Strona WWW jest ważną inwestycją dla każdego, kto chce być widoczny w Google. Dobrej jakości witryna internetowa może zwiększyć naszą popularność, zasięg i liczbę konwersji, z których utrzymuje się każdy biznes. Czy dobrym pomysłem, aby zyskać przewagę na konkurencją, jest zakup gotowego serwisu za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych?
Kupowanie strony internetowej od firmy lub osoby trzeciej
Oferty sprzedaży strony internetowej pochodzą z 2 źródeł – od osoby fizycznej lub od firmy. W obu przypadkach proces wygląda w większości podobnie, a wszystko zaczyna się od wiadomości wysyłanej bezpośrednio do kontrahenta poprzez mail, SMS lub inną formę zaproponowaną w ofercie.
Nie podejmuj jednak pochopnych decyzji, bo taka inwestycja może być zarówno strzałem w dziesiątkę, jak i biznesową porażką. Na jakie elementy warto zwrócić uwagę, jak upewnić się, że zakup strony jest bezpieczny – tego dowiesz się w dalszej części artykuł.
Jakie są zalety i wady kupowania istniejącej strony internetowej?
Strona internetowa jak każda inwestycja, ma swoje zalety oraz wady. Przed podjęciem decyzji warto wziąć pod uwagę nie tylko poniższe aspekty, ale także sam fakt, jakie mamy plany na rozwój oraz co tak naprawdę chcemy zrobić.
Zalety zakupu strony internetowej:
- Oszczędność czasu – kupujesz praktycznie gotowy produkt, który możesz następnie zmieniać, dostosowywać do własnych potrzeb. Zamiast czekać kilka tygodni lub miesięcy (zwłaszcza przy złożonych projektach) na efekt, kupujesz stronę, która już istnieje i działa.
- Gotowa baza odbiorców – to jeden z ważniejszych zasobów takiej inwestycji. Jeżeli kupujesz stronę to jednocześnie stajesz na czele pewnej społeczności, która korzysta z serwisu. Dotyczy to także bazy klientów np. sklepu internetowego.
- Strona ma już historię, jest częściowo wypozycjonowana – to także jeden z powodów, dla których niektórzy decydują się na zakup strony. Jeżeli ta egzystuje już w sieci od kilku lat, to na pewno jest widoczna w Google. Pozycjonowanie takiej witryny będzie łatwiejsze niż postawienie strony od nowa na świeżej, dopiero zarejestrowanej domenie internetowej.
- Potencjał na rozwój – w dużej mierze jest to zależne, czy umiesz odczytać trendy i sytuację rynkową. Niewykluczone, że ktoś stworzył dany serwis “za wcześnie” i nie trafił w modę lub moment gospodarczy. Taka osoba chce wówczas sprzedać stronę odzyskując część kosztów.
Wady kupowania stron internetowych:
- Ograniczenia w zmianie designu – niektóre strony powstają w oparciu o niestandardowe, autorskie rozwiązania technologiczne, utrudniające wykonanie gruntownych zmian. Jeżeli zdecydujesz się na zakup strony, sprawdź najpierw jak została wykonana oraz czy wykorzystano do niej popularne aplikacje (tj. WordPress).
- Konieczny jest dokładny research – w każdej ofercie sprzedażowej znajdziesz wyrażenia typu “dobrze prosperująca strona”, “gotowa strona z biznesplanem”, “sprzedaję renomowany serwis bo zmieniam branżę”, “sprzedaję stronę z x wizytami” itd. Zanim przyjdzie Ci wydać na zakup tysiące złotych sprawdź, czy słowa te mają pokrycie w rzeczywistości – poproś sprzedawcę o dane, wykonaj również niezależny audyt SEO, aby sprawdzić, czy czasem “popularna strona” nie jest w rzeczywistości skromnym serwisem, który zajmuje odległe pozycje w Google.
- Trudna do przewidzenia reakcja odbiorców – stali klienci mogą czuć zaniepokojenie w momencie, gdy odwiedzana przez nich strona lub sklep zostały sprzedane. Przygotuj więc na wszelkie wypadek odpowiednią komunikację.
- Kwestie prawne – zakup własnej domeny i hostingu trwa kilka minut. Ale już zakup gotowej strony to długi proces, który wymaga spisania odpowiedniej umowy między sprzedawcą i kupcem. W umowie muszą zostać zawarte wszelkie informacje, związane z przeniesieniem praw własności, zobowiązaniami, odpowiedzialnością, płatnością itd.
- Ryzyko przepłacenia – minus oczywisty, choć dla wielu mało istotny. Nigdy nie wiesz, czy zakup strony będzie trafną inwestycją. Nawet najlepiej prosperujące sklep internetowy może przestać sprzedawać, jeśli pojawią się jakieś nieprzewidziane okoliczności.
WAŻNE! Pamiętaj, że wraz z zakupem strony zmienia się również prawny właściciel, w związku z czym musisz dostosować politykę prywatności i regulamin serwisu do nowej rzeczywistości. Warto na przykład skonsultować zmiany ze specjalistą, który tworzy i aktualizuje regulaminy dla sklepów internetowych.
Jak znaleźć oferty sprzedaży strony internetowej?
Jeżeli interesuje Cię zakup strony WWW, to warto skorzystać z kilku źródeł, w których znajdziesz oferty. Do najczęściej wybieranych należą:
- Portale internetowe z ogłoszeniami – popularne tablice z krótkimi ofertami wciąż przykuwają uwagę inwestorów i kupców. Może na nich znaleźć nawet kilkadziesiąt propozycji sprzedaży sklepu, forum lub strony firmowej w miesiącu.
- Grupy na Facebooku – social media to miejsce, gdzie znajdziesz wiele ofert na zakup gotowej strony. Grupy w aplikacji Facebooka to miejsce, gdzie trafia wiele ciekawych propozycji.
- Allegro i OLX – na znanych w Polsce platformach sprzedażowych również znajdziemy wiele ofert na zakup strony.
Jak sprawdzić, czy zakup strony jest opłacalny?
Przed dokonaniem transakcji warto przeprowadzić audyt czy zakup strony będzie opłacalny i bezproblemowy. Możesz do tego zadania poprosić zaufane osoby, doświadczonego specjalistę z branży SEO lub poprosić o to agencję konsultingową. Kilka aspektów sprawdzisz również samodzielnie. Na co zwrócić szczególną uwagę?
- Zweryfikuj właściciela domeny internetowej – domena, pod którą widoczna jest strona, powinna należeć w 100% do podmiotu, który sprzedaje stronę. Kupując stronę w domenie .pl sprawdź w ogólnodostępnym rejestrze WHOIS, kto jest jej właścicielem. Jeśli oferta jest wystawiana przez firmę, a adres (czyli domena) należy do osoby prywatnej (dane będą wówczas ukryte), to jest to pierwszy sygnał, iż transakcja będzie problematyczna. Musisz to wyjaśnić ze sprzedawcą.
- Sprawdź widoczność strony w Google – nie daj się nabrać na proste sztuczki, które polegają na wypozycjonowaniu strony na frazy kluczowe, które nie są zbieżne z prowadzoną działalnością. Wykonaj prosty i szybki audyt SEO, aby zbadać na jakie wyrażenia witryna będzie lepiej lub gorzej widoczna. Najważniejsze w tej kwestii będą frazy, które umożliwiają stronie uzyskanie pozycji w TOP3 i TOP10 wyników, jednocześnie zwróć uwagę czy są to frazy sensowne i logiczne z perspektywy branży i intencji użytkownika.
- Poproś właściciela o dane dotyczące ruchu – chcesz kupić stronę lub sklep, który odwiedzają regularnie klienci? Sprawdź, czy tak jest w rzeczywistości. Dobrze skonfigurowana i rozwijana witryna powinna zbierać wiele danych m.in. dzięki narzędziu Google Analytics 4. Poproś właściciela o wygenerowanie raportów na temat ruchu lub liczby konwersji. Nie jest to szczególnie trudne, ponieważ narzędzie od Google umożliwia tworzenie takich raportów w PDF za pomocą kilku kliknięć myszką.
Jak bezpiecznie kupić stronę internetową od innej osoby lub firmy?
Jak sprawić, aby zakup gotowej strony chronił Twoje interesy i był bezpieczny dla portfela? Zwykła ostrożność czasem nie wystarczy. Poniższe kroki zredukują ryzyko oszustwa.
- Zadbaj o umowę kupna-sprzedaży – nie dokonaj zakupu pod wpływem emocji, na podstawie wiadomości prywatnej w komunikatorze. Cała transakcja powinna odbywać się na podstawie umowy kupna-sprzedaży, która określa obowiązki i odpowiedzialność zarówno kupującego, jak i sprzedawcy.
- Upewnij się, że domena i hosting będą należeć do Ciebie – w ramach umowy koniecznie zapewnij sobie prawo własności do domeny oraz hostingu, na którym utrzymywana jest strona. Przeniesienie własności w postaci tzw. cesji wykonaj wspólnie ze sprzedawcą. Po zakończeniu procesu nadaj do konta w firmie hostingowej własne dostępy (loginy oraz hasła).
- Zapłać za stronę poprzez sprawdzone i znane Ci metody płatności – unikaj dziwnych sposobów na e-przelew (np. gotowy link z nieznanego, zagranicznego serwisu) lub poprzez kryptowaluty. Warto również zaznaczyć, że dane bankowe powinny być umiejscowione w dokumencie sprzedaży.
A może po prostu zbudować stronę od nowa?
Jeżeli wciąż chcesz posiadać stronę internetową, ale nie znajdujesz w sieci odpowiedniej oferty, która spełnia Twoje oczekiwania – być może lepszym wyjściem będzie inwestycja w nowy projekt. Aby osiągnąć ten cel, możesz skorzystać z kilku dostępnych opcji:
- Zarejestruj własny adres internetowy (domenę) oraz hosting i stwórz witrynę w oparciu o popularną aplikację, jaką jest WordPress. WordPressa bardzo często można zainstalować poprzez gotową opcję w panelu zarządzania. Sprawdź, jak łatwo i szybko zainstalujesz WordPressa w home.pl.
- Budowa strony za pomocą kreatora – usługi kreatorów to narzędzia, które nie wymagają od użytkownika wiedzy technicznej. Ich obsługa polega na wyborze gotowego szablonu i przeciągnięciu odpowiednich modułów (np. Galerii zdjęć, formularza itd.). W ten sposób stworzysz swoją pierwszą witrynę i wejdziesz ze swoim biznesem do internetu.
- Strona na zamówienie – inną alternatywą jest zamówienie projektu strony w firmie, która specjalizuje się w takiej usłudze. Koszt wykonania zależny jest od tego, jak serwis ma być rozbudowany. Warto poznać przykładowe ceny tworzenia stron WWW zanim wykonasz ten krok.
Chcesz zobaczyć, jak stworzyć prostą stronę? Zapoznaj się z naszym poradnikiem o budowaniu witryny na WordPressie.