W gospodarce niemal każdego kraju na świecie dominują mikro i mali przedsiębiorcy, zazwyczaj prowadzący jednoosobową działalność. Pomysł na własny biznes powoduje, że chcemy zacząć robić coś dochodowego bez udziału osób trzecich, wspólników, zazwyczaj w najłatwiejszej do znalezienia przestrzeni firmowej, czyli własnym mieszkaniu. Bycie własnym szefem to ogromna szansa i niezależność, ale również ryzyko. Wystartowanie z własnym biznesem wymaga zazwyczaj inwestycji oraz środków, które ułatwią pozyskanie dochodów w jak najkrótszym czasie. Z tego tekstu dowiesz się jak zacząć swoją działalność w sieci przy użyciu jak najmniejszych nakładów finansowych.
WAŻNE – poniższe wskazówki są skierowane do osób, które dopiero myślą o otwarciu własnej firmy lub dopiero to zrobiły. Jeżeli jesteś już doświadczonym przedsiębiorcą, sprawdź jak zmniejszyć koszty prowadzenia działalności.
Budowa własnej strony WWW
Strona internetowa to „dom” dla Twojej firmy. Dzięki niej użytkownicy skontaktują się z Tobą i zapytają o ofertę, kupią usługi lub przejrzą Twoje portfolio. Posiadanie strony WWW jest o tyle ważne, iż masz na jej istnienie decydujący wpływ. Jeżeli opierasz swój biznes na fanpage na Facebooku lub profilu na Instagramie, to musisz wiedzieć, że z technicznego i prawnego punktu widzenia treści tam publikowane nigdy nie będą Twoje. Jeżeli serwisy te z jakiegokolwiek powodu usuną stronę/profil to Twoja firma automatycznie przestanie istnieć i nie będzie widoczna w sieci. W przypadku strony internetowej takie ryzyko jest ograniczone do minimum i jeśli Twoja działalność jest w pełni legalna – nie grozi Ci usunięcie witryny z serwera.
Własna strona WWW to w zasadzie jedyny wydatek, jaki jest Ci potrzebny na start własnego biznesu w Internecie. Do jej uruchomienia potrzebujesz nazwy domeny (np. mojafirma.online) oraz hostingu, na którym strona internetowa zostanie umieszczona. Wybór adresu jest bardzo ważny i jeśli nie wiesz od czego zacząć – przeczytaj , jak zarejestrować domenę dla firmy.
W przypadku hostingu sprawdź koniecznie ofertę home.pl, dzięki której zarejestrujesz własny hosting dla stron WWW w bardzo niskiej cenie. Dzięki temu ograniczysz koszty początkowe do minimum.
Twórz i udostępniaj przydatną treść
Jeżeli masz już pomysł na własny biznes, to przeanalizuj jak możesz podzielić się swoją wiedzą z innymi. To dobry sposób na budowę zaufania, jak również pozyskanie ruchu Internautów, którzy szukali odpowiedzi na zadanie w wyszukiwarce pytanie. Jeżeli Twój artykuł, treść, zdjęcie lub ebook zaspokoiły potrzeby odbiorcy, to z chęcią podzieli się nią ze znajomymi. To z kolei przełoży się na zasięg Twojego biznesu.
Przykładowo – jeżeli zakładasz lokalną, małą piekarnię to dobrym pomysłem jest założenie na hostingu bloga z prostymi przepisami na wypieki. Z kolei będąc grafikiem na zlecenie opracuj na swojej stronie WWW prosty artykuł np. „Jak stworzyć logo?” lub „Najlepsze darmowe programy dla początkujących grafików”. Chwaląc się swoją wiedzą jednocześnie budujesz wizerunek eksperta, którego usługi są na pewno bardziej wiarygodne niż u konkurencji, która takich treści nie udostępnia.
Pozyskiwanie ruchu poprzez tzw. content marketing to podstawa długofalowej strategii budowania wizerunku Twojej marki w Internecie. Nie tylko w pierwszym roku działalności, ale w ogóle.
Opracuj szczegółowy plan działania
Myśl perspektywicznie, planuj z wyprzedzeniem, nie daj się ponieść spontaniczności. Brak planu działania to chaos, błędy i ostatecznie porażka. Możesz mieć świetny pomysł na biznes, który będzie pogrążony przez brak organizacji pracy lub brak wyznaczonych celów. W jednoosobowej działalności jesteś swoim szefem – bądź więc surowy i wymagający. Niech każde Twoje działanie lub akcja promocyjna będzie przemyślana pod kątem szans i potencjalnych zagrożeń. Pomyśl nad spójnością w swojej komunikacji. Nie tylko tekstowej, ale również wizualnej. Dlaczego jest to ważne?
- Odpowiedni plan i myślenie w perspektywie kilku miesięcy ułatwi Ci pracę podczas momentów pełnych sukcesów (gdy liczba zleceń będzie przewyższać Twoje możliwości) jak i podczas sytuacji kryzysowych (np. odpływ klientów w wyniku czynników zewnętrznych),
- Dobra firma posiada wiele różnych scenariuszy, które umożliwiają jej błyskawiczne reagowanie na działania rynku.
Nie musisz kreślić szczegółowych biznesplanów, analizować setek wykresów itd. Jeżeli jednak posiadasz wizję, gdzie chciałbyś być za 2-3 lata i wiesz, jakich narzędzi do realizacji celu użyć – to pierwszy krok, który z pewnością uratuje Twój biznes niejeden raz.
Przetestuj swój pomysł na biznes
Dobrym sposobem na „zbadanie gruntu” dla Twojego biznesu jest jego przetestowanie. Jest to o tyle ważne, ponieważ chcesz wejść na rynek bez pieniędzy. Kiedy testować, sprawdzać i wyciągać wnioski? Najlepiej podczas obecnej pracy przed „przejściem na swoje”. Zapytaj znajomych, zbadaj bieżące trendy oraz usługi lub produkty konkurencyjne. Przekaż darmowe próbki swojej rodzinie i daj czas na sprawdzenie oraz tzw. feedback. W międzyczasie inwestuj swój czas w opracowanie strategii, wizji, przeanalizuj ewentualne koszty. Im więcej informacji pozyskasz przed założeniem działalności na temat Twojego rynku zbytu lub grupy odbiorców, tym większa szansa na uniknięcie błędów.
Pamiętaj, że pierwsze zyski (nie mylić z przychodami) nie pojawią się od razu. Od czasu do czasu będziesz zmienić myślenie o swoim produkcie, korygować komunikację z klientami i udoskonalać samą ofertę. Robiąc to podczas pracy na etacie będzie to trwało dłużej (w końcu główna praca zabierze Ci większość czasu dnia), ale jednocześnie zapewnisz sobie stałe źródło dochodu i większy margines na popełnienie błędu.
Kiedy zauważysz, że Twój produkt lub Twoje usługi z pracy dodatkowej absorbują coraz więcej czasu, a liczba zleceń oraz klientów rośnie – to znak, że możesz działać samodzielnie i założyć firmę.
Najprostszy sposób na pozyskiwanie środków na rozpoczęcie biznesu
Wielu młodych przedsiębiorców uważa, że pozyskiwanie środków na start biznesu jest dużym wyzwaniem i wiąże się to poświęceniem czasu na opracowanie dokumentów pod dotacje, dofinansowania, programy dla przedsiębiorców, a nawet poszukiwanie inwestorów. Tymczasem najprostszy sposób na uzyskanie finansowania leży niedaleko Ciebie, w Twoim domu!
Gary Vaynerchuk na swoim blogu stwierdził, że najlepszym sposobem na pozyskanie kapitału na początek przygody z biznesem jest… sprzedaż garażowa. Zapewne masz w szafie zalegające i nie pasujące już ubrania, stare gadżety, urządzenia z których nie korzystasz od lat i inne graty, o których być może zapomniałeś. Nie trzymaj ich dalej pod kurzem, tylko wystaw na aukcji lub w serwisach z ogłoszeniami, a w ten sposób uzyskasz pierwszy kapitał na start firmy w Internecie.
To nie będą tysiące złotych, ale tak pozyskane środki możesz przekazać np. na własną domenę oraz stronę internetową, aplikacje wspierające pracę biurową, a nawet narzędzia do tworzenia kopii zapasowych. A to jest dzisiaj niezbędne do prowadzenia firmy w sieci.
Kiedy możesz zrobić coś samodzielnie – zrób to
Na początku własnego biznesu musisz działać maksymalnie efektywnie i tak też planować wydatki. Błędy będą się zdarzać (jak w każdej firmie), jednak nie możesz dopuścić do sytuacji, gdy pozyskane w jakikolwiek sposób środki roztrwonisz na materiały lub rzeczy, które nie przełożą się na działanie Twojej firmy.
Gdy masz taką możliwość – zrób coś samodzielnie. Jeżeli zajmujesz się wynajmowaniem pomieszczeń i chcesz odmalować ściany, nie wynajmuj do tego fachowca ponieważ wystarczy do tego kubełek z farbą i pędzel. Jesteś zmuszony sam wynajmować pomieszczenie biurowe i chcesz utrzymać w nim porządek? Nie opłacaj firmy sprzątającej tylko sam zadbaj o czystość biurka oraz podłogi.
Takie pytania będą się z pewnością powtarzać lub pojawiać w innych obszarach Twoich działań. A jako, że trafiłeś na ten tekst w poszukiwaniu sposobów na jak najtańszy start – musisz być gotowy na poświęcenia. Z usług zewnętrznych (czyli tzw. outsourcing) korzystaj, gdy Cię na nie po prostu stać.
Artykuł powstał we współpracy z Alisha Shibli z rejestru domen NTLD – Radix