Przy tworzeniu każdej strony internetowej w WordPress pojawiają się pytania o wtyczki, które warto zainstalować. Stosowanie gotowych list tzw. „must have” może jednak przynieść więcej problemów niż korzyści – nie każdy zestaw pasuje dla danego typu strony WWW. W tym artykule przedstawiam pluginy do WordPressa, które będą przydatne dla małych firm i przedsiębiorstw w kilku branżach.
Jak zainstalować wtyczkę (plugin) w WordPress?
Wtyczka w WordPressie to dodatek, który rozszerza panel zarządzania stroną o dodatkową funkcjonalność. Jaką? To już zależy od samej wtyczki. Są pluginy, których działanie opiera się na modyfikacji jednego elementu, ale nie brakuje na rynku również pluginów wpływających na cały system zarządzania treścią (nie idąc daleko – WooCommerce).
Instalacja wtyczek odbywa się na 3 sposoby i każdy ma swoje zalety oraz wady:
- Pobranie paczki instalacyjnej ze strony internetowej twórcy i zainstalowanie jej poprzez panel WP (zakładka Wtyczki – Dodaj Nową – Wyślij wtyczkę na serwer) – jest to rozwiązanie, które spotyka się raczej po zakupie wtyczki w wersji komercyjnej. Wymaga ona również sprawdzenia, które archiwum (wtyczki są pakowane do formatu .zip) należy wgrać na serwer.
- Instalacja przez katalog wtyczek – najszybsze i najwygodniejsze narzędzie do instalacji pluginów. Korzystanie z katalogu wymaga jednak podstawowej wiedzy o wtyczce, którą chcesz dodać do panelu. Warto przy tym wspomnieć, że katalog ten oferuje dodatki w wersji darmowej, tymczasowej, co sprowadza się do wyświetlania w kokpicie reklam lub powiadomień o zakupie licencji (jeśli jest dostępna).
- Instalacja poprzez funkcję WP-CLI – to tzw. wiersz poleceń, który nie wymaga od administratora serwera logowania do zaplecza WordPressa w przeglądarce. Wszystko odbywa się przez specjalne narzędzie i polecenia tekstowe. Z tego też powodu jest to metoda wybierana raczej przez specjalistów i doświadczonych użytkowników WordPressa.
Najczęściej spotkasz się z metodą pierwszą i drugą, to dla nich dostosowałem poniższy poradnik, w którym omówię przydatne wtyczki – te darmowe, jak i płatne.
Dobre praktyki przy instalowaniu wtyczek w WordPress
Jeśli chcesz, aby Twoja strona była czymś więcej niż blogiem – musisz zainstalować w WordPressie wtyczki. Praktycznie każda strona internetowa, obsługiwana przez ten CMS, korzysta z dodatków. Jest to o tyle ważne, ponieważ „czysty WordPress” to platforma z ograniczonymi funkcjonalnościami.
Nie decyduj się jednak na pierwsze, lepsze rozwiązanie. Przy obsłudze witryny kieruj się kilkoma prostymi zasadami, które sprawią, że strona będzie bardziej bezpieczna:
- Instaluj dodatki tylko z wiarygodnego źródła – unikaj wszelkich dodatków publikowanych na licencji „nulled”. To wtyczki reklamowane jako komercyjne, ale sprzedawane za ułamek wartości oryginalnej licencji. Mogą zawierać szkodliwy kod, który sprawi, że Twoja strona będzie narażona na ataki hakerów. Korzystaj wyłącznie z oficjalnego katalogu wtyczek oraz stron twórców, od których kupisz oryginalne klucze licencyjne.
- Aktualizuj je jak najszybciej do najnowszej wersji – jak najszybciej nie oznacza jednocześnie, że musisz to zrobić „natychmiast”. Cyklicznie sprawdzaj (np. raz na tydzień) status swoich wtyczek w panelu i upewnij się, że są one kompatybilne z posiadaną wersją WordPressa. Aby uniknąć kłopotów z automatyczną aktualizacją dodatków, wyłącz tę funkcję na liście wtyczek.
