Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Co sprzedawać w internecie? – przewodnik dla początkujących sprzedawców

Co sprzedawać w internecie? – przewodnik dla początkujących sprzedawców

Ten artykuł przeczytasz w: 7 minut(y)

Krąży gdzieś z tyłu Twojej głowy pomysł na własny sklep internetowy? To dobrze, bo zakupy w sieci cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków – aż 75% z nich kupuje w już regularnie e-sklepach (Gemius, 2021). Jeżeli więc wiesz, że chcesz sprzedawać, to pojawia się naturalnie pytanie o asortyment. Co dzisiaj najlepiej sprzedaje się w internecie i skąd brać produkty do swojej oferty? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem. 

Rozpoczęcie sprzedaży w sieci jest dzisiaj łatwe, ponieważ dostępne są gotowe rozwiązania do uruchomienia sklepu internetowego. Są to m.in. eSklep, oprogramowanie Prestashop, czy nawet moduł WooCommerce, z którego korzystają użytkownicy aplikacji WordPress.

Pamiętaj, że Polacy korzystają nie tylko z obecności sklepów, co również z innych kanałów sprzedażowych tj. Allegro, Facebook lub Empik. Myśląc o aktywnej sprzedaży musisz zaplanować swoją obecność także w innych serwisach.

Co sprzedaje się przez internet?

Jeżeli nie masz jeszcze pomysłu na to co chcesz sprzedawać w sieci, zainspiruj się jedną z kategorii produktów, którą najchętniej kupują Polacy. Według raportu „E-commerce w Polsce 2021. Gemius dla e-Commerce Polska” są to: 

  • odzież, akcesoria i dodatki  
  • obuwie  
  • kosmetyki/perfumy  
  • książki, płyty, filmy  
  • sprzęt RTV/AGD 
  • odzież sportowa 
  • artykuły dziecięcy/ zabawki 
Najczęściej wybierane kategorie produktów w Polsce, deklarowane przez konsumentów (%). E-commerce w Polsce 2021. Gemius dla e-Commerce Polska. 

Wybierając aktualny asortyment dla swojego sklepu internetowgo pamiętaj o produktach sezonowych. Zadbaj o to, aby twoja oferta była dopasowana do aktualnej pory roku i trendów sprzedażowych. Wykorzystaj do tego praktyczne narzędzie Google Trends, aby sprawdzić, czego szukają użytkownicy internetu oraz w jakich okresach rośnie i spada zainteresowanie konkretnym produktem. 

Przykład 1 – latem raczej nie znajdziesz chętnych na puchowe kurtki i płaszcze:

Analiza zainteresowania kurtką puchową w Google Trends

Przykład 2 – przed Bożym Narodzeniem lub Dniem Dziecka większym zainteresowaniem będą się cieszyć zabawki.

Wykres Google Trends dotyczący zainteresowana zabawkami

Skąd wziąć produkty do sklepu internetowego? 

Kiedy wybrałeś już swoją branżę, czas zając się znalezieniem odpowiedniego dostawcy produktów. Rynek e-commerce oferuje kilka rozwiązań, które dopasujesz do potrzeb swojego aktualnego budżetu oraz logistyki (np. posiadanego miejsca do przechowywania towaru).  

Hurtownia – bogata oferta produktów z konkretnej branży  

Pozyskiwanie towaru z hurtowni to podstawowa metoda zaopatrywania się w produkt, którym zasilisz rynek. Zasada jest prosta – kupujesz produkty w niższej cenie i zarabiasz na marży, czyli różnicy między ceną zakupu w hurtowni, a ceną detaliczną.  

Współpraca z hurtownią daje ci dostęp do bogatej oferty produktów z pokrewnej branży, a to sprawia, że (wraz z rozwojem sklepu) możesz szybko poszerzyć asortyment i reagować tym samym na potrzeby klientów. Przy dużych zamówieniach niektóre hurtownie oferują także dodatkowe rabaty, dzięki którym zwiększysz marżę na sprzedawanym produkcie i zarobisz więcej. 

Jakie są największe wady przy współpracy z hurtownią?

  • wymóg posiadania określonego budżetu na zakup produktów, powierzchni magazynowej oraz ryzyko zamrożenia pieniędzy na rzecz kolejnych zakupów.
  • musisz kupić dużą ilość towaru, aby zarobić na marży – to z kolei generuje koszty i zwiększa ryzyko, że nie sprzedasz całej serii nabytej w hurtowni.  

Sprzedawanie bez magazynu – jak działa dropshipping?

Innym rozwiązaniem, popularnym w szczególności wśród nowych sprzedawców jest dropshipping – czyli model sprzedaży, który przyśpiesza rozpoczęcie działalności sklepu internetowego. Będzie on działać bez konieczności zakupu towaru, posiadania magazynu, a nawet podpisania umowy z firmą logistyczną.

Dropshipping przenosi proces dostarczenia towaru na hurtownię, z którą podpisujesz umowę. Jako to wygląda?

  • Klient składa zamówienie w sklepie,
  • Sklep dzięki technicznemu połączeniu z hurtownią internetową przesyła do niej stosowne zamówienie,
  • Hurtownia zajmuje się realizacją zamówienia i wysyłką.

Dropshipping jest obecnie zautomatyzowany i co najważniejsze – z perspektywy klienta końcowego bardzo korzystny, bo otrzymuje on dostawę szybciej.

Połączenie sklepu internetowego z wybraną hurtownią (lub kilkoma hurtowniami) nie wymaga już dzisiaj zaawansowanej wiedzy, bo służą do tego gotowe moduły oraz pliki udostępniane przez hurtownie.

Połączenie sklepu internetowego z hurtownią
Przykład połączenia sklepu w home.pl (eSklep) z hurtowniami internetowymi

Dropshipping posiada wiele zalet tj. szybkość w uruchamianiu nowych ofert w sklepie, czy automatyzację przesyłanych zamówień, aczkolwiek posiada również pewne wady – największą z nich jest brak wpływu na marżę, co wiąże się z małym zyskiem.

Dlatego też dropshipping polecany jest często jako pierwszy, sprawdzony sposób na rozpoczęcie działalności w e-commerce (wiąże się to z niskim kosztem wejścia), jednocześnie sprzedawca musi być świadomy, że całej funkcjonalności sklepu nie oprze na tym modelu.  

Schemat działania sprzedaży opartej o dropshipping.

Chcesz poznać szczegóły sklepu działającego na dropshippingu? Zamów bezpłatną konsultację od naszych specjalistów.

Jak zarabiać poprzez marżę?

Marża to pojęcie często dyskutowane wśród sprzedawców internetowych. Obniżanie jej do minimum zwiększa atrakcyjność oferty w oczach osób szukających zawsze i wszędzie najniższych cen. To z kolei powoduje, że ewentualny zysk na satysfakcjonującym poziomie wymaga wręcz hurtowej sprzedaży danego produktu.

Nie każdy jednak zawsze wymaga najniższej ceny. Na decyzję o zakupie wpływa także kilka innych czynników – szybkość wysyłki, dostępność produktu, jakość obsługi, czy nawet kategoria sprzedawanego produktu.

Panel zarządzania sklepem internetowym - wykres pokazujący wartość i liczbę zamówień
Wykres zamówień w eSklep.

Jeżeli planujesz sprzedawać np. kosmetyki, odzież lub zabawki to najtaniej zakupisz je bezpośrednio od producenta. Większość firm umożliwia zakup swoich produktów od określonej kwoty minimalnej, co wiąże się z koniecznością większej dostawy towaru i zamrożenia pieniędzy. Powstaje wtedy ryzyko, że nie sprzedasz tego w całości.

Jako nowy klient nie licz też na wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności (np. 14 dni), który pozwoliłby ci częściowo zarobić na spłatę towaru. Taki przywilej nabywasz dopiero po kilku miesiącach regularnego zaopatrywania się w towar u jednego dostawcy.

Mimo wszystko pozyskanie towaru od producenta daje nam szanse na największy zarobek, ponieważ kosztuje on mniej niż w hurtowni, a to z kolei zwiększa Twoją marżę przy sprzedaży.

Sprzedaż własnego produktu (rękodzieła i inne)

Jesteś utalentowanym i kreatywnym twórcą? Szyjesz, robisz na drutach, wykonujesz makramy, świece, malujesz, odnawiasz meble/ antyki, wypalasz piękną ceramikę? Takie produkty również sprzedasz w sklepie internetowym. Co więcej – nowoczesne platformy do prowadzenia e-sklepów umożliwiają połączenia z innymi, popularnymi kanałami sprzedaży np. Facebookiem.

Rynek rękodzieła ma ogromny potencjał sprzedażowy w wydaniu globalnym. Według raportu „Handicrafts Market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2022-2027” – światowa branża DiY rośnie średnio o 11% rok do roku. 

Biznes oparty na rękodziełach ma swoje ogromne zalety, które mogą być również odczytywane przez niektórych jako wady:

  • Będąc producentem zarabiasz na tym najwięcej, ponieważ sam/sama ustalasz marżę dla klienta detalicznego. Z drugiej strony sama specyfika rękodzielnictwa powoduje, że produktów danego typu na stanie sklepu nie ma dużo.
  • Ograniczona liczba produktów daje namiastkę posiadania towaru z kategorii luksusowych, aczkolwiek użytkownicy otrzymując informację o „braku towaru” mogą się zniechęcić do sprzedawcy.
  • Tworząc samodzielnie produkt wyznaczasz trendy lub reagujesz na potrzeby klientów, ale jednocześnie jesteś mocno uzależniony/uzależniona od dostępności materiałów z firm zewnętrznych.
Statystyki globalne dla rynku rękodzieła w miliardach dolarów oraz prognoza
Prognoza rozwoju dla rynku światowego rękodzieła – dane z raportu „Handicrafts Market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2022-2027

Jak zacząć sprzedawać w internecie? 

Każdy początkujący sprzedawca posiada do wyboru kilka rozwiązań, dzięki którym uruchomi własny sklep internetowy. Do najczęściej stosowanych należą gotowe usługi np. eSklep, które zawierają wszystkie niezbędne opcje związane m.in. z logistyką, płatnościami, czy połączeniem z hurtownią.

Drugą metodą na start sprzedaży jest sklep internetowy, oparty na oprogramowaniu zainstalowanym na serwerze tj. PrestaShop czy WooCommerce. To popularne na rynku e-commerce rozwiązania, które ułatwiają stworzenie i prowadzenie sklepu online na własnym serwerze (na którym uruchomisz także profesjonalny adres email do obsługi zamówień).

Ile kosztują oba rozwiązania? Jak zwykle w takich przypadkach cena jest indywidualna i ustalana na podstawie potrzeb sprzedawcy. W artykule o kosztach uruchamiania sklepu w internecie przedstawiliśmy przykładowe wyceny. Na pewno znajdziesz tam przydatne informacje, które przybliżą Cię do wybrania konkretnej drogi.

A jeżeli masz pytania o własny sklep – skorzystaj z pomocy naszych specjalistów. Kliknij w poniższy przycisk, wypełnij formularz i zamów darmową konsultacje: