Okres pandemii i przewidywanego spowolnienia gospodarczego postawił przed wieloma przedsiębiorstwami pytanie czy firmy powinny wdrażać i utrzymywać dodatki pozapłacowe dla swoich pracowników. Mimo, że okres lockdownu wpłynął negatywnie na sytuację finansową średnio 6 na 10 przedsiębiorstw, to jednak ponad 80% polskich firm udostępnia benefity pozapłacowe, a co drugi przedsiębiorca planuje zwiększyć pakiet dodatków pozapłacowych dla przyszłych i bieżących pracowników*.
Benefity pracownicze pełnią ważną rolę w kształtowaniu motywacji zespołu, aczkolwiek ze względu na warunki pandemii ich zakres został mocno ograniczony. Coraz większe znaczenie zyskują dodatki związane z e-usługami, które pracownik może wykorzystać z wybrany przez siebie sposób. Które z nich warto rozważyć przy opracowywaniu lub modyfikacji oferty pozapłacowej?
*źródło: Raport Nationale-Nederlanden: Benefity pracownicze w dobie pandemii
Czy e-usługa jest popularnym benefitem pozapłacowym?
Wraz z rozwojem popularności pracy zdalnej w Polsce wzrosło również zainteresowanie e-usługami, dostarczanymi cyfrowo bezpośrednio do właściciela e-karty. Rok 2020 był dla sklepów e-commerce i platform streamingowych okresem dynamicznego wzrostu i wszystko wskazuje na to, że także po pandemii Polacy z chęcią będą sięgać po tego typu usługi. Z tego względu e-karty to nowoczesny i coraz częściej stosowany przez pracodawców benefit wynagradzania swoich pracowników. Jakie benefity pracownicze w formie e-usług warto wdrożyć w firmie?
Karta podarunkowa Allegro – zakupy online
Karta podarunkowa Allegro w formie kodu elektronicznego to łatwy do dystrybucji benefit, dzięki któremu pracownicy zrobią zakupy na najpopularniejszej w Polsce platformie e-commerce – Allegro.
Ich największą zaletą z punktu widzenia pracodawcy jest łatwe zamówienie i prosta dystrybucja kart wśród pracowników. Wystarczy przesłać elektroniczny kod e-karty Allegro na email pracownika. Karta podarunkowa Allegro sprawdzi się nie tylko jako dodatek świąteczny, czy element premii motywacyjnej, ale również jako atrakcyjna nagroda w wewnętrznych konkursach sprzedażowych np. w Dziale Obsługi Klienta (BOK). Sprawdź, jak działa karta podarunkowa Allegro.
CDA Premium to serwis streamingowy, na którym znajdują się zarówno najlepsze kinowe hity, jak i nowości ze świata filmu i seriali. Dostęp do konta premium na CDA.pl jako dodatek pozapłacowy to nie tylko atrakcyjny sposób zadbania o work-life balance pracowników, ale również oryginalny pomysł na wyróżnienie ofert pracy przedsiębiorstwa na tle konkurencji. Kod na aktywację konta premium w CDA.pl można przekazać elektronicznie np. wysyłając na email pracownika. Do wyboru są 2 warianty długości okresu premium:
E-karta Empik – odkrywaj i rozwijaj pasje pracowników
Platforma Empik to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku. Pomaga pracownikom w rozwoju swoich pasji m.in. dzięki dostępowi do tysięcy książek, e-booków, audiobooków oraz gie. E-karta Empik jest wykorzystywana nie tylko jako element nagrody dla pracownika czy jako forma premii motywacyjnej, ale również jako prezent rocznicowy czy niespodzianka urodzinowa dla członka zespołu. E-kartę Empik, jako kod elektroniczny, można zamówić w 4 wariantach:
Spotify Premium – spersonalizowane playlisty i wysoka jakość muzyki
Nikomu nie trzeba tłumaczyć jak ulubiona muzyka wpływa na produktywność i nastrój w miejscu pracy. Spotify Premium to niewątpliwie jeden z hitów oferty dodatków pozapłacowych w 2021 roku, który zaczyna być standardem benefitów pracowniczych (zaraz obok karty sportowej, czy kawy dostępnej w pracowniczej kuchni).