- Przed aktualizacją zrób kopię zapasową – przy dużej liczbie wtyczek w swoim WordPressie zadbaj o bezpieczeństwo na wypadek, gdyby któraś z nich mogła cokolwiek zepsuć. Wtyczki to nic innego jak dodatkowy kod, a ten przecież może powodować błędy. Przed każdym procesem aktualizacji zapisz nową kopię zapasową i odtwórz ją na wypadek nieprzewidzianych komplikacji.
- Im mniej tym lepiej – jeśli możesz cokolwiek zrobić ręcznie i zmniejszyć tym samym liczbę dodatków, zrób to. I nie chodzi tu nawet o kwestię potencjalnego spowolnienia strony internetowej – duża liczba wtyczek to mniejsza kontrola nad tym, jaką rolę spełniają i co konkretnie robią. A każda wtyczka to potencjalnie otwarte drzwi dla hakera, chcącego przejąć kontrolę nad stroną.
Bezpieczeństwo pluginów jest niezbędne, ale nie zapominaj, że WordPress to platforma, którą warto zabezpieczyć od razu po instalacji. Zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym opisaliśmy jak zabezpieczyć stronę WordPress.
30 przydatnych wtyczek do WordPressa w 2024 roku – lista
W poniższym zestawieniu zgrupowałem 30 wtyczek o różnym przeznaczeniu. Niektóre z nich będą przydatne tylko w konkretnych zastosowaniach (np. prowadząc sklep w internecie), ale ująłem na liście również bardziej uniwersalne pluginy, instalowane na różnych stronach WWW.
Wtyczki do WordPressa dla sklepu internetowego
Myśląc „sklep internetowy w WordPressie” widzimy przed oczami plugin WooCommerce i wszystkie korzyści, jakie płyną z instalacji wtyczki. Samo „Woo” dodaje do panelu opcje konfiguracji sklepu, bazy produktów oraz cen, ale pełen potencjał pokazuje, gdy współdziała z innymi dodatkami.
- Formidable Forms – w każdym sklepie warto dodać formularz kontaktowy. Dzięki niemu klienci będą mogli wysłać zapytanie o produkt, usługę lub czas realizacji zamówienia. Dzięki wygodnemu w obsłudze edytorowi zbudujesz narzędzie służące np. kalkulacji kosztów, ankietę, generator ofert i bardziej niestandardowe formy kontaktu z obsługą klienta.
- YITH WooCommerce Wishlist – to prosta wtyczka, ale dla WooCommerce wręcz niezbędna. Dodaje opcję listy życzeń na stronie sklepu, dzięki czemu klient będzie w stanie szybko wrócić do Ciebie np. podczas kampanii promocyjnej i błyskawicznie doda wcześniej przeglądany produkt do koszyka.
- Booster for WooCommerce – to bardzo obszerny dodatek, który zawiera „wszystko w jednym”. Kryje w sobie ponad 130 różnych funkcji, w tym tak ciekawe opcje jak ratowanie koszyków, automatyzacja wiadomości email, kreator faktur w PDF oraz pro form, a nawet moduł cross-sellingu.
- Post SMTP Mailer/Email Log – dzięki tej wtyczce poprawisz wysyłkę wiadomości email z WooCommerce. Skonfigurujesz w niej ustawienia SMTP dla własnego serwera pocztowego, a także skorzystasz z gotowych integracji z zewnętrznymi dostawcami. Przydatną opcją jest dashboard z logowaniem wysyłanych wiadomości, co ułatwia zarządzanie komunikacją z klientami.
- Pixel Manager for WooCommerce – chcesz reklamować się w Google lub na Facebooku, a nawet TikToku? Musisz koniecznie dodać na stronę odpowiednie kody monitorujące, dzięki którym kampanie reklamowe będą bardziej skuteczne i przede wszystkim „mierzalne”. Ta wtyczka ułatwi Ci dodanie każdego rodzaju kodu śledzącego do sklepu internetowego.
- Rank Math SEO – bez dobrego pozycjonowania Twój sklep będzie opierał się wyłącznie na ruchu płatnym. Czas to zmienić i ta wtyczka to dobry wybór na początek optymalizacji SEO dla treści na stronie internetowej. Ciekawą funkcją jest analiza jakości strony i tworzenie tekstów za pomocą AI (sztucznej inteligencji).
