Pierwsza pozycja w Google na frazę, związaną z prowadzonym biznesem, sprzedawanym produktem lub usługą, to ogromne wyzwanie, z którym mierzą się najlepsi eksperci od pozycjonowania. Znaczące zmiany wynikają już z pojawienia się na pierwszej stronie Google, dlatego sprawdź, jak zwiększyć swoje szanse dzięki optymalizacji treści.
Chcesz, aby Twoja witryna znalazła się na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania w Google lub też utrzymała wypracowaną pozycję? Zapoznaj się z poniższymi praktykami, które pomogą osiągnąć ten cel. Pamiętaj – pozycja w Google nie jest przypisana na stałe, a wyniki wyszukiwania zmieniają się praktycznie każdego dnia. Dlatego warto aktualizować swój serwis i regularnie optymalizować treść.
Jak optymalizować stronę internetową, aby osiągnąć wysoką pozycję w Google?
Podstawowe czynniki, wpływające na ranking stron w wynikach wyszukiwania, związane są bezpośrednio z jakością samej witryny. To, jak będzie ona funkcjonalna i przyjazna dla użytkowników, będzie tak samo odbierane przez Google.
Nie bez powodu aktualizacja algorytmu z maja 2021. brzmi Google Page Experience – doświadczenie użytkowników w korzystaniu z zasobów strony internetowej będzie priorytetowe.
Co zrobić, aby Twoja strona internetowa była przyjazna użytkownikowi?
Szybkość działania i łatwość użytkowania potraktuj jako priorytet. Twoja strona powinna być uporządkowana, z przejrzystą nawigacją, nie być przeładowana reklamami, wyskakującymi i trudnymi do zamknięcia okienkami i do tego została wykonana w technologii RWD (Responsive Web Design – ułatwia korzystanie, dostosowuje się do rozmiaru ekranu np. smartfonów, tabletów).
Algorytmy Google ocenią ją zdecydowanie lepiej niż strony konkurencyjne. Pomocne w tym zakresie będą np. wszelkiego rodzaju optymalizacje grafik na stronie. Warto skorzystać w tym momencie z nowoczesnych technologii tj. protokół HTTP/3 oraz PHP 8 (dostępne na hostingu home.pl), które skracają czas ładowania witryny.
Twórz unikalne treści, rozwiązujące problemy Twoich klientów. Prowadź bloga, opracuj poradniki lub instrukcje dla swoich produktów i usług. Pokazuj wymierne korzyści i przykłady zastosowań. Klienci często szukają odpowiedzi na podstawowe pytania związane z użytkowaniem. Opracowując takie treści, zwiększasz widoczność swojej firmy w sieci, a to z kolei wiąże się z lepszą pozycją w Google.
Nawet jeśli prowadzisz sklep internetowy, nie odpuszczaj prowadzenia bloga. Opisuj porównania produktów, przeprowadzaj testy, zamieszczaj recenzje. W każdej branży można znaleźć inspiracje do opracowania takiej treści. Jeśli nie masz pomysłu, jaki temat poruszyć, skorzystaj z zewnętrznych źródeł tj. https://answerthepublic.com/, gdzie możesz sprawdzić jakie frazy interesują Twoich klientów.
Zadbaj o odpowiednie opisywanie zdjęć. Słowa kluczowe, które użyjesz w atrybucie ALT (alternatywny opis obrazka), pomogą odnaleźć Twoje produkty czy usługi także w zakładce Grafika w Google. Jest to dodatkowy czynnik rankingujący strony w wynikach wyszukiwania.
Które elementy strony WWW wpływają na pozycję w Google?
Opisanie wszystkich parametrów, wpływających na ranking stron, nie jest możliwe. Google nie informuje o nich publicznie, choć w miarę możliwości stara się podpowiedzieć webmasterom, jak zadbać o odpowiednią jakość strony.
M.in. dlatego największa wyszukiwarka na świecie uruchomiła serwis Google for Webmasters. Pamiętaj jednak, że żaden poradnik nie wskaże Ci gotowych rozwiązań.
Optymalizacja to poprawienie szeregu elementów w samej stronie według podstawowych wytycznych Google. Część z nich została już wskazana wyżej, np. technologia RWD, czy dodawanie atrybutów ALT do zdjęć. Dużo pracy, związanej z poprawą jakości, wiąże się już z treścią, którą publikujesz. Co zrobić, aby Google wyżej oceniło Twoją stronę?
- Nadaj odpowiedni tytuł i opis stronie głównej i podstronom. Pamiętaj, aby każdy opis był unikatowy. Google nie lubi zduplikowanej treści. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, unikaj kopiowania opisów produktów, które są dostarczane najczęściej w pliku XML/XLS lub podobnym. Postaw na unikatowe, własne teksty. Jest to duże wyzwanie, jednak bardzo opłacalne. Konfigurując opcje SEO (dostępne są np. we wtyczkach do WordPressa) pamiętaj o 3 kwestiach:
- Nie przekraczaj 65 znaków w tytule – reszta znaków nie zostanie wyświetlona w wynikach.
- Nie przekraczaj 160 znaków w opisie – dłuższy opis zostanie ucięty i nie będzie widoczny.
- Słów kluczowych używaj na początku tytułów/opisów – jest to ważne z punktu widzenia użytkownika, ponieważ od razu widzą treść, dopasowaną do ich zapytania.
- Używaj oznaczeń nagłówków H1-H6. Nagłówki ustalają hierarchię i porządkują zawartość, a dodatkowo wskazują najistotniejsze treści. Nagłówek H1 jest najważniejszy. Powinien zawierać najważniejsze hasło kluczowe, a najczęściej używa się jednego na jednej podstronie, jako tytuł. Nagłówki H2-H6 pełnią funkcje śródtytułów i mają mniejszą rangę niż H1.
- Dbaj o szybkie ładowanie się witryny. Szybko ładująca się strona ma sporą wartość nie tylko dla użytkowników, ale także dla algorytmów Google. Jeśli zależy Ci na dobrej pozycji, zadbaj o krótki czas ładowania strony i zdjęć. Jest to ważne, ponieważ wraz ze zmianami w Google, przy adresach stron pojawią się etykiety wskazujące na szybkość ładowania witryny. Będzie to wyglądać podobnie jak komunikat „Niezabezpieczona” dla stron bez certyfikatu SSL.
- Zadbaj o certyfikat SSL. Strony chronione certyfikatem SSL nie tylko budują zaufanie w oczach klientów, ale także dają wartość w postaci pozytywnej oceny przez Google. Żaden sklep nie powinien funkcjonować bez aktywnego protokołu HTTPS, chroniącego przesyłane dane w formularzach. Brak certyfikatu SSL uniemożliwia również start kampanii produktowej w Google Ads.
Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest zoptymalizowana?
Praca nad optymalizacją strony praktycznie nigdy się nie kończy. Zawsze jest jakieś pole do poprawy lub element, który mógłby działać lepiej. Bieżący stan witryny sprawdzisz np. w darmowym audycie SEO. Narzędzie w ciągu 90 sekund przeskanuje Twoją stronę i przedstawi listę zalecanych działań, które warto podjąć w celu zwiększenia widoczności w sieci.
Czy SSL jest wymagany do pozycji w Google?
SSL (Secure Sockets Layer) to protokół szyfrowania danych, który zapewnia bezpieczeństwo komunikacji między serwerem a przeglądarką. W 2014 roku Google ogłosił wprowadzenie „Systemu Bezpiecznych Witryn„, co oznaczało, że kiedy strony mają podobne parametry, witryny zabezpieczone przez HTTPS będą pozycjonować się lepiej.
Od czasu wprowadzenia ww. systemu, algorytmy Google przeszły kilka aktualizacji, podczas których zabezpieczenie witryny SSL-em zostało dodane do parametrów związanych doświadczeniem użytkownika na stronie – Google nazywa to „Page Experience„. Poza SSL, na Page Experience wpływają także m.in. Podstawowe wskaźniki internetowe oraz jakość obsługi strony na urządzeniach mobilnych.
Wspomniana zmiana wywołała dyskusję na temat tego, czy SSL wciąż wpływa na pozycjonowanie strony. Zabezpieczenie witryny przy pomocy HTTPS jest to składowy element ww. „Page Experience”, przez co samo zabezpieczenie strony HTTPS-em nie gwarantuje lepszej pozycji w Google. Warto jednak posiadać SSL, ponieważ nie jest to decydujący czynnik, ale wciąż ma wpływ na pozycję strony, jak przy poprzednich wersjach algorytmu Google.
