Zgodnie z naszymi przewidywaniami z lutego, gdy Meta uruchomiła pilotażowo usługę Meta Verified, „płatny Facebook” dotarł również po kilku miesiącach do Polski. Począwszy od 5 lipca użytkownicy w naszym kraju mogą wpisywać się na tzw. listę oczekujących i tym samym uzyskać w najbliższym czasie dostęp do subskrypcji, która oferuje kilka korzyści. Funkcja będzie systematycznie udostępniana oraz docelowo widoczna do zakupu dla każdej osoby prywatnej. Czy to koniec darmowego Facebooka i mediów społecznościowych?
Czy Facebook pozostanie darmowy?
Na początek warto sobie zadać pytanie, czy Facebook był zawsze darmowy? Wbrew pozorom – pomimo szumnego hasła, jakie Facebook kiedyś posiadał na stronie rejestracji („Jest za darmo i zawsze taki będzie”) – punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Osoba postronna zakładając konto nie musiała uiszczać żadnej opłaty, a wszystkie funkcje w aplikacji były dostępne od razu. Jeżeli jednak spojrzymy na korzyści, które otrzymywał Facebook (a później Meta), to nie możemy jednoznacznie stwierdzić, że ten serwis był zawsze darmowy.
Walutą bowiem były różnego rodzaju dane i aktywności, które użyczaliśmy platformie na żądanie i po uzyskaniu akceptacji regulaminu (a kto czyta regulaminy, prawda?). I choć Facebook mierzył się z wieloma niejasnymi sytuacjami z wykorzystaniem tych danych (a także ich udostępnianiem), to ten model biznesowy był dla niego trampoliną do sukcesu.
Zarabiać na Facebooku mogły bowiem firmy, które się tam reklamowały. A jak najlepiej dopasować reklamę do użytkownika? Znając jego zainteresowania, preferencje oraz sytuację rodzinną. Można więc stwierdzić, że przez lata miliardy użytkowników płaciły serwisowi swoimi informacjami, a z kolei miliony reklamodawców inwestowały realne środki w reklamę na Facebooku, bo było i jest to opłacalne.
Chcesz wiedzieć jak działają reklamy w serwisach Mety? Zapoznaj się z naszym artykułem o treściach sponsorowanych Meta Ads.
Uspokajając jednak nastroje, uważam, że przez najbliższe lata sytuacja ta raczej nie ulegnie zmianie i zasady korzystania z Facebooka nie powinny być modyfikowane. Rejestracja w dalszym ciągu będzie bezpłatna, a korzystanie z grup, komentarzy lub stron nie będzie podlegało monetyzacji.
Inaczej może jednak wyglądać kwestia dostępu do wybranych, nowych funkcji i tutaj Meta z pewnością będzie analizować, czy włączyć je tylko dla użytkowników z aktywną subskrypcją.
Ile kosztuje Meta Verified w Polsce?
Płatny Facebook może zrobić w Polsce niemały szum. Głównie dlatego, że oferuje on funkcje, które mogą chronić użytkowników z określonym statusem, lub takich, dla których Facebook lub Messenger są ważnym narzędziem do budowania relacji z klientami. Przykładowo, Meta Verified może być w kręgu zainteresowań:
- agentów ubezpieczeniowych,
- sprzedawców internetowych,
- działaczy społecznych,
- przedstawicieli instytucji finansowych,
- mikro i marko influencerów.
Co ważne, koszty subskrypcji Meta Verfied są uzależnione od tego na jakim urządzeniu aktywujesz usługę. Jeśli zrobisz to na smartfonie w aplikacji – cena abonamentu wyniesie 80 złotych miesięcznie. Jeżeli wolisz używać Facebooka na urządzeniu desktopowym (PC), to ten abonament będzie tańszy, bo wyniesie 65 złotych miesięcznie.
Jakie korzyści niesie za sobą Meta Verfied?
Zakres funkcjonalności usługi Meta Verified nie jest szeroki, aczkolwiek na stronach Mety daje się odczuć pewien brak spójności w komunikacji. Po przejściu na adres https://about.meta.com/technologies/meta-verified/ dowiesz się, że w planie subskrypcji otrzymasz:
- Zweryfikowany status konta, czyli znany niebieski znaczek potwierdzający tożsamość użytkownika.
- Proaktywną ochronę przed podszywaniem – system Mety będzie na bieżąco monitorować, czy ktoś próbuje wykorzystać Twój wizerunek do nielegalnych działań.
- Wsparcie techniczne – w sytuacjach tego wymagających możesz liczyć na pomoc konsultanta. Aczkolwiek na obecnym etapie wsparcie to jest dostępne w języku angielskim, francuskim, niemieckim, portugalskim i hiszpańskim. Polskiego na chwilę obecną brak.
- Dostęp do ekskluzywnych dodatków – Twoje relacje i rolki mogą zostać wzbogacone o naklejki, które nie są widoczne dla osób bez abonamentu.
I gdy wydaje się, że lista ta jest mało imponująca, to przy próbie dodania się na listę oczekujących otrzymasz jednak coś więcej, a jest to większy zasięg treści:
Niestety, wygląda więc na to, że jest to pierwszy krok do promowania płatnych profili kosztem innych. Jakie będą jednak różnice w zasięgach treści, tego jeszcze nie wiadomo. Meta nie podzieliła się swoimi doświadczeniami z innych rynków.
WSKAZÓWKA: Przy korzystaniu z kilku aplikacji społecznościowych warto mimo wszystko wyposażyć się w antywirus na smartfona, którego roczny koszt jest niższy niż miesięczny abonament Meta Verified.
Czy Meta Verified dotyczy też kont firmowych?
Aktualnie stanowisko Meta jest jasne – jest to usługa subskrypcyjna, dostępna tylko dla kont prywatnych i profili publicznych. Strony firmowe nie kwalifikują się do niej, aczkolwiek nie można wykluczyć, że w kolejnych latach Meta doda inną usługę tego typu, skierowaną jednak do biznesów.
Warto więc przemyśleć swoją dotychczasową działalność na Facebooku i Instagramie pod kątem uruchomienia kolejnego, bardziej przewidywalnego kanału sprzedaży – sklepu internetowego lub strony WWW.
Jest to o tyle ważne, że Meta wycofuje funkcjonalność sklepów oraz oznaczania produktów w samej aplikacji.
Jak dodać się na listę oczekujących w Meta Verfied?
Chcesz wypróbować nową, płatną usługę Meta?
Przejdź na stronę https://about.meta.com/technologies/meta-verified/, a następnie wybierz, dla której aplikacji chcesz uzyskać benefity – Instagrama czy Facebooka (obie subskrypcje są liczone osobno!). W kolejnym oknie ujrzysz powyższą planszę (o ile logujesz się przez przeglądarkę). Wystarczy wtedy wybrać opcję „Dołącz do listy oczekujących”.
Pamiętaj, że aby uzyskać dostęp do Meta Verified, musisz dodatkowo spełnić kilka wymogów:
- Mieć przynajmniej 18 lat.
- Posiadać profil publiczny lub prywatny, podpisany Twoim pełnym imieniem i nazwiskiem oraz zdjęcie profilowe, na którym widoczna jest Twoja twarz.
- Posiadać aktywne zabezpieczenie 2FA (uwierzytelnianie dwuskładnikowe).
- Twoja historia aktywności w serwisie nie może być pusta tzn. nie aktuwujesz Meta Verfiied na profilu, który był założony jako „alternatywny” lub tymczasowy. Musisz mieć historię postów i aktywności.
- Musisz posiadać dokument tożsamości, który jest zgodny z danymi na profilu tj. imię, nazwisko czy zdjęcie.
- Musisz spełniać warunki Regulaminu i Standardów społeczności.
W chwili obecnej dla polskich użytkowników opcja Meta Verified nie jest jeszcze widoczna w aplikacji mobilnej, aczkolwiek docelowo zobaczysz ją przechodząc do menu Ustawienia – Centrum Kont – Meta Verified. Jeżeli Twoje konto będzie się kwalifikować do subskrypcji, to będzie ona widoczna pod zdjęciem oraz nazwą użytkownika.