Przed optymalizacją treści wykonaj darmowy audyt SEO dla swojej strony internetowej. Dzięki niemu dowiesz się, jakie są mocne i słabe strony aktualnego serwisu oraz jak wypadasz w porównaniu do konkurencji.
Wtyczki do WordPressa dla stron restauracji i lokali gastronomicznych
Strony o charakterze gastronomicznym nie potrzebują rozbudowanej struktury i setek setek kart produktów. Muszą jednak posiadać opcje, które ułatwią kontakt klienta z barem lub restauracją. Jakie wtyczki do WordPressa warto mieć na uwadze?
- Food Store – to podstawowa wtyczka, którą warto mieć jeżeli oferujesz jedzenie na dowóz. Stworzysz dzięki niej intuicyjną i estetyczną kartę zamówień, z podziałem na kategorie produktów w menu.
- Restaurant Menu by MotoPress – to kolejny dodatek do tworzenia cyfrowego menu Twojej restauracji lub lokalu. Przy konfiguracji wtyczki dodasz zdjęcia produktów, a także ceny i opisy.
- Five Star Restaurant Menu – to kolejna wtyczka do WordPressa przeznaczona dla branży gastronomicznej. Działa ona na podobnych zasadach jak powyższe, aczkolwiek posiada kilka ciekawych opcji tj. tworzenie kodów QR do umieszczenia w materiałach promocyjnych, które kierują do Twojej strony a nawet konkretnej kategorii produktów.
- WPCafe – prawdziwy kombajn gastronomiczny, który działa w oparciu o WooCommerce. Znajdziesz tu nie tylko moduł zamawiania jedzenia, ale także opcję rezerwacji stolika, a nawet raporty sprzedażowe.
Jeżeli prowadzisz firmę w branży gastronomicznej i cierpisz na brak czasu przy dodawaniu kolejnych treści w WordPress – zapytaj o budowę strony WWW naszych specjalistów. Z chęcią pomożemy Ci i zaprojektujemy estetyczną witrynę.
Wtyczki do stron na WordPressie z opcją e-learningu
Zdalna nauka w formie e-learningu jest ciągle na fali. Korzystają z niej nie tylko nauczyciele języków obcych, ale także korepetytorzy i specjaliście z konkretnych dziedzin, a także eksperci, oferujący rozbudowane kursy nauczania. Dlatego warto mieć stronę internetową, która ułatwi zamówienie lekcji na wybrany termin oraz ich zakup. Jakie pluginy trzeba wziąć pod uwagę, jeżeli mamy witrynę na WordPressie?
- WP Courseware – to praktycznie gotowy dodatek do tworzenia, publikacji i sprzedaży kursów poprzez stronę internetową. Posiada nawet zintegrowany moduł płatności, obsługę zarejestrowanych użytkowników (tzw. członkostwo), a także uruchamianie kodów rabatowych dla stałych klientów.
- Tutor LMS – to kolejna propozycja dla osób, które chcą tworzyć kursy lub lekcje online. Jedną z cech, która wyróżnia ten plugin jest opcja tworzenia certyfikatów dla uczestników i pełna automatyzacja ich wysyłki po ukończonym kursie.
- Easy Digital Downloads – sprzedajesz gotowe ebooki, poradniki, a może chcesz pokazać wersję demonstracyjną swojej książki? Easy Digital Downloads ułatwi Ci wysyłkę cyfrowych produktów za pomocą strony internetowej oraz WordPressa.
- LearnDash – wtyczka spełnia swoją rolę, bo przekształca WordPressa w rozbudowaną platformę e-learningową z opcjami tworzenia lekcji i śledzenia progresu uczestników. To często pierwszy wybór wśród firm lub osób, dla których zdalna edukacja to główne źródło dochodu.
- LifterLMS – podobna do powyższych przykładów wtyczka, dzięki której stworzysz własny kurs internetowy. Udostępnia konfigurację płatności za kurs w formie subskrypcyjnej lub jako tzw. one-time payment, czyli za jednorazową opłatę za wieczysty dostęp do lekcji.
- Bookly – ten plugin będzie dla Ciebie przydatny, jeśli oferujesz lekcje lub korepetycje na zamówienie. Wtyczka ułatwi Ci dodanie na stronę kalendarza do rezerwacji terminów. Jest to o tyle ciekawe, że kalendarz ten łączy się z kalendarzem na koncie Google.
WAŻNE – strony internetowe, które świadczą usługi e-learningu mogą mieć skokowe wzrosty popularności (np. związane z trendem, promocją, zainteresowaniem konkretnym tematem) oraz wizyt w konkretnych godzinach.
Pamiętaj, aby zapewnić swoim użytkownikom komfortowe przeglądanie materiałów edukacyjnych. Poznaj szybki hosting dla WordPressa, który pasuje do wymagających serwisów.
Wtyczki do WordPressa dla stron o tematyce turystycznej
Prowadzisz biznes w turystyce? Zakładasz gospodarstwo z noclegiem, otwierasz mały pensjonat lub willę na wynajem podczas urlopu? Każda sytuacja tego typu daje impuls do założenia strony internetowej, którą znajdą chętni klienci. Zrobisz to samodzielnie, również z WordPressem i kilkoma wtyczkami.
- WP Simple Booking Calendar – to coś, co docenią osoby prowadzące małe hotele, hostele lub wille z pokojami do wynajęcia. Wtyczka ułatwia zarządzanie rezerwacjami i terminami pobytów, ułatwia dodanie na stronę kalendarza, gdzie klienci sprawdzą dostępne pokoje.
- Hotel Booking Lite – w tym pluginie skonfigurujesz rezerwację pokoi oraz pobytu w swoim hotelu, a także będziesz zarządzać wpływającymi zamówieniami. Przydatną funkcją jest automatyczna wysyłka powiadomień o zbliżającym się pobycie.
- WP Hotel Booking – w tym dodatku znajdziesz praktycznie wszystkie, najważniejsze opcje do zarządzania rezerwacjami i kalendarzem rejestracji pokoi w Twojej lokalizacji. Oferuje on integrację z płatności Stripe oraz Paypal, co może mieć znaczenie dla klientów zagranicznych.
Potrzebujesz bardziej kompleksowego, ale równie łatwego rozwiązania do wprowadzenia systemu rezerwacji? Sprawdź System do rezerwacji online w home.pl.
Wtyczki do tworzenia galerii zdjęć w WordPress
Zdjęcia na stronie internetowej pełnią ważną rolę, bo klienci „kupują” oczami i chcą zobaczyć, z czym mają do czynienia przed dodaniem produktu do koszyka. Nie zawsze jednak potrzebujemy wyłącznie jednej fotografii, obrazującej dany produkt.
Dla fotografa prowadzącego studio lub biura architektonicznego ważne jest ukazanie w jak najlepszym stylu owoców pracy: sesji w plenerze, udanych realizacji budowlanych itp. W takich przypadkach skorzystaj z wtyczki do WordPressa, która ułatwi nam zarządzanie galeriami zdjęć. Jakie dodatki warto wziąć pod uwagę?
- FooGallery – jednak z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa do tworzenia, edycji i zarządzania wyglądem galerii zdjęć na stronie internetowej. Twórcy pluginu chwalą się, że został on zoptymalizowany pod kątem parametrów Core Web Vitals, które są ważne dla Google.
- Modula – to łatwa w obsłudze i konfiguracji wtyczka, ułatwiająca dodanie galerii zdjęć. Współpracuje z popularnymi kreatorami stron w WordPressie, tj. Elementor. W wersji PRO wprowadza opcję videogalerii. Rozważ to w sytuacji, gdy prowadzisz studio z usługami video.
- NextGEN Gallery – prawdopodobnie najczęściej stosowany dodatek do stron na WordPressie, który wprowadza do panelu funkcję tworzenia galerii. Jej zaletą jest nie tylko łatwa konfiguracja, ale też (nawet w darmowej wersji) szeroki wybór stylu prezentacji zdjęć np. w formie pokazu slajdów.
