Małe firmy, zatrudniające do kilku osób, bardzo często borykają się z wyzwaniem jakim jest uruchomienie własnej strony internetowej. Jest to pewien koszt, inwestycja, ale także projekt, któremu trzeba poświęcić trochę czasu. A ten jest bezcenny. Dlatego też zaczynają one od małej, funkcjonalnej witryny jako „wizytówki”. Czym dokładnie jest taka strona i kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy nie?
Czym jest strona internetowa typu wizytówka?
Wizytówka jest to pewnego rodzaju uproszczeniem w kategoryzacji projektów stron internetowych. Ma ona za zadanie kojarzyć się z czymś prostym, estetycznym, ale i funkcjonalnym.
Projekt wizytówki opiera się na maksymalnie kilku podstronach i zawiera najczęściej kluczowe informacje oraz opisy charakteryzujące dany biznes. Po zapoznaniu się z nią potencjalny klient powinien mieć podstawową wiedzę na temat:
- czym zajmuje się dana firma,
- co oferuje (produkt lub usługi),
- jak się z nią skontaktować,
- jaki jest jej adres.
Można więc stwierdzić, że strona-wizytówka idealnie łączy cechy internetowej technologii oraz fizycznej wizytówki lub folderu z opisem przedsiębiorstwa. Jest to absolutne minimum, którym każda firma powinna się chwalić w sieci. Nie zawsze jednak jest to reguła, ponieważ wg danych z GUS aż 30% polskich biznesów wciąż nie posiada własnej witryny w sieci.
Należysz to takiej grupy? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami poniżej lub zapytaj naszych specjalistów o stworzenie strony-wizytówki dla Twojej firmy.
Dlaczego warto mieć stronę internetową tzw. wizytówkę?
Najważniejszy argument stojący za posiadaniem podstawowej strony internetowej w formie wizytówki to wiarygodność. Klient trafiając na nią lub dowiadując się w ogóle o jej istnieniu zwiększa swoje zaufanie w stosunku do Twojej oferty i marki. I choć jest to utarte myślenie, to wciąż rządzi ono rynkowymi realiami.
Ciekawostka – wg danych pozyskanych przez serwis Themeisle aż 84% internautów zwiększa swoje zaufanie do firmy, jeśli ta posiada stronę internetową.
Innym aspektem, który przemawia za inwestycją jest jej dostępność. Wyobraź sobie następującą sytuację: opierasz swój biznes na bezpośrednim spotkaniu z klientem. Fizycznie więc jesteś w stanie być na jednym spotkaniu w danym czasie. Mając stronę WWW możesz za każdym razem odsyłać na nią innego, zainteresowanego użytkownika, aby dowiedział się o Twoim biznesie więcej.
Jako, że strona jest dostępna 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu – zrobi to nawet w środku nocy nie budząc Cię telefonem. Nie musisz więc zamartwiać się o godziny otwarcia czy czas potrzebny na rozmowę telefoniczną. Twoja internetowa wizytówka będzie pełnić rolę zapoznawczą i obsługową. A kontakt z klientem nawiążesz o preferencyjnej porze, gdy np. napisze do Ciebie na adres email.
Zalety inwestycji w stronę WWW
Nie bez znaczenia jest tutaj również aspekt finansowy. Mała, przejrzysta strona z opisem firmy to w dłuższej perspektywie oszczędność. Nie musisz wówczas jeździć do drukarni po ulotki, foldery, gazetki reklamowe. Dzisiaj koszt wydruku setki materiałów promocyjnych, które zamierzasz rozdać na ulicy może przekroczyć koszt roczny domeny (adresu internetowego), hostingu i wykonania strony WWW.
Ważne – wg GUS w 2022 roku aż 74,3% Polaków z dostępem do sieci uważa wyszukiwanie informacji o usługach lub towarach za kluczowy aspekt korzystania z internetu. To wzrost o ponad 8 p.p.
Strona internetowa będzie głównym fundamentem, spinającym ze sobą całą komunikację marketingową. Jak to działa?
- Chcesz reklamować się w Google? Skieruj użytkowników z reklamy na Twoją witrynę.
- Masz ochotę na reklamę na Facebooku? Również możesz odsyłać za jej pomocą użytkowników na stronę.
- Prowadzisz live na TikToku lub Instagramie? Zamiast prosić o „wiadomości na priv”, powiedz o adresie swojej strony lub opublikuj do niej link w komentarzu.
Strona internetowa działająca pod unikalnym adresem domeny zawsze pełni ważną rolę w takiej strategii – jest miejscem, gdzie ludzie trafiają z innych źródeł, aby dowiedzieć się o Twoim biznesie więcej.
Pamiętaj również, że w przeciwieństwie do social mediów, to Ty ustalasz zasady, jakie na niej panują – jej wygląd, zawartość, funkcjonalności zależą od Twoich potrzeb i nie ogranicza Cię tutaj polityka danego serwisu lub schemat działania fanpage.
Kiedy wybrać stronę wizytówkę, a kiedy nie?
Wybór strony-wizytówki nie zawsze musi być podyktowany względami finansowymi. Nie każdy biznes jest bowiem sklepem internetowym lub dużą korporacją. Nie każdy oferuje również szeroki wachlarz usług. Dużo tutaj zależy od indywidualnego podejścia i zaplanowanej strategii działania.
Dla przykładu – małe biuro rachunkowe może za pomocą strony oferować usługi księgowe np. poprzez formularz kontaktowy. Ale to zmieni się, gdy firma uruchomi np. szkolenia internetowe dotyczące optymalizacji podatkowej dla firm. Tu przyda się już bardziej zaawansowane rozwiązanie.
Kiedy warto zdecydować się na stronę WWW w kształcie wizytówki:
- gdy prowadzisz małą lub średnią firmę, oferującą konkretną usługę lub grupę usług (np. remonty, naprawy),
- gdy dopiero rozpoczynasz biznes w internecie i nie możesz przewiedzieć, jak będzie się on rozwijać,
- gdy chcesz zrobić taką stronę samodzielnie, ale nie masz zaawansowanej wiedzy technicznej. W tym przypadku mniej = łatwiej,
- gdy chcesz szybko i łatwo edytować treść ją aktualizować,
- gdy jest tymczasowy projekt lub wydarzenie (np. konferencja),
- gdy chcesz budować swój biznes w oparciu o markę osobistą.
Kiedy strona-wizytówka nie jest dobrym wyborem:
- gdy jesteś sprzedawcą internetowym i chcesz zacząć sprzedawać produkty za pośrednictwem swojej strony,
- gdy wiesz, że będziesz docierać do potencjalnych klientów poprzez dodatkowe treści tj. poradniki, ebooki, szkolenia, kursy.
- gdy Twój biznes posiada różne oddziały lub zespoły i każdy z nich wymaga osobnej podstrony z niestandardowymi funkcjami (np. obsługa, handlowcy),
Pamiętaj również, że taka wizytówka będzie Cię w pewnym stopniu ograniczać jeśli chodzi o pozycjonowanie w Google. Mała struktura serwisu (zaledwie kilka podstron i opisy) nie będzie sprzyjać w rywalizacji z konkurencją o czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania.
Jak stworzyć stronę internetową (wizytówkę)?
Jeśli planujesz pojawić się ze swoją firmą w internecie, to własna strona WWW jest Ci niezbędna. Co zrobić, aby ją mieć, rozwijać i promować? Wybierz jedną z 2 metod:
- Zbuduj ją samodzielnie – w oparciu o popularne aplikacje np. kreatory WWW, które ułatwiają tworzenie i edycję treści od podstaw,
- Zleć jej budowę firmie zewnętrznej – skupisz się wówczas na swoim biznesie, a resztą zajmą się specjaliści.
Każde rozwiązanie ma swoje zalety, dlatego warto przed tym krokiem dokładnie przeanalizować, co będzie dla Ciebie odpowiednie.
Czy warto stworzyć stronę internetową samodzielnie?
Zdecydowanie tak, oczywiście pod pewnymi warunkami i przy uwzględnieniu pewnych kompromisów. Samodzielna budowa to większa kontrola nad tym, co chcesz na niej umieścić, znasz dokładny status realizacji projektu (bo to Ty za to odpowiadasz), masz 100% wpływu na to, jak treści są dodawane i kiedy strona jest publikowana.
Co może stanowić problem przy tym wyborze? Musisz mimo wszystko poświęcić czas na jej budowę, a to odciągnie Cię od obowiązków firmowych. Po drugie – nie musisz znać się na designie stron WWW i efektem może być nieoptymalnie działająca witryna.
Czy warto zlecić budowę strony komuś innemu?
Bardzo często firmy decydują się przekazać realizację zewnętrznej agencji lub specjaliście, który powinien posiadać odpowiednie doświadczenie. Taki krok wiąże się naturalnie z wyższymi kosztami, a także koniecznością dostarczenia materiałów np. zdjęcia lub opis firmy oraz produktów.
Jednak takie rozwiązanie ma swoje bardzo duże zalety – osoba biorąca na swoje barki ten projekt wykona z Tobą wywiad i pozna lepiej potrzeby, dzięki czemu łatwiej będzie jej zrealizować zadanie. Strona będzie także dostosowana do wyświetlania na smartfonach (co jest dzisiaj kluczowe), a Ty zaoszczędzisz czas i skupisz się na rozwijaniu firmy. Niektóre agencje dbają także o tzw. onboarding klienta np. szkoląc go z zakresu modyfikacji treści już na opublikowanej stronie.
Ile kosztuje strona wizytówka?
W zależności od obranej metody ceny będą bardzo zróżnicowane. Jeżeli wolisz zrobić ją samodzielnie, to oszacowanie takiego kosztu bywa niemożliwe, dlatego najlepiej określi go jako cenę wybranego narzędzia (o nich dowiesz się poniżej) + Twoich roboczogodzin, spędzonych nad tworzeniem strony.
Jeśli zlecasz wykonanie wizytówki agencji, cena może się wahać w zakresie od 2000 zł netto do 3500 zł netto. Jest to zależne od funkcjonalności, jakie pojawią się w docelowym serwisie.
Jakie narzędzia ułatwiają tworzenie prostej strony-wizytówki?
Do tak specyficznego projektu wybierz sprawdzone aplikacje. Do najczęściej stosowanych narzędzi zaliczają się:
- WordPress – to najpopularniejszy system zarządzania treścią na świecie, który umożliwia budowę i edycję stron internetowych. Aby stworzyć „wizytówkę” na WordPressie, potrzebujesz 3 usług: hostingu, domeny oraz certyfikatu SSL. Możesz je zamówić np. TUTAJ.
Hosting to usługa zapewniająca miejsce i zasoby dla Twojej strony lub poczty email. Z kolei domena to unikalny adres, pod którym Twoje treści będą widoczne w internecie. Trzeci element – certyfikat SSL – zabezpieczy połączenie użytkownika poprzez charakterystyczną ikonę kłódki przy adresie. Nie lekceważ jej, ponieważ ponad 79% internautów uważa, że buduje ona wiarygodność firmy w sieci.
Na tym etapie pozostaje Ci zainstalować WordPressa na hostingu i rozpocząć pracę nad projektem. Przykład, jak tego dokonać znajdziesz w naszym osobnym poradniku o tworzeniu strony krok po kroku.
- Kreator Stron WWW – to narzędzie, które umożliwia tworzenie stron internetowych bez konieczności instalowania żadnego oprogramowania na komputerze. Charakteryzuje się prostym, intuicyjnym interfejsem uruchamianym w przeglądarce. Użytkownik musi wybrać najpierw preferowany szablon, a potem dodać do szablonu elementy np. formularz, tekst, zdjęcia itp. Wszystko opiera się na metodzie „przeciągnij i upuść”.
Kreator jest usługą, która jest znacznie łatwiejsza w zarządzaniu niż WordPress i jeśli nigdy wcześniej nie miałeś/aś styczności z budową jakiekolwiek strony, to może to być najlepszy wybór na początek. Podobnie jak w przypadku WordPressa, pamiętaj o własnej domenie, pod którą opublikujesz firmową wizytówkę w internecie.
Błędy przy budowie strony internetowej – na co zwrócić uwagę?
Przy tworzeniu strony może się wydarzyć dosłownie wszystko, dlatego zwracaj uwagę na każdy element, który budzi jakieś wątpliwości. To nie musi być kwestia estetyki (bo to jak zwykle indywidualne odczucie), ale już poprawne działanie witryny pod kątem technicznym to coś, co decyduje o komforcie użytkownika podczas wizyty.
Błędy w funkcjonowaniu mogą wpływać negatywnie doświadczenie w postaci porzucenia strony, niższą pozycję w Google i bezpieczeństwo. Co warto zrobić, aby zmniejszyć ryzyko popełnienia błędu? Wykonaj podstawowy audyt np. prosząc znajomych o wyświetlenie strony na różnych urządzeniach.
Jakie błędy pojawiają się najczęściej na nowych stronach internetowych?
- Brak responsywności i dostosowania treści do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń.
- Błędnie działające linki – linki to ważny element nawigacji, upewnij się wiec, że wszystkie podstrony z menu oraz linki w samych tekstach działają prawidłowo i nie odsyłają do komunikatu z błędem 404.
- Zbyt duże pliki graficzne (zdjęcia) – pamiętaj, aby nie dodawać zdjęć prosto z karty pamięci aparatu fotograficznego. Zajmują one bardzo dużo miejsca i sprawią, że strona będzie ładować się powoli. Jeśli chcesz dodać np. galerię, to przed tym skompresuj i zmniejsz rozmiar zdjęć, aby pojedynczy plik nie ważył więcej niż 150-200 kb.
- Brak aktywnego certyfikatu SSL – uruchamiasz w oknie przeglądarki adres i widzisz błąd „Twoje połączenie z witryną nie jest bezpieczne”? To znak, że nie posiadasz aktywnego certyfikatu dla własnej domeny. Zadbaj o jego dodanie jeszcze przed publikacją wizytówki w sieci.
Chcesz wiedzieć jeszcze więcej o firmowych stronach WWW? Przeczytaj inne artykułu na ten temat: