Na koszt założenia i prowadzenia sklepu internetowego składa się wiele czynników, w tym dodatkowych usług, o których możesz nie wiedzieć planując sprzedaż w sieci. Z jakimi wydatkami należy się liczyć przy tej inwestycji? Czy można przetestować pomysł na sprzedaż online bez konieczności płacenia za sam sklep? W tym poradniku porównaliśmy koszty trzech różnych platform e-commerce dla początkujących, jak i zaawansowanych sprzedawców.
Pomysł na biznes w postaci własnego sklepu internetowego jest wciąż dobry. Potwierdzają to najnowsze analizy trendów dla e-commerce. Jak wynika z raportu Digital 2022, systematycznie rośnie liczba Polaków kupujących w sieci – w zeszłym roku było ich 21 mln, a to o 1,1 mln więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. A ile kosztuje start w e-commerce?
Koszty założenia sklepu internetowego
Na koszty założenia i prowadzenia sprzedaży w sieci składa się wiele elementów. Do kluczowych należą:
- platforma sklepowa – oprogramowanie, które odpowiada za działanie sklepu internetowego (od strony klienta oraz administratora/sprzedawcy)
- hosting/serwer – usługa, na której oprogramowanie jest instalowane i przetwarza dane (w tym dane klientów)
- modyfikacje wyglądu – głównie chodzi o szablon sklepu, jego dostosowanie do urządzeń mobilnych itp.,
- funkcjonalności – moduły do zarządzania sprzedażą lub zakupami, czyli wszystko to, co sprawia, że potencjalny klient czuje się komfortowo w sklepie internetowym,
- usługi – przygotowanie sklepu do działania z zewnętrznymi rozwiązaniami dot. logistyki, płatności lub marketingu
- integracje – wbudowane lub opracowywane na zamówienie rozwiązania wspierające sprzedaż np. obsługa Paczkomatów, wystawianie ocen dla produktów i samych zakupów.
Najważniejszą i najdroższą decyzją, jaką musimy podjąć przed rozpoczęciem sprzedaży jest wybór odpowiedniej platformy.
Wybór platformy do obsługi sklepu
Koszt platformy jest zróżnicowany, dlatego każdy użytkownik znajdzie na rynku rozwiązanie dopasowane do jego możliwości finansowych. Silniki sklepowe (oprogramowanie) różnią się od siebie stosowaną technologią oraz samą specyfiką działania – niektóre z nich są stworzone do hurtowej sprzedaży, inne z kolei będą lepiej działać przy obsłudze klientów poszukujących wyspecjalizowanych produktów na zamówienie. W gruncie rzeczy decyzja będzie dotyczyć 2 kategorii sklepu:
- platformie opracowanej na zamówienie, budowanej od podstaw i aktualizowanej przez firmę zewnętrzną lub Twój zespół IT – jest to rozwiązanie droższe, rzadko wybierane wśród początkujących
- gotowej już aplikacji do sprzedaży, działającej w formule SaaS (oprogramowanie jako usługa), która oferuje zestaw gotowych funkcjonalności dostępnych już w tysiącach innych sklepów – taka formuła sprawdza się najlepiej wśród osób, które zaczynają dopiero przygodę w e-commerce.
Jak prezentują się koszty takich sklepów na start? Przygotowaliśmy dla Ciebie porównanie budżetów, jakie warto przygotować na wypadek założenia i utrzymania sklepu przy 2 popularnych rozwiązaniach – sklep Shoper w home.pl i PrestaShop.
Gotowy sklep internetowy
Jedną z metod na prowadzenie sprzedaży w internecie jest korzystanie ze sklepu działającego w formacie SaaS (ang. Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa). Przykładem takiej usługi jest sklep Shoper od home.pl.
Decydując się na gotową platformę otrzymujemy własny sklep internetowy w abonamencie, opłacanym cyklicznie (co miesiąc lub rok). W założeniu SaaS ma zdjąć z barków sprzedawcy wymogi związane ze znajomością technologii lub programowania – ma być szybko, łatwo i intuicyjnie, a obsługą techniczną zajmuje się usługodawca. Intuicyjny panel zarządzania umożliwia szybkie dodanie produktów, kategorii, opisów, a także ułatwia połączenie sklepu np. z hurtowniami lub narzędziami marketingowymi.
Sklep w modelu SaaS to bardzo korzystne rozwiązanie e-commerce dla sprzedawców ponieważ:
- nie musisz czekać na pracę informatyka/programisty – sklep dostępny jest od razu i możesz zacząć konfigurację tego samego dnia;
- bardzo szybko rozpoczniesz samą sprzedaż – wystarczy dodać produkty, uruchomić płatność i wybrać metody dostawy;
- do obsługi sklepu służy prosty panel administracyjny;
- nie musisz znać się na technicznej stronie budowania i działania sklepu (platforma jest gotowa do prowadzenia sprzedaży);
- posiadasz dostęp do bezpłatnego wsparcia specjalistów;
- nie płacisz prowizji od sprzedaży;
- otrzymujesz dostęp do popularnych integracji z aplikacjami i usługami wspierającymi sprzedaż (m.in. regulaminy, PayU, narzędzia do zbierania opinii, reklama, Allegro, Empik, hurtownie i wiele innych).
Ile kosztuje sklep Shoper w home.pl?
Każdy pakiet różni się ceną i zakresem funkcjonalności. Dużo w tym przypadku zależy od Twoich potrzeb tj. liczba produktów lub obsługa języków obcych w sklepie.
Przykładowe ceny, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze wahają się w przedziale od kilkuset złotych (dla wariantu Standard) do kilku tysięcy złotych rocznie (przy najbardziej rozbudowanej wersji Premium i Enterprise). Pełna elastyczność, ale również potencjałem na rozwój sklepu jest dużą zaletą dla przedsiębiorcy.
Co ważne, sklep Shoper w home.pl możesz przetestować przez 14 dni za darmo. Wystarczy zamówić taką wersję na stronie https://home.pl/sklepy-shoper/
Sklep PrestaShop
Popularną platformą do sprzedaży w sieci jest PrestaShop – oprogramowanie typu open source (dostępne za darmo i z wolnym dostępem do kodu źródłowego). Sklep oparty na tym rozwiązaniu posiada duży zakres możliwości do wprowadzania zmian i własnych modyfikacji – to świetne rozwiązanie dla średnich i dużych biznesów, które chcą rozwijać swoją platformę.
Wybierając sklep PrestaShop:
- masz duże możliwości modyfikacji platformy (otwarty dostęp do kodu źródłowego dla każdego użytkownika) – zarówno pod kątem dostępnych już modułów jak i własnych, niestandardowych rozwiązań;
- korzystasz z oprogramowania, które jest jednym z najlepszych pod kątem możliwości pozycjonowania w wyszukiwarce Google;
- otrzymujesz narzędzie, w którym dostosujesz sklep internetowy pod dowolną branżę;
- nie ponosisz stałych kosztów (brak opłaty za licencję, podstawowe oprogramowanie jest darmowe);
Ile kosztuje sklep na Prestashop?
Koszt założenia sklepu PrestaShop zależy od zaplanowanych modyfikacji i poziomu zaawansowania projektu, zarówno funkcjonalnego oraz graficznego. Wpływa to również na czas realizacji. Aby w pełni wykorzystać możliwości platformy, warto zlecić wykonanie profesjonalnego sklepu agencji interaktywnej. Ceny bardziej zaawansowanych projektów oscylują w granicy 16-35 tysięcy złotych brutto, ale nie oznacza to, że nie można rozpocząć sprzedaży za pomocą Prestashop w zdecydowanie niższej kwocie.
Czego potrzebuje sklep internetowy do działania?
Do prawidłowego funkcjonowania sklep internetowy wymaga dodatkowych usług, które wpływają nie tylko na bezpieczeństwo samej firmy, ale także użytkowników. Niektóre z nich są wręcz niezbędne do budowy zaufanej marki e-commerce.
Adres internetowy (domena)
Sklep internetowy musi mieć swoją nazwę w sieci (jak każda firma w świecie offline) – krótką, chwytliwą, łatwą do zapamiętania. Domena to unikalny adres internetowy, zakończony charakterystycznym rozszerzeniem. Przykładem jest .pl, .com i .eu. Dla samej branży e-commerce powstały jednak specjalne domeny, które wskazują użytkownikowi z jaką firmą się kontaktuje – .store, .moda, .online czy .shop. Dobry wybór domeny ułatwia promocję firmy i wyróżni Cię na tle konkurencji.
Ile kosztuje domena?
Koszt rejestracji na pierwszy rok własnej domeny z końcówką .pl nie jest wysoki i w zależności od aktualnych promocji waha się od kilku do kilkunastu złotych. Domena europejska (.eu) jest dostępna za około 29 zł brutto. Bardzo atrakcyjnie cenowo wygląda z kolei domena .online, którą można zarejestrować już za 4,99 zł brutto.
Hosting dla sklepu internetowego
Hosting (serwer) to wirtualna przestrzeń do umieszczenia plików – dokumentów, multimediów oraz rzecz jasna oprogramowania sklepu internetowego. Każdy hosting posiada konkretne parametry techniczne, umożliwiające uruchomienie i obsługę działania stron WWW lub sklepu online. Serwer pełni podobną funkcję jak przestrzeń stacjonarna przy tradycyjnym sklepie – większa powierzchnia da Ci więcej możliwości przy aranżacji swojej oferty i jednocześnie pomieści więcej potencjalnych klientów. Na hostingu działa to podobnie – mocniejsza konfiguracja będzie w stanie obsłużyć większą liczbę użytkowników na stronie.
Mimo, że sklep w abonamencie jest gotowym oprogramowaniem, zainstalowanym na gotowym serwerze dostawcy, to warto rozważyć również zakup osobnego hostingu. Nie jest to niezbędne do jego funkcjonowania, ale umożliwi Ci uruchomienie poczty email we własnej domenie.
W przypadku PrestaShop wybór odpowiedniego hostingu jest kluczowy – w tym modelu działania Twój sklep może się rozwijać i potrzebować większej mocy obliczeniowej, tak aby zapewnić użytkownikom komfortowe przeglądanie kart z produktami. Pamiętaj, że szybkie ładowanie strony jest kluczowe także w kontekście pozycjonowania w Google.
Jeżeli szukasz usługi hostingu pod sklep dla PrestaShop – w home.pl znajdziesz specjalną usługę, zoptymalizowaną właśnie pod działanie sklepu internetowego. Jej cena wynosi od 308 do 615 zł brutto za pierwszy rok użytkowania.
Certyfikat SSL
Czy jako użytkownik korzystałeś/aś ze strony, która została oznaczona w przeglądarce jako niezaufana lub niezabezpieczona? Wyobraź sobie sytuację, gdy chcesz kupić produkt w sklepie internetowym i w momencie wpisywania swoich danych w formularzu zamówienia otrzymujesz taki komunikat:
Dokończysz swoje zamówienie czy może poszukasz sklepu, który będzie budził zaufanie?
Certyfikat SSL to dzisiaj nieodzowny element każdego sklepu e-commerce, odpowiada za bezpieczne i poufne połączenie ze stroną internetową. Dzięki temu wszystkie dane przekazywane w formularzach (loginy, hasła, adresy email) wysyłane są w formie zaszyfrowanej, co uniemożliwia ich przechwycenie. SSL jest niezbędny także do uruchomienia bramki płatniczej (np. PayU) lub integracji sklepu z Facebookiem. Myślisz o sklepie online? Pamiętaj o zamówieniu certyfikatu SSL dla adresu internetowego, pod którym wyświetlisz ofertę.
Usługi dodatkowe do uruchomienia sklepu internetowego
Platforma wybrana? Produkty wprowadzone? Dysponujesz już fundamentami, które umożliwiają sprzedaż przez internet. Pamiętaj jednak, że klienci online są coraz bardziej wymagający i mogą oczekiwać od Twojego sklepu konkretnej funkcjonalności. W tej części dowiesz się, jakie usługi dodatkowe ułatwiają sprzedaż i przede wszystkim są potrzebne do zwiększenia zadowolenia użytkownika składającego zamówienie.
Szata graficzna sklepu
Zarówno sklep Shoper w home.pl, jak i sklep PrestaShop oferują instalację dodatkowych szat graficznych. Nowoczesny wygląd sklepu to ważny aspekt przy budowie zaufania – warstwa wizualna musi być przemyślana, przejrzysta i łatwa w nawigacji dla każdego internauty.
Duże modyfikacje graficzne wyglądu sklepu są najczęściej traktowane jako osobna usługa – w zależności od liczby projektów wchodzących w ich skład (tj. banery, pop-upy, widgety, logotypy, przyciski) cena waha się w przedziale od 2090 do 14900 zł brutto. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby podjąć się tego zadania samodzielnie. Pamiętaj jednak, że warto mieć w tym pewne doświadczenie. To co podoba się nam, nie zawsze musi podobać się użytkownikom, którzy pierwszy raz odwiedzają Twój adres w sieci.
Bramki płatnicze
Polacy najczęściej płacą przelewem online (PayU, Przelewy24, Dotpay i BLIK). Według raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 70% kupujących wybiera taką formę płatności. Uruchomienie bramki płatniczej jest niezbędne, aby spełnić oczekiwania klientów i zachęcić ich do zakupów w naszym sklepie. Koszt aktywacji usługi jest jednorazowy i wynosi od 5 do 40 zł brutto. Ponadto od transakcji online pobierana jest prowizja dla operatora danej bramki.
Wysyłka zamówień
Wysyłkę na Paczkomaty Inpost wybiera ponad 77% kupujących w sieci Polaków (Gemius, 2021), warto więc włączyć tę formę dostawy do swojego sklepu internetowego. Elastycznym rozwiązaniem jest korzystanie w serwisu Furgonetka.pl, który gromadzi najpopularniejsze firmy kurierskie. Pamiętaj, że na platformach sklep Shoper w home.pl i PrestaShop nie płacisz za uruchomienie usługi kurierskiej (m.in. Furgonetki). Wysyłka zamówień generuje jednak inne koszty dotyczące m.in. zwrotów i obsługi paczek pobraniowych, które są określone w regulaminie firmy kurierskiej.
Regulamin zakupów
Każdy sklep internetowy musi posiadać indywidualny i dopasowany do swojego biznesu regulamin (oraz inne wymagane ustawą dokumenty formalne). Unikaj w tym przypadku kopiowania cudzych regulaminów, ponieważ jest to najszybsza droga do kłopotów prawnych na wypadek zwrotów i reklamacji.
Regulamin musi być zgodny z tym, co oferujesz w swoim sklepie i jak dostarczasz swoje produkty. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakupienie pakietu rocznej opieki prawnej dla sklepów internetowych od firm specjalizujących się w budowie oraz aktualizacji regulaminów. Koszt ochrony wynosi od 380 do 680 zł brutto za rok.
Ile kosztuje więc sklep internetowy? W poniższej tabelce ujęliśmy przykładowe wyceny usług na podstawie platformy sklepu Shoper w home.pl:
RODZAJ USŁUGI | CENA MINIMALNA | CENA MAKSYMALNA | UWAGI |
Sklep Shoper w home.pl | 299 zł | 79704 zł | Gotowe rozwiązanie SaaS w abonamencie rocznym |
Hosting | 50 zł | 650 zł | Koszt roczny; sklep działa bez dodatkowego hostingu, jest on jednak potrzebny, aby korzystać z poczty email |
Domena | 6,14 zł | 147,60 zł | Koszt roczny |
Certyfikat SSL | 24,60 zł | 147.60 zł | Koszt roczny |
Bramka płatnicza | aktywacja od 5 zł | 40 zł | W zależności od wybranej bramki naliczana jest prowizja za płatność |
Regulamin sklepu | 380 zł | 680 zł | Koszt roczny opieki prawnej sklepu i gwarancja aktualizacji wszystkich dokumentów. |
WYGLĄD SKLEPU | |||
Gotowa szata graficzna | darmowa | od 500 zł | W pakietach dostępne są darmowe i płatne szaty graficzne |
Indywidualna szata graficzna | 2090 zł | 15000 zł | |
Pojedyncze modyfikacje wyglądu | od 150 zł | – | Wycena jest realizowana po określeniu zakresu prac |
Koszt założenia sklepu internetowego – jak dopasować ofertę do swoich potrzeb?
Założenie własnego sklepu internetowego to zawsze inwestycja, której wysokość jest zależna od wielkości i funkcjonalności platformy do sprzedaży. Każdy sprzedawca znajdzie tu jednak rozwiązanie dla siebie, na miarę możliwości finansowych oraz logistycznych. W polskim e-commerce jest bardzo dużo miejsca zarówno dla działalności z małym asortymentem, rękodziełami lub produktami cyfrowymi.
Przy rozwoju firmy i rozbudowanej ofercie produktowej przemyśl założenie własnego sklepu. Platformy sklep Shoper w home.pl i Prestashop umożliwią Ci budowę marki e-commerce pod własną domeną i z nowoczesnym wyglądam strony. Jeżeli szukasz pomocy w uruchomieniu sklepu – skontaktuj się z naszymi specjalistami poprzez formularz kontaktowy. Opowiemy Ci o wszystkich kwestiach technicznych oraz wycenimy bez zobowiązań prace nad budową samego sklepu.