Dowiedz się więcej o certyfikatach SSL.
Błędy podczas pozycjonowania strony – na co uważać?
Prowadząc małą firmę lub biznes, nastawiony na niszową grupę odbiorców, możesz stanąć przed pokusą „gwarancji pierwszej pozycji w Google”, oferowaną przez różnych specjalistów od SEO. Pamiętaj, że pozycjonowanie to długi proces i inwestycja, a wyniki pracy mogą przyjść dopiero za kilka miesięcy (a nawet później!).
Mimo że w sieci nie brakuje usług SEO z szybkimi efektami, to jednak nie warto iść na skróty. Niektóre działania są bowiem przez Google zabronione, a część z nich, mimo dobrych efektów, nie przełoży się na Twój biznes. W jakich obszarach łatwo popełnić błędy?
Pozyskiwanie linków zewnętrznych
Roboty Google przeszukują Internet 24/7 sprawdzając, czy do Twojej strony internetowej prowadzą również inne strony. Działają one jak swego rodzaju polecenia. Każdy napotkany link prowadzący do Twojej witryny w teorii podnosi jej wartość. W praktyce z tzw. backlinkami trzeba uważać, ponieważ może się zdarzyć, że otrzymasz bardzo dużo linków zewnętrznych z serwisów o niskiej jakości lub kontrowersyjnej treści.
Dlatego stawiaj na jakość takich linków, a nie ilość. Jest to o tyle ważne, ponieważ w sieci pojawiają się oferty z „farm SEO”, które pełnią formę zaplecza dla takich odnośników. Google systematycznie obniża wartość backlinków, pochodzących z takich źródeł.
Działaj systematycznie, unikaj spamu
Działania wykonywane na dużą skalę, bez planu, bez analizy nie mają sensu, a wręcz mogą przynieść odwrotny skutek. Jeżeli w ciągu jednego dnia Google odnotuje gigantyczny skok w liczbie linków, prowadzących do Twojej strony, może to zakwalifikować jako działanie spamowe. W efekcie Twoja strona zamiast być wyżej w wynikach wyszukiwania, zostanie ukarana niższą pozycją.
Zdecydowanie lepsze będzie pozyskanie 5-10 linków wysokiej jakości przez cały miesiąc, niż 200-300 w ciągu 2-3 dni ze stron przygotowanych pod typowe zaplecze SEO. Podobnie działaj z publikacją treści – zaplanuj sobie kolejne tygodnie na pracę przy takich materiałach i publikuj regularnie. Każdy dodatkowy tekst odpowiadający na pytania potencjalnych klientów będzie na wagę złota.
Bądź cierpliwy i traktuj SEO jak inwestycję
Algorytmy Google lubią regularność, tak samo Twoi klienci chcieliby widzieć cykliczne publikacje, do których z chęcią będą wracać. Dlatego nie rezygnuj ze swojej strategii w tworzeniu treści i optymalizacji, nawet jeśli pierwsze miesiące nie będą dla Ciebie owocne. Jeśli zaprzestaniesz lub będziesz sporadycznie działać w tym zakresie, konkurencyjne strony szybko to wykorzystają i zajmą Twoje miejsce w czołówce wyników wyszukiwania.
Poznaj 3 błędy SEO na Twojej stronie internetowej
Stosowanie się do powyższych wytycznych może przynieść wiele korzyści. Na początku drogi związanej z optymalizacją strony pojawia się wiele pytań. Na część z nich pomożemy Ci odpowiedzieć i ułatwimy cały proces pozycjonowania!
Kliknij poniższy przycisk i wypełnij formularz. Skontaktujemy się z Tobą i porozmawiamy o optymalizacji Twojej strony:
Chcesz skorzystać z doświadczenia ekspertów? W home.pl znajdziesz szeroką ofertę dotyczącą pozycjonowania stron. Po kontakcie otrzymasz bezpłatną wycenę usługi wraz z propozycją działań, które sprawią, że Twoja strona internetowa będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.