy dostęp w ramach opłaty abonamentowej. Obsługa takiego sklepu jest łatwa i intuicyjna, w prosty sposób uruchomisz także najpopularniejsze formy dostawy i płatności. Po szybkiej konfiguracji i dodaniu produktów, Twój sklep jest gotowy do prowadzenia sprzedaży.

Pamiętaj, że przy wybraniu usługi SaaS nie musisz znać się na technicznych aspektach działania sklepu –  tym zajmie się dostawca usługi. Nowy sklep zbudujesz niskim kosztem, wybierając np. tani pakiet na start biznesu.

Wybierając sklep w modelu SaaS masz również okazję, do uzyskana dodatkowych oszczędności od największych dostawców rozwiązań e-commerce (m.in. płatnościach elektronicznych, wysyłce, tłumaczeniach strony sklepu, BDO itd.). Kliknij i zobacz, na jakie benefity możesz liczyć przy współpracy partnerskiej w home.pl:

Dla kogo przeznaczona jest platforma SaaS? Gotowy sklep internetowy w abonamencie sprawdzi się w pierwszej kolejności dla:

  • przedsiębiorców, którzy chcą szybko i niskim kosztem rozpocząć sprzedaż w sieci pod własnym adresem internetowym,
  • właścicieli małych i średnich firm, z wąskim lub szerokim asortymentem.

Sklep w modelu SaaS nie wymaga od nas wiedzy z zakresu programowania. Wybierając doświadczonego dostawcę usług dla e-commerce, otrzymasz także w pakiecie wsparcie techniczne. Warto również poszukać dostawcy sklepu SaaS, który oferuje preferencyjne warunki tj. promocję na pierwszy rok – obniżysz w ten sposób koszty rozpoczęcia działalności jako sprzedawca internetowy.

Własny sklep internetowy

Jeżeli SaaS jest ofertą dla osób mniej technicznych, ale mocno zaangażowanych w pomysł rozpoczęcia sprzedaży przez internet, tak Open Source jest rozwiązaniem dla bardziej wymagających użytkowników. Wybór ten wiąże się z użyciem popularnych i otwartych na modyfikację aplikacji (stąd angielska nazwa).

Co jest potrzebne do uruchomienia sklepu z oprogramowaniem Open Source?

  • Własny hosting/serwer – przestrzeń na pliki
  • Domena internetowa – adres, pod którym internauci znajdą stronę sklepu
  • Certyfikat SSL – usługa, chroni dane przesyłane przez klientów w formularzach. To popularna ikona kłódki przy adresie strony w przeglądarce.
  • Nieco większa wiedza techniczna – przyda się do konfiguracji modułów, produktów, kategorii itp.

Jednym z najpopularniejszych w Polsce silników dla e-commerce w tym modelu jest PrestaShop (ok. 20 tys. sklepów, dane wg raportu BuiltWith 2022). Oprogramowanie to jest nieustannie rozwijane i aktualizowane, dzięki czemu charakteryzuje się wysokim stopniem bezpieczeństwa.

Pamiętaj jednak, że w kontekście Open Source za aktualizację odpowiada sprzedawca (lub zatrudniony przez niego informatyk) – to duża różnica w stosunku do modelu SaaS, gdzie ten proces spoczywa na dostawcy.

Założenie sklepu PrestaShop jest darmowe, nie poniesiesz opłat abonamentowych oraz instalacyjnych, związanych z jego użytkowaniem. Koszty z jakimi się spotkasz, wiążą się z zakupem odpowiedniego hostingu (musi być dostosowany do wymagań  oprogramowania), domeny i certyfikatu SSL.

Innym kosztem, który jest trudny do oszacowania, jest czas. Sklep budujesz bowiem samodzielnie lub zlecasz to profesjonalnej agencji (jest to jednorazowy wydatek, którego wysokość zależy od zaawansowania projektu).

Największą zaletą rozwiązania Open Source jest jego elastyczność. Dzięki otwartości kodu osoba znająca się na językach programowania (w tym przypadku PHP) może dowolnie zmieniać lub wprowadzać własne funkcje do mechanizmów sklepowych.

Sklepy działające na silniku Open Source łatwiej się też pozycjonują w wyszukiwarce Google, dzięki dodatkowym (często bezpłatnym) modułom do zaawansowanej konfiguracji SEO dla pojedynczej podstrony.

Tip: Wybierz hosting dopasowany do oprogramowania sklepu PrestaShop, najlepiej dedykowane rozwiązanie, które gwarantuje wysokie parametry wydajności serwerów i krótki czas ładowania się strony.

Dla kogo platforma PrestaShop? Rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim dla osób, które:

  • chcą zbudować sklep maksymalnie dopasowany do swojego biznesu, z funkcjonalnościami które nie są dostępne na gotowych platformach (np. dodatkowe moduły, nietypowy układ strony).
  • nie uznają żadnych kompromisów i chcą sprawować kontrolę nad każdym elementem działającym w sklepie.
  • są świadome, że budowa sklepu w ten sposób pochłania więcej czasu i liczą się z większymi kosztami.
  • chcą przenieść swój sklep i ofertę z innej, gotowej platformy (np. SaaS),
  • chcą wprowadzić do sklepu niestandardowe rozwiązania, których nie znalazły np. na platformach SaaS.

PrestaShop sprawdzi się także dla właścicieli większych firm, dla których sklep w modelu SaaS może być niewystarczający. Wynika to również z faktu, iż branża jest na tyle specyficzna, że wymaga wdrożenia innowacyjnych rozwiązań np. zaawansowaną wyszukiwarkę dla biura podróży lub unikalny kreator do projektowania dla firm z branży remontowo-budowlanej.

Jak wybrać odpowiednie narzędzie do rozpoczęcia sprzedaży internetowej?

Dostawcy oprogramowania dla e-commerce oferują rozwiązania dla wszystkich rodzajów branż i rozmiarów firm – od sezonowych sprzedawców produktów pozyskanych z gospodarstw rolnych, po wielkie marki odzieżowe docierające do klientów w różnych marketplace’ch pokroju OLX, Allegro, Amazon, eBay, czy Facebook Marketplace.

Uruchamianie i prowadzenie sprzedaży internetowej jest dostępne na każdej z wymienionych wyżej platform. Nie każda jednak sprawdzi się na konkretnym etapie rozwoju Twojej firmy i w każdej branży.

Kiedy zdecydować się na własny sklep w internecie?

Jako mikro lub mały przedsiębiorca możesz jednak rozpocząć sprzedaż szybko i niskim kosztem, bez znajomości zagadnień z tematyki IT oraz specyfiki działania oprogramowania e-commerce (tak działa m.in. 1koszyk). Z biegiem czasu okaże się, że potrzebujesz jednak czegoś więcej.

Tzw. „wyrastanie” z posiadanego narzędzia do sprzedaży przez internet jest jak najbardziej naturalne. Im większy biznes, tym większe potrzeby docierania do nowych klientów, a także spełnianie ich potrzeb. Ważna jest jednak świadomość, że dla każdego sprzedawcy na rynku dostępny jest szeroki wachlarz możliwości.

Reasumując, najczęściej wybierane rozwiązania e-commerce to:

  • dla początkujących sprzedawców1koszyk, platforma SaaS (np. sklep Shoper w home.pl)
  • dla osób doświadczonych w handlu internetowym (np. na Allegro), ale nieposiadającym jeszcze sklepu online – platforma SaaS
  • dla sprzedawców doświadczonych, posiadających większy budżet – sklep oparty na aplikacjach Open Source np. PrestaShop