Czy własny blog w dobie rozwoju mediów społecznościowych ma jeszcze sens? Zdecydowanie tak. Według najnowszych danych, zebranych przez serwis demandsage.com – w sieci działa ponad 600 milionów takich stron, a 76% specjalistów od marketingu używa tego formatu do pozyskiwania leadów. Nie jest to więc przemijająca moda, a część przemyślanej strategii docierania do swoich odbiorców w internecie. Czy blogi dla marek osobistych również wpisują się w ten trend?
Czym jest blog i jakie daje korzyści?
Blog z technicznej perspektywy to po prostu strona internetowa, która ma charakter listy z wpisami/postami do przeczytania.
To w 100% format tekstowy, który dodatkowo wzbogacany jest treściami wizualnymi np. zdjęciami czy filmami, aczkolwiek użytkownik bloga musi, w przeciwieństwie do współczesnych mediów społecznościowych, poświęcić chwilę na zapoznanie się z tekstem. Wielu twórców waha się również z decyzją – lepiej założyć blog czy Instagram? Oba pomysły nie są sprzeczne i mogą świetnie się uzupełniać, ponieważ z jednego jak i drugiego kanału korzystać mogą inne osoby.
Korzyści płynące z posiadania bloga są liczne – przede wszystkim pojawisz się w wynikach wyszukiwania Google z treścią, która w oczach odbiorcy będzie przydatna i cenna. To pierwszy argument, dlaczego warto prowadzić blog.
Drugim argumentem jest siła autorytetu – blog wzmacnia wizerunek autora, a czytelnicy bardziej ufają komuś, kto podpisuje się pod opinią z imienia i nazwiska. To może mieć duże znaczenie wśród przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes internetowy w konkretnej niszy lub z ofertą trudnych produktów. Blogowanie staje się w ten sposób pomostem między zainteresowaniem klienta jakimś zagadnieniem, a zakupem.
Dzisiejszy świat cyfrowy oferuje nam nieograniczone możliwości wyrażania siebie i dzielenia się naszymi pasjami, wiedzą oraz doświadczeniami z ludźmi z całego świata. Najczęściej do tego celu wybieramy social media, które trzymamy praktycznie pod ręką w postaci uruchomionej na smartfonie odpowiedniej aplikacji.
Blog osobisty jest alternatywą, ponieważ stanowi potężne narzędzie, które może służyć nie tylko jako miejsce do wyrażania myśli, ale także jako sposób na budowanie marki osobistej, rozwój, a nawet generowanie przychodów. Z tego artykułu dowiesz się, jak szybko uruchomić bloga osobistego za pomocą WordPressa – najpopularniejszej aplikacji do prowadzenia strony na świecie.
Wskazówka – zapoznaj się także z naszym artykułem na temat korzyści, jakie płyną z połączenia strony WWW z social media.
Dla kogo jest blog osobisty? Kto powinien go prowadzić?
Blog osobisty różni się znacząco od bloga firmowego. Po pierwsze, musi on mieć wyraźnie zarysowanego, głównego autora treści. Po drugie, dominuje w nim mocno subiektywna treść, a więc taka, w której wiele opisów przedstawiana jest w pierwszej osobie.
Kto, z perspektywy biznesowej, powinien prowadzić bloga budującego markę osobistą? Są to zazwyczaj zawody lub stanowiska, których esencją jest kontakt z klientem, a także wszelkiego rodzaju profesje sprzedające złożone produkty (lub takie, których zakup może trwać miesiącami). Są to na przykład:
- Agent ubezpieczeniowy
- Psycholog
- Projektant domów/wnętrz
- Kucharz/Cukiernik
- Coach
- Konsultant biznesowy/marketingowy
- Nauczyciel języka obcego
Dla takich osób blog będzie przydatnym narzędziem do budowania zasięgów, rozpoznawalności, a docelowo kontaktów od klientów.
Blog osobisty – pierwsze kroki
Tworzenie prywatnego bloga należy zacząć od zgromadzenia zasobów, które to umożliwią. Składają się na to: adres (domena), przestrzeń na pliki (hosting) oraz odpowiednie oprogramowanie do zarządzania treścią (tzw. CMS).
Dlaczego WordPress jest najlepszym wyborem na bloga?
Wybór odpowiedniej usługi do tworzenia i edycji treści jest kluczowy w procesie budowy estetycznego bloga. Takie rozwiązanie musi dać autorowi nie tylko ogromną swobodę w pisaniu artykułów, ale także być intuicyjne w obsłudze, jak umożliwiać rozwój np. gdy serwis osiągnie sukces.
Nie ma obecnie lepszego oprogramowania dla blogerów niż WordPress. Jest to system zarządzania treścią, który oferuje niezliczone możliwości personalizacji wyglądu strony internetowej, z olbrzymią bazą dodatków opracowanych przez społeczność.
Jaki hosting i domenę wybrać na bloga?
Każdy dobry blog działa na hostingu internetowym oraz posiada własną domenę, czyli adres, pod którym taka strona jest dostępna m.in. w wyszukiwarce Google. Wybór zarówno jednego, jak i drugiego ma duże znaczenie dla odbiorców.
Dobrze wybrana domena zostanie łatwiej zapamiętana przez internautę, który trafi na Twój artykuł. To sprawie, że istnieje realna szansa, iż wróci na bloga w najbliższej przyszłości. Stabilny hosting zapewni natomiast szybkie ładowanie witryny nawet przy większej liczbie wizyt.
Czym kierować się przy wyborze domeny internetowej?
- W zależności od Twojej grupy docelowej postaw na sprawdzone rozszerzenie – jeśli chcesz blogować po polsku, poszukaj adresu z końcówką .pl. Jeżeli masz w planach tłumaczenia na więcej języków, to może warto zainteresować się domeną .eu. Blogi anglojęzyczne z kolei kojarzą się ze stronami w domenie .com.
- Nie bój się wtrącać angielskich zwrotów w nazwie domeny. Ich użycie zwiększa szansę na znalezienie adresu, który jest wolny i dostępny do rejestracji.
- Niech adres bloga kojarzy się z jego tematyką. Nie musi to być jednak bezpośrednie nawiązanie. Szukaj inspiracji w slangu, języku obcym, trendach w social media, a także własnych doświadczeniach życiowych.
Instalacja WordPressa na hostingu
Masz już pomysł na bloga? Posiadasz domenę i hosting? Czas zainstalować WordPressa. Możesz tego dokonać na 2 sposoby.
Instalacja WordPressa z oficjalnej paczki
Pierwsza metoda polega na instalacji oprogramowania WordPress z użyciem paczki instalacyjnej, przygotowanej przez twórców tego rozwiązania. Aby tego dokonać, musisz przejść przez 3 kroki:
- Załóż w panelu usługi hostingowej bazę danych MySQL. Zapisz jej nazwę i hasło, ponieważ będą one potrzebne do uruchomienia instalatora.
- Pobierz archiwum z instalacja WordPressa z oficjalnej strony (TUTAJ). Wypakuj z archiwum folder wordpress i za pomocą programu do połączenia FTP, przenieś zawartość do wybranego katalogu na hostingu.
- Uruchom instalator WordPressa w przeglądarce, wpisując ścieżkę do tego katalogu. Skonfiguruj po kolei nazwę bazy, użytkownika bazy (w większości przypadku będzie to nazwa bazy), hasło oraz prefiks.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat ręcznej instalacji WordPressa, skorzystaj z naszej instrukcji w tym miejscu.
Instalacja WordPress za pomocą autoinstalatora
Drugi sposób jest o wiele prostszy, ponieważ sprowadza się do wykorzystania opcji w panelu hostingowym. Każdy dostawca może oferować nieco inne rozwiązanie, ale wszystko sprowadza się do kilku kliknięć myszą, które doprowadzą do uruchomienia autoinstalatora WordPress na serwerze.
W efekcie wszystko za Ciebie wykona hosting, a Ty otrzymasz tylko maila z danymi dostępowymi do panelu zarządzania stroną internetową.
Autoinstalator aplikacji, w tym WordPressa, znajdziesz m.in. w ofercie hostingu home.pl.
Tworzenie bloga osobistego za pomocą WordPressa
Budowanie strony internetowej w formie bloga nie musi trwać tygodniami. Tak naprawdę cały proces można zamknąć w maksymalnie kilka godzin, o ile założymy, że masz konkretną wizję i plan, jak miałby Twój blog wyglądać. Po instalacji WordPressa przejdź do kolejnych kroków.
Wybieranie motywu
Wygląd jest bardzo ważny dla czytelnika. Zbyt agresywna, nasycona kolorami szata graficzna nie będzie sprzyjała pochłanianiu tekstu. Dlatego zdecyduj się na motyw, który będzie minimalistyczny, estetyczny oraz lekki.
Skorzystaj z naszego artykułu o darmowych motywach do WordPressa, które pomogą Ci w zbudowaniu bloga osobistego.
Dodawanie kategorii i tagów
Kategorie i tagi są niezwykle przydatne na blogach. Ułatwiają one czytelnikom odnalezienie innych treści o podobnej tematyce za pomocą kilku kliknięć. W przypadku WordPressa dodawanie kategorii odbywa się w kokpicie, po kliknięciu w zakładkę Wpisy – Kategorie. Warto je dodać jeszcze zanim urodzi się w Twojej głowie pomysł na pierwszy artykuł.
Jeśli chodzi o tagi, nie musisz ich konfigurować od razu. Możesz je dodać indywidualnie, w edytorze każdego artykułu. Pamiętaj jednak, aby nie tworzyć ich zbyt dużo. Dobrze skatalogowany blog korzysta z archiwalnych już tagów, a nowe dodawane są tylko w momencie, gdy jest taka potrzeba.
Wskazówka – pamiętaj, że wielkość znaków w tagach ma znaczenie. Tagi o nazwie „Smartfon” oraz „smartfon” są z technicznego punktu widzenia traktowane osobno.
Konfiguracja strony głównej i strony wpisu
Blog osobisty musi na głównej stronie wyświetlać listę aktualnych postów. Można to zrobić na 2 sposoby, oba dotyczą odpowiednich ustawień w samym WordPressie.
Pierwszy – w ustawieniach „Czytanie” dla strony głównej WordPressa zaznacz „Twoje najnowsze wpisy”. Dzięki temu czytelnicy wchodząc na główny adres domeny zobaczą zawsze najnowsze artykuły.
Drugi – stwórz nową podstronę w zakładce Strony i korzystając z edytora treści dodaj moduł z ostatnimi wpisami, a następnie wybierz szablon podstrony. Ustaw tę podstronę jako stronę główną w ustawieniach Czytanie.
Wskazówka – WordPress posiada wbudowany edytor, który umożliwia budowę strony internetowej od podstaw. Dzięki temu Twój blog osobisty będzie wyglądać oryginalnie i nie musi od razu przypominać ściany z artykułami. Zapoznaj się z naszym poradnikiem na temat Gutenberga.
Jak sprawić, aby blog był wysoko w Google?
Prowadząc bloga masz podstawowy cel – chcesz, aby Cię ludzie Cię czytali. Aby Cię czytali, musisz być widoczny w Google i to najlepiej na wysokiej pozycji. Jak ją uzyskać prowadząc bloga?
Wtyczki SEO do bloga na WordPressie
Wtyczki typu SEO w WordPressie nie wykonają za Ciebie całej roboty, ale dzięki nim dowiesz się, jak udoskonalić swój tekst, aby był przygotowany i opublikowany zgodnie z najlepszymi praktykami pozycjonowania. Takim dodatkiem jest m.in. plugin Yoast SEO, który wzbogaci edytor treści o funkcje sprawdzające tekst pod kątem użycia słów kluczowych, występowania odpowiednich nagłówków i innych elementów SEO.
Wartościowe treści
Serce każdego bloga stanowią jego treści. Pisz regularnie, starając się dostarczać czytelnikom wartościową i angażującą zawartość. Niech Twoje przemyślenia przelane na artykuł opisują i rozwiązują konkretny problem czytelnika.
Weź pod uwagę również sugestie z samej wyszukiwarki Google. Gdy wpisujesz jakieś słowo, to znajdziesz od razu podpowiedzi uzupełniające dane zapytanie – to praktycznie gotowa lista tematów do poruszenia na blogu. Zadbaj o swój autorski sznyt, charakter i element wyróżniający bloga od innych, jednocześnie dbając o techniczną stronę tekstów.
I pamiętaj – pisz dla ludzi, a nie dla botów Google!
Obserwowanie trendów i informacji ze świata
Obserwuj wyraźnie swoje otoczenie i bańkę informacyjną. Jeżeli pojawi się coś ciekawego, napisz o tym jak najszybciej. Dzięki temu zwiększasz szansę swojego bloga na pojawienie się z wiadomością w Google Discover, czyli zakładce „Odkrywaj” w aplikacji Google na telefonach. To jeden z najważniejszych kanałów dotarcia do czytelników, którzy szukają personalizowanych dla siebie treści.
Tematy wyraźnie trendujące np. w narzędziu Google Trends mogą być dla Ciebie inspiracją, aby opublikować kolejny wpis i tym samym dotrzeć do nowych odbiorców, którym taka treść odpowiada.
Jak zarabiać na blogu osobistym?
Blogi osobiste mogą (a nawet już są) narzędziem do zarabiania pieniędzy. Nie ma w tym nic złego, ponieważ korzyści finansowe uzyskują autorzy, którzy rzeczywiście wnoszą do przestrzeni wartościowe, angażujące i pomocne treści. Samo prowadzenie bloga nie sprawi automatycznie, że na Twoim koncie pojawią się magicznie przychody. Traktuj go jako środek do osiągnięcia celu, a nie cel sam w sobie.
Jakie metody do wykorzystania na blogu mogą ułatwić Ci zarobek?
- Kontekstowe formularze kontaktowe – opisując jakieś zagadnienie nie rezygnuj z szansy, jaką jest zainteresowanie czytelnika danym tematem. Zwłaszcza, gdy prowadzisz działalność opartą na kontakcie z klientami. Jeżeli Twój artykuł opisuje problem i podajesz przykładowe rozwiązania, to oferta „bezpłatnej konsultacji” będzie jak najbardziej w porządku.
- Newsletter – popularne blogi mają swoją stałą widownię, która jest zasilana treściami również w postaci wiadomości e-mail. Maile są wciąż popularnym źródłem informacji od blogerów. Dobrze zbudowana baza kontaktów sprawi, że będziesz w stanie oferować np. zapisy na szkolenia do zaangażowanych użytkowników.
- Linki do do produktów w sklepie internetowym – blog może być również dodatkową odnogą dla prowadzonego biznesu, która buduje zasięgi w internecie właśnie dzięki niestandardowej, doradczej treści (której próżno szukać np. na kartach produktów w sklepie online). Dlatego tworząc treści blogowe nie zapominaj dodawać linków do posiadanego sklepu internetowego lub strony, na której można złożyć zamówienie.
- Reflinki z programów partnerskich – nie musisz mieć e-sklepu, ale możesz korzystać z zewnętrznych programów partnerskich i czerpać korzyści w formie prowizji od sprzedaży poprzez specjalne linki. Warto je dodawać do swoich najlepszych tekstów na blogu, jednocześnie dodając adnotację, że treść zawiera linki afiliacyjne, które pomagają Ci rozwijać serwis. Transparentność i przejrzystość będzie doceniona przez czytelników.
Przeczytaj również: