Dla firm

Jak zweryfikować podpis elektroniczny? Bezpłatna walidacja certyfikatu kwalifikowanego

Otrzymując dokument elektroniczny podpisany certyfikatem kwalifikowanym, warto zweryfikować jego autentyczność, dzięki walidacji danych zawartych w złożonym podpisie. Pozwoli to na potwierdzenie tożsamości strony wysyłającej dokumenty, co jest bardzo istotne np. przy zawieraniu umów na odległość, ale również podczas weryfikacji faktur, ofert handlowych, wniosków, regulaminów czy pism opatrzonych certyfikatem kwalifikowanym. Poniżej zamieszczamy przegląd bezpłatnych narzędzi posiadających funkcję weryfikacji autentyczności dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym.

Czym jest walidacja podpisu kwalifikowanego?

Pojęcie „walidacja” oznacza proces weryfikacji i potwierdzania ważności podpisu elektronicznego lub pieczęci. (pkt. 41 rozporządzenia UE, eIDAS, 2014r.) Innymi słowy, proces walidacji to sprawdzenie autentyczności autora podpisu, który widnieje w weryfikowanym dokumencie elektronicznym. Walidacji dokumentu opatrzonego podpisem elektronicznym można dokonać samodzielnie, jednak, jeżeli potwierdzenie tożsamości autora podpisu ma zostać np. przedmiotem postępowania sądowego lub procesu administracyjnego, wówczas należy skorzystać z usługi kwalifikowanej walidacji e-podpisu. W standardowych relacjach B2B bądź B2C weryfikacja z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi w pełni wystarczy, aby potwierdzić tożsamość autora oraz autentyczność jego podpisu cyfrowego.

Jak walidować podpis kwalifikowany za pomocą Adobe Acrobat Reader DC?

Najprostszym narzędziem do walidowania podpisu elektronicznego, jeżeli został on umieszczony na dokumencie PDF, jest bezpłatny Adobe Reader. Dzięki niemu w prostu sposób można zweryfikować tożsamość autora podpisu oraz poprawność zastosowanego certyfikatu kwalifikowanego. Aby zweryfikować podpis kwalifikowany w Adobe Reader skorzystaj z poniższej instrukcji:

  1. Otwórz dokument PDF opatrzony podpisem kwalifikowanym za pomocą Adobe Reader DC;
  2. Kliknij w pole graficznej faksymile znajdującej się w dokumencie;
Weryfikacja autentyczności podpisu kwalifikowanego.
Po kliknięciu w faksymile pojawi się informacja o autorze podpisu oraz integralności dokumentu od momentu podpisu, tj. informacja o tym, że dokument nie uległ zmianie ani modyfikacji od czasu opatrzenia go e-podpisem.
  • Kliknij Właściwości podpisu …;
Właściwości podpisu elektronicznego - główne informacje.
Zostanie wyświetlona informacja o autorze oraz czasie złożenia
e-sygnatury.
  • Kliknij w Pokaż certyfikat autora podpisu …;
Karta podsumowania autentyczności podpisu kwalifikowanego.
Zostanie wyświetlony panel informujący o poprawnym zastosowaniu certyfikatu kwalifikowanego w weryfikowanym dokumencie oraz informacje o jego autorze.

Dodatkowo, jeżeli nie widzisz bądź nie możesz odnaleźć graficznej sygnatury podpisu:

  • kliknij w Panel Podpis, znajdującą się na górze dokumentu PDF.
Panelu podpisu do zarządzania weryfikacją podpisów kwalifikowanych w dokumencie PDF.
Belka znajdująca się w górnej części dokumentu informuje, że dokument zawiera podpis. Dodatkowo oprogramowanie Adobe Reader weryfikuje jego poprawność.
  • Następnie kliknij w ikonę stalówki -> Szczegóły podpisu > Szczegóły zatwierdzania 
Szczegóły zatwierdzenia podpisu kwalifikowanego.
Po kliknięciu w Szczegóły zatwierdzania zostanie wyświetlona lista autorów podpisów, które zostały zawarte w dokumencie.

Jak walidować podpis kwalifikowany za pomocą oprogramowania proCertum SmartSign?

Walidacji podpisu kwalifikowanego dokonasz również za pośrednictwem oprogramowania proCertum SmartSign. Aby sprawdzić poprawność certyfikatu kwalifikowanego oraz dane autora podpisu:

  1. Pobierz i zainstaluj bezpłatne oprogramowanie proCertum SmartSign;
  2. Kliknij pole Weryfikowanie;
  3. Przeciągnij dokument zawierający podpis kwalifikowany w przestrzeń szarego pola aplikacji;
  4. Kliknij Weryfikuj;
  5. Aplikacja zweryfikuje przesłany plik i przekaże informację o autorze/ autorach podpisów oraz poprawności certyfikatów kwalifikowanych.
Aplikacja proCertum SmartSign - podpisywanie i weryfikowanie (walidacja) sygnatur cyfrowych.
Aplikacja proCertum SmartSign umożliwia weryfikację tożsamości właściciela certyfikatu oraz poprawność zawartego w dokumencie podpisu kwalifikowanego.

Co zrobić, gdy kończy się ważność podpisu elektronicznego SimplySign?

Certyfikaty kwalifikowane wydawane są na okres 1 roku, 2 lub 3 lat. Sygnatury elektroniczne złożone w czasie ważności certyfikatu pozostają ważne bezterminowo, jednak po wygaśnięciu certyfikatu nie ma możliwości złożenia poprawnego podpisu elektronicznego.

Aby nie utracić możliwości elektronicznego podpisywania dokumentów, warto odnowić swój certyfikat kwalifikowany. Należy pamiętać aby przystąpić do odnowienia w czasie ważności wygasającego certyfikatu. Przedłużenie ważności jest o wiele prostszą i tańszą procedurą, która:

  • nie wymaga dodatkowej weryfikacji dokumentów w Punkcie Potwierdzania Tożsamości– oszczędzasz czas i pieniądze;
  • odnowienie wykonasz samodzielnie w kilkanaście minut z domu lub biura;
  • Proces jest w pełni zautomatyzowany – wystarczy zaopatrzyć się w kod na odnowienie certyfikatu i wypełnić wniosek elektroniczny.

Sprawdź, jak wygląda proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego SimplySign:

Jeżeli szukasz więcej informacji o korzyściach i możliwościach jakie daje e-podpis, sprawdź: