Allegro uruchamia swoją platformę w Czechach. Już za chwilę polscy sprzedawcy będą mogli łatwo przetestować swój biznes na nowym rynku. Dowiedz się, jak przygotować e-commerce na zagraniczną ekspansje.
Allegro Czechy – nowa platforma polskiego giganta e-commerce
Allegro po ogromnym sukcesie w rodzimym e-commerce ruszyło na podbój zagranicznych rynków i zabiera na niego swoich klientów. Pod domeną allegro.cz sprzedawcy już w maju będą mogli realizować zamówienia dla naszych południowych sąsiadów.
Ekspansja zagraniczna Allegro nie jest nowością – od zeszłego roku działa serwis allegro.com (w języku angielskim, czeskim i ukraińskim) umożliwiający sprzedaż do krajów Unii Europejskiej.
Jak zacząć sprzedawać na allegro.cz?
Aby zacząć sprzedawać do Czech wystarczy uruchomić taką opcję na swoim koncie firmowym Allegro. Możesz to zrobić w 5 krokach:
- W ustawieniach dostawy włącz metody wysyłki do Czech, następnie wybierz rynek czeski w zakładce „Mój asortyment”,
- Do cennika dodaj przynajmniej jedną z dostępnych form dostawy (np. Allegro Kurier DHL Czechy, DPD Czechy, Odbiór w Punkcie Packeta),
- Klienci allegro.cz będą płacić w koronach czeskich, dlatego swoje oferty dostosuj do czeskiego rynku – skorzystaj z gotowego „Przelicznika cen” lub dodaj własne,
- Zgłoś udostępnienie na allegro.cz wybranych ofert produktów, które chcesz sprzedawać do naszych sąsiadów. Zostaną automatycznie przetłumaczone (opisy możesz zmieniać i poprawiać),
- Dostosuj warunki reklamacji i informacje o gwarancji.
Zarządzanie ofertami na allegro.cz będzie możliwe również dla właścicieli sklepów internetowych, którzy prowadzą sprzedaż wielokanałowa na allegro.pl (za pomocą API). Wcześniej należy upewnić się, czy twórcy integracji, która łączy nasz sklep z kontem Allegro zaktualizowali ją do wersji czeskiej.
Dostosuj swój biznes na czeski e-commerce
Czechy to kraj który liczy 10,5 mln mieszkańców spośród których ponad 90% ma dostęp do internetu. Czesi podobnie jak Polacy kochają zakupy w sieci – aż 84% z nich zamawia produkty online (Eurostat, 2021).
E-commerce w Czechach dynamicznie się rozwija – wskaźnik przychodów wzrasta w tempie 2,3 proc. rocznie. W 2022 r. całkowity obrót czeskiego e-handlu wyniósł 198 mld CZK, czyli 7,7 mld EUR (trade.gov.pl).
Portal ceska-ecommerce.cz podaje, że aktualne obroty czeskiego e-commerce wyniosły w połowie kwietnia ponad 59 mld koron. Liczba e-sklepów to prawie 51 tys.
Jakie kategorie produktów są najczęściej kupowane?
- odzież i akcesoria (19%),
- dom i ogród (13%),
- artykuły spożywcze (8%),
- zabawki i produkty dla dzieci (6%),
- elektronika (5%),
- inne (47%).
Poznaj czeskiego klienta
Czechów od Polaków odróżnia nie tylko bardziej pozytywne podejście do życia (odrobinę mniej narzekają 😉 ), ale także – co ważniejsze dla przedsiębiorców e-commerce – zwyczaje zakupowe. Na jakie różnice muszą się przygotować sprzedawcy, którzy chcą kierować swoją ofertę do Czech?
Płatność gotówką jest wciąż „top”
Najczęściej wybieraną metodą płatności, na którą decyduje się 36% czeskich e-kupujących, jest płatność kartą. Sporym zaskoczeniem będzie dla polskich sprzedawców duża popularność płatności gotówką za pobraniem – wybiera je aż 29% klientów. Czesi lubią także płacić przelewem bankowym (22%) i portfelem elektronicznym (10%) – raport Digital: Czechia, 2023.
Czesi chcą płacić w swojej walucie, dlatego na allegro.cz dodasz oferty tylko w koronie czeskiej. Rozliczenie wygląda tak samo, jak na allegro.pl – przy wypłacie w złotówkach kwoty zostaną przewalutowane po obowiązującym kursie.
Tip: Jeżeli zdecydujesz się na sprzedaż do Czech z własnym sklepem internetowym – uruchom bramkę szybkich płatności u operatora, który obsługuje koronę czeską, jak np. PayU, Blue Media, Tpay.
Fenomen czeski – porównywarki cenowe
Wśród czeskich kupujących bardzo popularne jest korzystanie z porównywarek cenowych – dwa największe serwisy to Heureka.cz i Zbozi.cz. Szukają na nich przede wszystkim oszczędności, a konkretnie promocji i niższych cen.
Swoje decyzje zakupowe opierają głównie na opiniach innych kupujących o danym e-sklepie, które mogą znaleźć w porównywarkach – zwraca na nie uwagę 44% e-klientów (raport Digital: Czechia, 2023). Opinie o sklepie wpływają też pozytywnie na pozycję sklepu w algorytmach porównywarek.
Tip: Sprzedając we własnym sklepie internetowym na rynku czeskim zadbaj o to, aby twoja oferta pojawiła się popularnych porównywarkach. Przykładowo e-sklepy od home.pl możesz zintegrować z Heureka.cz i Zbozi.cz.
Brataj się i sprzedawaj w czeskim stylu
Czesi lubią kupować u siebie, dlatego zwracają uwagę na sklepy z końcówką „.cz”. Podobnie wygląda sytuacja z językiem – preferują opisy w języku czeskim zamiast angielskiego.
Jak Allegro przygotowało się do wymagań czeskich klientów? Platforma zadbała o to, żeby mogli zakupić produkty w od początku do końca w swoim rodzimym języku. Na czeski zostały przetłumaczona mi.in.:
- strona do rejestracji i logowania,
- wyszukiwarka,
- lista produktów i ofert,
- strona produktu i ofert,
- formularz dostawy i płatności,
- strona z podziękowaniem za zakup.
Dodatkowo Allegro uruchomiło czeską wersję Pomocy, na której opublikowano ok. 150 najważniejszych artykułów. Platforma udostępniła także formularz kontaktowy za pośrednictwem którego kupujący mogą porozmawiać z doradcą w języku czeskim.
Tip: Jeżeli chcesz docierać do czeskich klientów prowadząc własny sklep internetowy zbuduj go na domenie „.cz” oraz zadbaj o dobre tłumaczenie opisów produktów.
Nie tylko Polacy kochają punkty odbioru
Możliwość wyboru ulubionej metody dostawy jest bardzo ważna dla czeskich e-kupujących. Na jakie formy wysyłki najczęściej się decydują? Według ceska-ecommerce są to:
- Dostawa do punktów odbioru Zásilkovna (znana w Polsce pod nazwą Packeta) – 42%,
- Poczta Czeska – 18%,
- Firmy kurierskie – PPL (12%), DPD (7%), GLS (6%),
- Odbiór osobisty – 6%.
Tip: Wybór jest ważny – pozwól klientom z Czech skorzystać z ulubionej metody wysyłki i uruchom dostawy kurierem na adres i do punktów odbioru.
Allegro przygotowało się do wymagań naszych południowych sąsiadów i dołączyło do swojej oferty dostaw międzynarodowych, czeskiego operatora Packeta (Zásilkovna). Dzięki temu kupujący mogą korzystać z popularnej, atrakcyjnej cenowo i wygodnej wysyłki do 9100 punktów odbioru oraz automatów paczkowych Z – Box w Czechach.
Przeczytaj również:
- Trendy w sprzedaży internetowej w 2023 roku w Polsce
- Jak sprzedawać za granicę? Sprzedaż na Amazon, eBay, Etsy
- Największe i najpopularniejsze platformy marketplace w Polsce
- BaseLinker i Apilo – dwa największe programy do zarządzania sprzedażą wielokanałową. Co trzeba o nich wiedzieć? Na co zwrócić uwagę?