Spotify Premium zapewnia dostęp do najlepszej muzyki o wysokiej jakości dźwięku, a dzięki inteligentnym algorytmom dopasowuje muzykę do preferencji słuchacza. Kod elektroniczny można z łatwością zamówić oraz rozdysponować wśród pracowników za pośrednictwem poczty email. Spotify Premium dostępne jest w wariantach:
Tidal Premium – najlepsza muzyka na smartfonie, tablecie i komputerze
Tidal Premium to druga, po Spotify, najpopularniejsza platforma muzyczna w Polsce. Choć mniej znana, to nie ustępuje swojemu konkurentowi zakresem oferty audio. Na użytkowników Tidal Premium czekają tysiące utworów muzycznych, spersonalizowane playlisty i podcasty.
Xbox Game Pass – najlepsze gry na konsole i komputery PC
Xbox Game Pass to z pozoru nieoczywista propozycja benefitu pozapłacowego, jednak coraz częściej spotyka wśród firm IT i w zespołach charakteryzujących się niską średnią wieku. Zwłaszcza w okresie pracy zdalnej, gdy możliwości przebywania w biurach są mniejsze niż kiedyś. Xbox Game Pass to popularna usługa, w której najważniejszy jest dostęp do ulubionych gier w formie abonamentu.
Jakie są dostępne warianty usług Xbox?
Xbox Game Pass Core (karta przedpłacona) – jest to e-karta w formie kodu elektronicznego. Innymi słowy jest to waluta dla graczy, którą można wydać na platformie Xbox na zakup gier lub dodatków, które urozmaicają rozgrywkę. Jest dostępna w wariantach:
Xbox Game Pass – jest to cyfrowa przepustka dostępu do ponad 100 najlepszych gier. W zależności od tego jaki sprzęt posiada pracownik – benefit ten może być przeznaczony na konsolę Xbox, na komputer lub na obie platformy. Długość ważności subskrypcji Xbox Games Pass wynosi 3 miesiące lub 6 miesięcy.
Xbox Game Pass Core – abonament umożliwia przechodzenie gier wraz z przyjaciółmi np. współpracownikami. To również dostęp do katalogu z 25 grami oraz kolejnymi tytułami, wybieranymi przez Microsoft dla posiadaczy konta Xbox.
PlayStation – najlepsze gry na konsole oraz globalna społeczność graczy
W firmowej propozycji benefitów pracowniczych nie może zabraknąć pozycji dla fanów konsoli PlayStation. Analogicznie jak przy Xboksie, dodatek w formie karty sprawdzi się doskonale w młodych zespołach np. w branży rozwoju usług i nowych technologii, IT, ale też działach BOK czy zespołach developerskich. Benefit w formie subskrypcji PlayStation to dobre rozwiązanie, które możesz połączyć z wymienioną wyżej usługą Xbox Game Pass (w ten sposób zapewnisz różnorodność). Warto wspomnieć, że same usługi Playstation różnią się od siebie.
PlayStation ® Network – uzupełnienie portfela – jest to kod elektroniczny na doładowanie wirtualnego portfela gracza. Dzięki zwiększeniu środków pracownik może zakupić dodatkowe gry lub elementy wyposażenia, które zwiększą atrakcyjność rozgrywki. Uzupełnienie portfela w PlayStation ® Network dostępne jest w 3 wariantach, które można z powodzeniem przekazać mailem w formie vouchera pracownikom:
Czym jest kultura wdzięczności?
W wielu polskich firmach funkcjonujący system zarządzania wciąż nie wspiera kultury wdzięczności. Pracodawcy często wychodzą z założenia, że sukces zleconego zadania czy projektu, niezależnie od włożonego wysiłku, leży w gestii obowiązków pracownika. Jak wynika z raportu Indeks Doceniania 2019 jedynie 28% pracowników uważa, że w ich firmach promowana jest kultura doceniania. Co warto podkreślić, przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym częściej stosują politykę doceniania pracowników (38%), niż firmy z kapitałem polskim (26%).
Podejście polskich przedsiębiorstw jednak coraz częściej ewoluuje. Dzięki temu do polityki zarządzania zespołem coraz częściej dołączają elementy kultury wdzięczności. Nie można się temu dziwić – 97% pracowników chciałoby zostać doceniona poprzez gratyfikację finansową (np. premię lub e-kartę prepaid), a 88% liczy na zwykłe dziękuję 🙂 Aż 85% chciałoby otrzymać informację zwrotną „dobra robota” po zakończeniu zadania.
Sposób zarządzania zespołem i stosowana polityka nagradzania ma niepodważalny wpływ na motywację oraz lojalność pracowników. Kultura wdzięczności (zarówno ta wynikająca z oferty dostępnych dodatków pozapłacowych, jak i ta tworzona przez kadrę zarządzającą) staje się jednym z głównych trendów nowoczesnego podejścia do motywowania zespołów w polskich przedsiębiorstwach.