- Photo Gallery by Supsystic – to mniej znana, ale bardzo użyteczna wtyczka, którą docenią osoby prowadzące strony firmowe w branży foto oraz gastronomicznej. Wbudowane style do prezentacji zdjęć wręcz faworyzują treści powiązane z jedzeniem, a z drugiej strony wtyczka (w wersji PRO) potrafi dodać znak wodny, dzięki czemu Twoje autorskie materiały będą odpowiednio oznakowane przed powieleniem.
Wtyczki do tworzenia kopii zapasowych WordPressa
Sama idea wtyczek do tworzenia backupów w WordPressie wydaje się słuszna, ale ma ona swoje wady – pluginy w większości przypadków, jeśli są darmowe, posiadają bardzo ograniczone funkcje do konfiguracji kopii zapasowej.
Dobre, skuteczne rozwiązanie do stron na WordPressie, powinno uwzględniać harmonogram tworzenia backupów jak i miejsce ich przechowywania – najlepiej, aby był to zewnętrzny serwer (choćby ze względów dostępności do danych oraz bezpieczeństwa).
Jeżeli korzystasz z WordPressa i chcesz zwiększyć bezpieczeństwo strony poprzez cykliczne wykonywanie kopii zapasowych, sprawdź usługę Backup WWW. Działa ona w oparciu o zewnętrzną, łatwą w obsłudzę konsolę i oferuje pełną dowolność w konfiguracji kopii zapasowej. Nie potrzebuje ona dodatkowych wtyczek!
Wtyczki do backupów, które warto znać, to:
- JetBackup – to jedna z wtyczek do kopii zapasowych, które szybko zdobyły popularność. Posiada kilka ciekawych opcji tj. opcje do tworzenia konkretnych elementów np. bazy danych. Niestety, darmowa wersja wtyczki nie posiada harmonogramu, co utrudnia zabezpieczenie strony przy ewentualnych modyfikacjach.
- UpdraftPlus – jedna z najbardziej rozpoznawalnych wtyczek w środowisku użytkowników WordPressa. Jej komercyjna wersja znana jest przede wszystkim ze wsparcia zewnętrznych dysków chmurowych tj. OneDrive czy Azure, co wpływa na bezpieczeństwo przechowywania kopii.
- ManageWP Worker – dodatek, który pochodzi od znanych autorów innych pluginów do WordPressa. Wersja darmowa posiada opcję tylko 1 dodatkowego backupu miesięcznie, co ogranicza jego użycie do stron, na których nie zachodzi zbyt wiele zmian (np. strony One Page).
Wtyczki dla stron informacyjnych i blogów
Serwisy informacyjne lub autorskie blogi wymagają szczególnego doboru wtyczek. Kluczowe dla nich jest jak najszybsze i najszersze dotarcie do widowni, która szuka po prostu interesujących wieści z okolicy lub świata. Odpowiednia prezentacja, a także optymalizacja treści pod SEO jest tutaj kluczowa. Poniższe wtyczki ułatwią Ci to zadanie.
- Yoast SEO – to chyba najczęściej wybierany plugin typu SEO dla stron WWW. Dobrze skonfigurowany i umiejętnie wykorzystywany ułatwi Ci zadanie przy odpowiednim tytułowaniu artykułów oraz dobieraniu słów kluczowych.
- OneSignal – ta wtyczka dotyczy wysyłki powiadomień push ze strony WWW do zainteresowanych użytkowników. I choć na pierwszy rzut oka powiadomienia push wydają się nam irytujące, to dobrze dobrana grupa użytkowników subskrybująca stronę za pomocą powiadomień wynagrodzi Ci to odpowiednim ruchem powrotnym.
- Advanced Ads – jako serwis informacyjny lub poczytny blog będziesz chciał częściowo „zmonetyzować” popularność poprzez wyświetlanie reklam. Ta wtyczka Ci to umożliwi, a jej ogromną zaletą jest duża elastyczność w doborze metody dodawania reklam na stronę – od standardowych kodów Adsense, po specjalny kod (PHP), dodawany do konkretnych artykułów.
- MailPoet – każdy bloger, któremu zależy na budowie lojalnej społeczności, powinien zainteresować się uruchomieniem newslettera. Ta wtyczka umożliwia tworzenie formularzy do zapisania się na taką korespondencję, a także wysyłkę wiadomości do wybranej grupy odbiorców.