Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jaki biznes otworzyć w garażu?

Jaki biznes otworzyć w garażu?

Myślisz o tym, by założyć własną firmę i szukasz pomysłu na biznes? Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę – na początek możesz samodzielnie świadczyć usługi lub prowadzić małą produkcję bez wynajmowania lokalu specjalnie do tego celu. Jeśli masz garaż, masz już naprawdę wiele możliwości. Poznaj przykładowe pomysły na biznes w garażu i dowiedz się, co będzie Ci potrzebne.

Biznes w garażu ma tę zaletę, że masz tuż obok domu przestrzeń przeznaczoną wyłącznie do pracy i możesz ją zaadaptować do związanych z nią potrzeb. Często to kilkadziesiąt metrów kwadratowych – a to już wystarczająco dużo, by utworzyć mały warsztat, który z czasem przerodzi się w świetnie prosperującą firmę. Amazon, Apple, Disney, Google – wszystkie te firmy zaczynały biznes w garażu. Ty też możesz!

Czego potrzeba, by zacząć biznes w garażu?

Pomysł: od tego zaczyna się każdy biznes. Jeśli dopiero go szukasz, niżej znajdziesz kilka propozycji, które mogą dać Ci impuls do działania lub pomóc w odnalezieniu własnego kierunku.

Narzędzia do pracy i aranżacja garażu: dobór narzędzi zależy od tego, czym chcesz się zająć. Sam garaż urządź tak, by był bezpiecznym i funkcjonalnym miejscem pracy. Zastanów się, co na pewno się przyda i jakie rozmieszczenie będzie najbardziej efektywne. Możesz też skorzystać z inspiracji, których pełno, np. w mediach społecznościowych.

Kwestie prawne: przede wszystkim należy zatroszczyć się o sprawy związane z podatkami i adaptacją garażu – obie szerzej omawiamy w dalszej części artykułu. Możesz prowadzić działalność nierejestrową dopóki spełniasz odpowiednie warunki (m.in. miesięczny przychód nieprzekraczający 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia). Zanim jednak ruszysz ze swoim biznesem, zorientuj się, czy prawo stawia przed nim jakieś szczególne wymagania i formalności.

Reklama: bez tego klienci nie dowiedzą się o Twojej firmie. Najlepszym kanałem dotarcia do klientów jest Internet, a podstawą – własna strona internetowa lub sklep internetowy. Do tego potrzebujesz domeny (adresu dla strony WWW) i hostingu (miejsca, w którym strona będzie umieszczona). Dodatkowo warto też być obecnym i aktywnym w social mediach.

Ciekawostka: domeny internetowe posiadają różne końcówki (tzw. rozszerzenia). Wiele z nich jest wręcz stworzona dla firmy garażowej. Dla przykładu domena .house lub .studio pasują idealnie, jeśli twoja firma realizuje jakieś usługi właśnie na małej, zamkniętej przestrzeni.

Garażowa firma w zgodzie z prawem

Adaptacja garażu na potrzeby biznesu to nie tylko zaaranżowanie przestrzeni do nowych potrzeb. Jeśli traktujesz swój pomysł serio (a wierzymy, że tak jest) – musisz spełnić kilka wymogów formalnych.

Zgodnie z prawem budowlanym, na zmianę sposobu użytkowania budynku lub jego części potrzeba zgody odpowiedniego organu (w przypadku garażu: starosty lub prezydenta miasta na prawach powiatu).

Ważne jest, by zgłoszenie złożyć przed wprowadzaniem zmian. Urząd ma 30 dni na to, by odnieść się do wniosku – jeśli nie otrzymasz w tym czasie decyzji o sprzeciwie, oznacza to milczącą zgodę. Sama usługa jest bezpłatna, a listę dokumentów, które powinien zawierać wniosek, znajdziesz tutaj.

Rozpoczęcie biznesu w garażu będzie też miało wpływ na płacone podatki. Ten od garażu ponownie wzrośnie od 1 stycznia 2024 r. Obecnie wynosi 1 zł za m2, gdy garaż stanowi jedną własność z mieszkaniem, a 9,71 zł za m2, gdy jest oddzielną własnością.

W 2024 roku będzie to odpowiednio 1,15 zł i 11,17 zł za m2. Jeśli jednak budynek lub jego część jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej, podatek wyniesie 33,10 zł (obecnie: 28,78 zł) za m2. Wszystkie te kwoty to maksymalne stawki – samorząd nie może ich przekroczyć, ale może zdecydować, że na terenie gminy będą niższe.

Firma w garażu - pomysł na własny biznes
Do prowadzenia firmy garażowej potrzebujesz nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także usług, które umożliwią Ci wypromowanie oferty w internecie.

Inaczej może być w przypadku tzw. blaszaka. Jeśli nie jest trwale związane z gruntem, w świetle prawa budowlanego jest budowlą i jako taki nie podlega opodatkowaniu, dopóki jest przeznaczony na cele prywatne. Jeśli zaś rozkręcisz w nim biznes (i założysz działalność gospodarczą), musisz liczyć się koniecznością opłaty podatku od nieruchomości. Jednak w przypadku garażu blaszanego podstawą opodatkowania będzie jego wartość.

Jeśli masz wątpliwości, jak sklasyfikować Twój garaż w świetle prawa budowlanego i jakie w związku z tym obowiązują Cię podatki, skontaktuj się z właściwym urzędem w swojej miejscowości. Indywidualne rozpatrzenie przypadku to najpewniejsze rozwiązanie.

Jaki biznes można prowadzić w garażu?

Jeśli chcesz stworzyć firmę, która ma szansę na sukces, musisz oferować to, czego potrzebują odbiorcy – klienci indywidualni lub firmy. Chcąc działać lokalnie, wsłuchaj się w głos społeczności, a dowiesz się, czego jej brakuje i z jakich usług chętnie by skorzystała, gdyby były dostępne na miejscu.

Chcesz zrobić odpowiednie rozeznanie przed uruchomieniem biznesu? Sprawdź wcześniej, co sprzedaje się w internecie.

Garaż może być całkiem wygodnym warsztatem dla małej produkcji. Z reguły ma większą powierzchnię niż ta, którą możemy wydzielić z domu na biznes, a ponadto pozwala wykonywać prace brudzące – to daje wiele możliwości tym, którzy chcą w nim zacząć rozwijać swój biznes. Jeśli myślisz o świadczeniu specjalistycznych usług z dojazdem do klienta, z garażu możesz uczynić centrum dowodzenia biznesem i magazyn niezbędnych narzędzi.

Renowacja mebli

Dla jednych meble z PRL-u są nic nie warte, inni są gotowi zapłacić niemałe pieniądze za kilkudziesięcioletni fotel czy szafkę po renowacji. Możesz odnawiać meble w garażu, ale mieć klientów z całej Polski, a nawet świata. Do własnych projektów trzeba pozyskać meble (czasem udaje się to za darmo), a po renowacji – zapewnić miejsce, w którym będą przechowywane, dopóki ktoś ich nie kupi.

W garażu można zająć się renowacją mebli.
Renowacja mebli jako pomysł na firmę w garażu.

Trochę prościej jest w przypadku renowacji na zamówienie, kiedy to klient dostarcza mebel, a później go odbiera. Jeśli chcesz w przyszłości uczynić z odnawiania mebli jedyne źródło utrzymania, od początku nastaw się na docieranie do klientów spoza Twojego regionu i stwórz własną stronę internetową.

Lubisz mieć budżet pod kontrolą? Dowiedz się, ile kosztuje stworzenie strony internetowej.

Warsztat stolarski

Popularność naturalnych materiałów nie słabnie, a z drewna można zrobić niemal wszystko. Dobre pomysły i własny styl w połączeniu z umiejętnościami mogą sprawić, że odniesiesz sukces. W dodatku masz szerokie pole do popisu: możesz produkować drobne elementy (np. dekoracje, biżuterię), ale też realizować większe projekty. Jeśli nie brakuje Ci pomysłów na produkty, najlepiej założyć własny sklep internetowy, w którym potencjalni klienci będą mogli wygodnie zapoznać się z Twoją ofertą i w łatwy sposób złożyć zamówienie.

Ceramika użytkowa i dekoracyjna

Równie dużo możliwości daje zajęcie się ceramiką artystyczną. W swojej garażowej pracowni możesz tworzyć i ozdabiać produkty użytkowe (kubki, miski, talerze) oraz dekoracyjne.

W garażu możesz zająć się produkcją ceramiki.
Ceramika jest wciąż w cenie. Garaż to dobre miejsce na firmę o takim profilu.

Decydując się na własny warsztat ceramiczny musisz jednak pamiętać, że na początku nie będzie on samowystarczalny. Konieczne jest znalezienie miejsca, w którym można wypalić glinę, a najlepiej, gdy posiada też pracownię, w której można na miejscu poszkliwić wyroby. Własny piec to koszt kilkunastu tysięcy złotych (używane można kupić nieco taniej), co może być zbyt dużą inwestycją, gdy dopiero zakładasz biznes.

Pracownia krawiecka

Jeśli lubisz i umiesz szyć, możesz przekuć pasję w biznes, a rozkręcić go w garażu zaadaptowanym na funkcjonalną pracownię. Przeróbki krawieckie mogą zapewnić Ci klientów lokalnie (o ile nie masz zbyt dużej konkurencji), za to w Internecie możesz sprzedawać to, co uszyjesz z wykrojów lub własnych projektów.

Ubrania, torebki, zabawki, tekstylia domowe? Wybór należy do Ciebie! Konsumenci lubią oryginalne produkty, dlatego zamiast kupować te produkowane masowo, coraz chętniej składają zamówienia w pracowniach krawieckich.

Warsztat majsterkowicza

Usługi „złotej rączki” i związane z majsterkowaniem wciąż mają się dobrze. Drobne usterki zwykle nie są powodem do pozbycia się przedmiotu, ale nie każdy umie je naprawić. Jeśli Ty to potrafisz, masz szansę rozkręcić dobrze prosperujący, lokalny biznes. W garażu możesz jednocześnie przechowywać narzędzia niezbędne do pracy oraz dokonywać napraw sprzętów, które powierzą Ci klienci.

Majsterkowanie to pomysł na biznes w garażu
Tzw. złota rączka to przykład działalności, która jest wręcz idealna dla przestrzeni garażowej.

Jak w każdym biznesie, reklama dźwignią handlu – działając lokalnie, możesz korzystać z jej bardziej tradycyjnych form, ale obecność w sieci skutecznie zwiększy liczbę zleceń i przyprowadzi klientów również z ościennych miejscowości.

Jak zadbać o odpowiednią widoczność firmy w internecie?

  • Działaj na lokalnych grupach w social mediach,
  • Załóż Profil Firmy w Google,
  • Stwórz (lub zleć jej budowę) prostą stronę internetową, na której będzie można zapoznać się z zakresem wykonywanych przez Ciebie prac, cennikiem itp.

Ciekawe, alternatywne pomysły na firmę w garażu

Pomysłów na biznes w garażu może być jeszcze więcej – w dużej mierze ogranicza Cię wyobraźnia. Nic nie stoi na przeszkodzie, by garaż służył jako np.:

  • warsztat rękodzielniczy,
  • biuro wirtualnego asystenta/wirtualnej asystentki,
  • studio nagrań,
  • magazyn do wynajęcia,
  • pracownia florystyczna.

W garażu możesz też produkować m.in.:

  • mydełka,
  • kosmetyki,
  • świece,
  • biżuterię,
  • produkty cyfrowe.

Zobacz, skąd jeszcze można czerpać inspiracje na własny biznes. To może pomóc Ci w obraniu kierunku, w którym zechcesz rozwijać firmę.