Jak benefity pozapłacowe wpływają na motywację pracowników?
Docenianie pracowników odgrywa kluczową rolę w utrzymywaniu wysokiej motywacji zespołu. Jak wynika z raportu Indeks Doceniania 2019 pracownicy, którzy są doceniani w pracy:
- mają więcej energii do pracy (61% vs. 23% niedocenianych pracowników)
- czują satysfakcję z wykonywanych zadań (73% vs. 32% niedocenianych pracowników)
- angażują się w powierzone zadania (93% vs. 86% niedocenianych pracowników)
- czują, że ich praca jest ważna (70% vs. 44% niedocenianych pracowników)
- czują się szczęśliwi w pracy (70% vs. 16% niedocenianych pracowników)
Czy benefity pozapłacowe wspierają procesy rekrutacyjne?
Co równie istotne, dodatki pozapłacowe nie wpływają wyłącznie na motywację pracowników, ale są również istotnym elementem konkurencyjności w zakresie pozyskiwania z rynku nowych talentów. Aż 69% pracowników poleciłoby pracę w firmie, w której czują się doceniani. W kontrze jest zaledwie 12% pracowników, którzy nie są doceniani w swoich organizacjach. Docenieni pracownicy to również najlepsi ambasadorzy firmowej marki, budujący pozytywny Employer Branding przedsiębiorstwa na rynku.
Dodatki pozapłacowe są nieocenionym narzędziem wspierającym procesy rekrutacyjne. Daje się to zauważyć zwłaszcza w bieżącym okresie, gdy rynek pracodawcy znów zaczyna przechodzić w rynek pracownika. Po ponad roku zamknięcia gospodarki, podczas którego firmy podchodziły ostrożnie do nowych rekrutacji, znów stawiają na rozwój i zaczynają rywalizować o pozyskiwanie utalentowanych pracowników. Jak przyciągnąć najlepszych specjalistów z rynku w warunkach wysokiej konkurencyjności ofert pracy? Jednym ze sposobów jest zagwarantowanie dodatków pozapłacowych, których nie posiada konkurencja.
Czy polskie firmy stosują benefity pozapłacowe?
Blisko 80% polskich firm oferuje swoim pracownikom benefity pozapłacowe, a blisko połowa przedsiębiorstw rozważa zwiększenie zakresu dodatków, aby zwiększyć motywację i zachować konkurencyjność względem rynku. W samym 2018 roku polskie przedsiębiorstwa zainwestowały w dodatki pracownicze ponad 12,2 miliarda złotych. Aktualnie najczęściej oferowanymi benefitami pozapłacowymi w polskich firmach są:
- Grupowe ubezpieczenie na życie – 61%
- Szkolenia zawodowe lub rozwojowe – 49%
- Możliwość pracy zdalnej – 43%
- Samochód służbowy (również do celów prywatnych) – 37%
- Bony podarunkowe i okolicznościowe – 30%
- Prywatna opieka medyczna – 25%
- Karty sportowe – 21%
- Karty paliwowe – 15%
- Benefity dla rodziców pracujących zdalnie – 8%
- Inne – 3%
Jak pandemia wpłynęła na znaczenie dodatków pozapłacowych?
Okres pandemii zmienił podejście do poszczególnych benefitów pracowniczych. Dodatki, które wg ankietowanych pracowników najbardziej zyskały na znaczeniu to:
- Możliwość pracy zdalnej (home office) – 38%
- Grupowe ubezpieczenie na życie – 29%
- Prywatna opieka zdrowotna – 26%
- Bony podarunkowe i okolicznościowe – 24%
Wzrost popularności tych udogodnień podczas pandemii nie dziwi. Praca zdalna jest jednym z najpopularniejszych obecnie benefitów pozapłacowych. Wynika to nie tylko z bezpieczeństwa, ale także z braku konieczności dojazdów do biura, czy większej elastyczności łączenia pracy z życiem osobistym. Dodatkowo pracownicy zaczęli kłaść większy nacisk na zdrowie swoje i bliskich, co wyraża się m.in. większym zainteresowaniem prywatną opieką medyczną czy firmowym ubezpieczeniem na życie. Warto zauważyć również wzrost zainteresowania bonami podarunkowymi, np. e-kartami Allegro.
Z drugiej strony benefity, które najbardziej straciły na znaczeniu podczas lockdownu to karty sportowe (45%) oraz szkolenia zawodowe/ rozwojowe (30%). Jest to wynikiem m.in. zamknięcia branży fitness, czy utrudnionym dostępem do szkoleń stacjonarnych.
Sprawdź także: