Skuteczna sprzedaż przez social media to jeden z celów, który zakłada każdy sprzedawca internetowy. Wykorzystanie do tego narzędzi, jakie daje Facebook lub Instagram wydaje się więc idealnym wyborem jeśli dopiero zaczynasz prowadzić biznes. Problem w tym, iż wiele poradników w sieci wciąż rekomenduje rozwiązania, które zdążyły się przeterminować. Jednym z nich jest m.in. opcja uruchomienia sklepu na Facebooku. Dlaczego nie jest to obecnie najlepszy pomysł?
Zakładanie sklepu na Facebooku lub Instagramie
Jeszcze do niedawna funkcja dodawania karty ze sklepem do swojego fanpage’a na FB lub profilu na Instagramie była popularną metodą wśród sprzedawców na zwiększenie zasięgu swoich postów.
Jednakże to już jest przeszłość, ponieważ od 10 sierpnia 2023 roku funkcja zakładania i edycji sklepów nie jest już dostępna dla polskich użytkowników Facebooka oraz Instagrama. Jest to o tyle ważne, że wielu sprzedawców w naszym kraju wciąż szuka tej opcji, licząc iż uda im się obejść ograniczenia nałożone przez aplikacje należące do Mety. Niewiele jednak mogą tu wskórać, ponieważ funkcji służących do tworzenia tzw. Facebook Shop już nie ma.
Co oznacza ta zmiana dla sprzedawców próbujących przebić się w mediach społecznościowych? Przede wszystkim nie mają już możliwości oznaczania swoich przedmiotów na zdjęciach lub pod postami. Ta opcja była jedną z najczęściej stosowanych w social media, dzięki czemu użytkownicy mieli na wyciągnięcie ręki odnośniki do oferty właśnie w sklepie wewnątrz aplikacji.
Wiązało się to jednak z pewną wadą – użytkownik po kliknięciu w tagowany produkt i tak musiał ostatecznie przejść do zewnętrznej strony (np. sklepu) i wykonać zamówienie.
Meta uznała, że taki dodatkowy krok tylko psuje pozytywne doświadczenie i usunęła sklepy wraz ze wszystkimi udogodnieniami.
Reasumując, sklepów na Facebooku i Instagramie już nie założymy. Przynajmniej w Polsce. Mówi o tym wyraźnie komunikat w serwisie Meta, który znajduje się poniżej:
Co zamiast sklepu na Facebooku? Poznaj alternatywy
Skoro sprzedawcy muszą obejść się smakiem w kontekście zakładania sklepów na Facebooku, to warto zastanowić się nad alternatywami, jakie im pozostały. Co zrobić, w co zainwestować, aby móc sprzedawać w social media?
- Strona internetowa – to wciąż podstawowe narzędzie do budowania rozpoznawalności firmy w internecie. W odróżnieniu od konta na Facebooku, strona na hostingu internetowym należy do Ciebie, masz wpływ na jej wygląd, rozwój. Nie jesteś uzależniony od regulaminu aplikacji oraz wizji administratorów firmy Meta. Twoja strona to biznesowy zasób, który warto po prostu mieć.
- Sklep internetowy pod własnym adresem – jeśli jesteś sprzedawcą, oferującym bogatą ofertę produktową, to posiadanie platformy na której można złożyć zamówienie jest tak samo ważne, jak posiadanie strony. Pomijając dostęp do usług marketplace (np. Allegro), własny sklep daje Ci więcej niezależności i możliwości w promowaniu oferty m.in. za pomocą Meta Ads czy Google Ads.
Dlaczego warto mieć przynajmniej jedną z tych 2 opcji? Ponieważ gdzieś i tak musisz kierować zainteresowanych klientów np. z transmisji sprzedażowych lub reklam Meta Ads. Własna platforma do sprzedaży to również lepsze, bardziej stabilne rozwiązanie na wypadek kolejnych zmian w social media.
A działania Mety są idealnym przykładem, że budowanie fundamentów biznesu wyłącznie na mediach społecznościowych jest krótkoterminową strategią.
Jak tanio założyć sklep w internecie?
Jeżeli chcesz szybko i tanio uruchomić sklep internetowy, a także dodatkowo połączyć go ze swoim kontem (stroną) na Facebooku), to ciekawą alternatywą jest Sellastik – proste i intuicyjne w obsłudze narzędzie do uruchamiania własnego sklepu online.
Sellastik oferuje 21 dni testów bez opłat, a więc bez ryzyka sprawdzisz samodzielnie, jak łatwo pokazać swoją ofertę w sieci. Co więcej, znajdziesz w nim gotowe e-płatności i przesyłki logistyczne, a więc oszczędzisz sporo czasu na poszukiwaniu odpowiednich rozwiązań i podpisywaniu umów. Więcej informacji o usłudze Sellastik znajdziesz klikając poniższy przycisk:
Jak połączyć własny sklep internetowy z Facebookiem?
Decyzja firmy Meta o wycofaniu funkcji sklepów nie oznacza jednocześnie, że sprzedawcy muszą zrezygnować z promowania się w aplikacji. Reklamy Meta Ads są dla nich cały czas dostępne, a żeby były skuteczne – wystarczy przygotować swój sklep lub stronę właśnie na technicznego przeprowadzenia kampanii. Aby tego dokonać, musisz wyposażyć stronę w piksel Mety, czyli kod śledzący, dzięki któremu zmierzysz skuteczność działań reklamowych.
Jeżeli Twój sklep oparty jest na WordPressie, skorzystaj z gotowych wtyczek, które przyśpieszą cały proces. Możesz zapoznać się z naszym przewodnikiem po instalacji piksela Meta w CMS WordPress.
Inne rozwiązania do prowadzenia sprzedaży mogą mieć własne opcje wiązania sklepu z Facebookiem. Na przykład sklep internetowy Shoper w home.pl ma wbudowaną integrację, która po dodaniu numeru ID piksela wykona automatyczną i szybką konfigurację całego katalogu produktów.
W przypadku usługi sklepu Sellastik opcja połączenia się ze stroną na FB oraz kontem reklamowym znajduje się w ustawieniach Marketing po zalogowaniu do panelu zarządzania. Więcej na ten temat napisaliśmy w naszej checkliście dla nowego sklepu internetowego.