Wraz ze wzrostem i rozwojem branży e-commerce rośnie potencjał kobiet w biznesie online. Aż 38% z nich wyraziło chęć rozpoczęcia biznesu w sieci w badaniu „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce.” dla Atena Research & Consulting w sierpniu 2020 roku.
E-biznes jest często wyborem kobiet, które chcą łączyć pracę zawodową z opieką nad dzieckiem.
Jeżeli dodamy do tego fakt, iż 79% polskich internautów najczęściej kupuje produkty z kategorii odzież, akcesoria i dodatki – w tym 85% kobiet – to dojdziemy do wniosku, że w cyfrowej przestrzeni niebawem pojawi się więcej kobiecych marek odzieżowych (Gemius, 2022). Tym bardziej, że konsumenci mody preferują polskie marki, co deklaruje aż 35% z nich. Lubią je przede wszystkim za wygodę i jakość („Modna Polska”, Klarna, 2022)
Nie wiesz jak zacząć sprzedaż w internecie? Zapytaj o to naszych specjalistów:
Sprzedaż odzieży, akcesoriów i dodatków w internecie – od czego zacząć własny e-commerce?
E-commerce umożliwia zarówno sprzedaż na darmowych platformach (social media, fora, chat), jak i profesjonalnych witrynach (e-sklep, marketplace). Możesz to realizować jako zarejestrowana działalność gospodarcza, aczkolwiek w pewnych okolicznościach dopuszczalna jest sprzedaż bez zarejestrowanej firmy (o tym dowiesz się niżej).
Odzież, akcesoria i dodatki sprzedawane są na różne sposoby:
- Zamawiasz towar z zewnątrz (z hurtowni, od stałego dostawcy, producenta, z zagranicy, jesteś dystrybutorem marki)
- Jesteś twórcą, producentem (szyjesz, dziergasz, tworzysz akcesoria)
- Znasz się na modzie i kupujesz ubrania oraz dodatki w second handach, a następnie je odnawiasz i odsprzedajesz dalej.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej nie ma tutaj żadnych ograniczeń – wybór konkretnej ścieżki zależy od Ciebie. Jeżeli jednak chcesz sprzedawać bez działalności gospodarczej, to pamiętaj, że będzie to traktowane jako drobną działalność zarobkowa. Musisz spełnić wówczas 2 główne wymogi:
- Twój miesięczny dochód nie może przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia*
- W okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywałeś/aś działalności gospodarczej
*Od lipca 2023 roku próg przychodów, poniżej którego nie trzeba rejestrować działalności gospodarczej, wynosi 2700 zł brutto.
W ten sposób możesz sprzedać:
- rękodzieło (np. ubrania szyte przez siebie);
- odzież używaną – coraz bardziej popularne stają się w Polsce aplikacje i platformy zajmujące się sprzedażą z second hand. Sporo kobiet sprzedaje też odświeżone rzeczy na social media np. w grupach lub podczas transmisji live;
- odzież z hurtowni i platform dropshippingowych.
Jeżeli Twój dochód w miesiącu przekracza kwotę minimalną, musisz zarejestrować działalność. Możesz to zrobić online, z użyciem bankowości elektronicznej, podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Pamiętaj również o odpowiednich numerach PKD dla działalności handlowej w internecie.
W jaki sposób sprzedawać ubrania przez intenet?
Samo hasło „sprzedaż przez internet” jest bardzo pojemne i nie ogranicza się do jednego rozwiązania. Wszystko zależy bowiem od sposobu, w jaki będziesz chciał/chciała dotrzeć do swoich odbiorców (potencjalnych klientów).
Własny sklep internetowy
To jedna z najpopularniejszych form sprzedaży online. Główną zaletą sklepów internetowych jest budowanie rozpoznawalności dla swojej marki i gotowe, profesjonalne narzędzia do e-płatności oraz logistyki. E-sklep to dobre rozwiązanie w momencie, gdy chcesz w pełni zautomatyzować swoją sprzedaż poprzez koszyk i zamówienie.
Ogromną zaletą w sklepach internetowych są e-płatności, które wybiera zdecydowana większość kupujących, bo aż 70% (E-commerce w Polsce, 2022). Jest to także bezpieczna forma zakupów, budząca zaufanie wśród klientów.
Sklepy internetowe działają najczęściej na bazie 2 rozwiązań: SaaS i Open Source. Na czym polegają j jaka jest między nimi różnica?
Open Source to wolne i darmowe oprogramowanie, które posiada otwarty kod źródłowy dla każdego użytkownika. Dzięki temu umożliwia ono wprowadzanie modyfikacji i usprawnień do posiadanego sklepu internetowego. Przykładem tego typu „silnika” sklepu internetowego jest PrestaShop.
Drugim rozwiązaniem jest oprogramowanie typu SaaS, czyli sklep internetowy w abonamencie. Usługa tego typu jest gotowym rozwiązaniem wraz z dostępem do pomocy technicznej. Ponadto posiada łatwą konfigurację, a jej działanie oparte jest na infrastrukturze dostawcy usługi.
Jednym z przykładów usługi SaaS jest sklep Shoper w home.pl.
Według raportu „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce” (2020) aż 46% badanych kobiet wskazała „niewystarczające umiejętności technologiczne”, jako wyzwanie, które pojawia się przed założeniem e-sklepu lub w trakcie prowadzenia sprzedaży online.
Odpowiedzią na ten problem jest założenie sklepu w abonamencie, co pozwala na zapoznanie się dostępną technologią i przetestowanie swojego pomysłu na biznes.
O czym warto pamiętać prowadząc własny sklep internetowy:
- Masz realny wpływ na cenę produktów, ustalasz własną marżę
- Budujesz swoją markę poprzez ofertę i wygląd wizualny sklepu,
- Poznajesz swoich odbiorców, możesz kierować przekaz i produkcje na aktualne potrzeby,
- Budujesz relacje z klientami poprzez narzędzia do marketingu tj. newsletter,
- Nie płacisz prowizji od sprzedaży,
- Wybierasz gotowy sklep i szybko zaczynasz sprzedaż lub korzystasz z rozwiązań Open Source i budujesz sklep, taki jaki chcesz.
Dropshipping – sprzedaż z hurtowni
Model sprzedaży, w którym realizacja i wysyłką zamówień zajmuje się hurtowania lub producent odzieży i dodatków, nazywa się dropshippingiem. Po Twojej stronie leży obsługa klienta i promocja sklepu lub marki.
Przy współpracy z hurtownią otrzymujesz dostęp do gotowych zdjęć produktów, co ułatwia nie tylko promocję i prezentację ubrań, ale również uzupełnianie kart produktów w sklepie internetowym. Dropshipping to również dbałość o stany magazynowe – nie jesteś uzależniona od przestrzeni w garażu lub mieszkaniu. Możesz polegać na magazynie należącym do hurtowni internetowej.
Cechą dropshippingu jest prosta konfiguracja i niski koszt wejścia. Jeżeli zdecydujesz się na niego w połączeniu ze sklepem w abonamencie, z pewnością wybierzesz rozwiązanie, które przyśpieszy Twój start w e-commerce.
Jakie są zalety dropshippingu w porównaniu do tradycyjnego sklepu e-commerce? Przede wszystkim nie musisz mieć magazynu ani zajmować się logistyką i wysyłką towaru. Nie musisz także kupować sprzedawanej odzieży, więc nie ponosisz dużych wydatków. Sporym ułatwieniem jest gotowa baza produktów, którą dostarcza hurtownia.
Wadą dropshippingu jest ograniczony wpływ na wysokość marży. Ceny są aktualizowane automatycznie w oparciu o stany w hurtowni internetowej. Ograniczone są w tym przypadku możliwości rabatowania lub promowania produktów w kampaniach reklamowych. Jest to jednak tani i skuteczny sposób na rozpoczęcie przygody w biznesie. Dropshipping skonfigurujesz zarówno na gotowych platformach e-sklepów z abonamentem, jak rozwiązaniach Open Source np. PrestaShop.
Platformy sprzedażowe typu marketplace
Co to jest marketplace? To platforma e-commerce dla sprzedawców, która oferuje szeroki wybór asortymentu dla konsumentów i firm. Są to z reguły duże i rozpoznawalne marki, do których kierują się klienci poszukujący interesujących ich towarów. Najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu w Polsce jest serwis Allegro, który wybiera 89% klientów marketplace’ów (Santander, 2023). Oprócz tego warto przeanalizować swoją obecność na OLX, Amazon oraz Ceneo.
Marketplace jest najlepszym rozwiązaniem dla twórców i dystrybutorów różnych marek, jeżeli zależy Ci od razu na dotarciu do szerokiego grona odbiorców (co oznacz również realne konkurowanie z tysiącami innych sklepów).
Sprzedaż na marketplace wiążę się jednak z prowizją i nie jest ona stała w czasie. W przypadku produktów z niską ceną potrafi ona przykryć Twoją marżę na sprzedaży, dlatego dokładnie przeanalizuj jak dużo zarobisz na sprzedaży ubrań.
Marketplace, podobnie jak dropshipping, może być początkowym etapem Twojego biznesu. W wielu sklepach pełni również rolę dodatkowego kanału sprzedaży.
Chcesz zapoznać się ze wszystkimi możliwościami sprzedaży w sieci? Zamów bezpłatną konsultację u naszych specjalistów:
Social commerce i live commerce w Polsce
Odzież damska, akcesoria i dodatki to kategoria, które świetnie sprzedadzą się na platformach społecznościowych. Aż 27% Polaków dokonuje zakupy przez social media.
Z raportu „The power of social & live commerce” Fundacja kobiety e-biznesu (czerwiec 2021) wynika, że 25% z nich dokonuje zakupów w relacjach transmisji live (na żywo), a 18% Polaków wystawia w takich aplikacjach swoje produkty na sprzedaż.
Według badań ten typ zakupów najczęściej wybierają młode kobiety do 34 roku życia, z mniejszych miast i wsi – najczęściej zamawianym towarem są właśnie odzież i obuwie. Sprzedaż na social media (Facebook, Instagram czy TikTok), przez live i oferty zamieszczane w postach rośnie w siłę.
Dlaczego kobiety kupują na platformach społecznościowych?
- Jest to proste, szybkie, wygodne i spersonalizowane (dopasowane do aktualnych potrzeb) oraz w dobrej cenie.
- Zakupy live (na żywo) przyciągają unikatową formą, ceną i angażują emocjonalnie (aż 42% konsumentów lubi ten typ sprzedaży, a 39% uznaje za wciągający).
Wszystkie badania wskazują na to, że social selling będzie rozwijać się w Polsce, wiec warto rozwijać swoją markę modową także w social media, z których korzysta ponad 20 milionów Polaków. W wielu przypadkach jest to niezbędny kanał do pozyskiwania nowych grup odbiorców.
Sklep internetowy połączysz także ze sprzedażą na social media. Możliwości jest bardzo dużo – od zwykłych linków publikowanych w postach, przez transmisje live, a także za pomocą komunikatora Messenger i chatbotów.
Dla kogo sprawdzi się sprzedaż na platformach społecznościowych?
- Dla kobiet, które tworzą (szyja, dziergają, produkują akcesoria, dodatki czy biżuterie).
- Dla tych, które kupują gotowe produkty i same wysyłają je do klientów.
Wyzwania początkującego sprzedawcy w internecie
Z raportu „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce.” dla Fundacji kobiety e-biznesu i Agencja badawcza Atena Research&Consulting (sierpień 2020) wynika , że kobiety najbardziej obawiają się takich czynników, jak:
- Silna konkurencja (61%)
Decydując się na e-sklep na platformie sprzedażowej musisz zwrócić uwagę na tworzenie treści wysokiej jakości (opisy, grafiki). Dobrze przygotowane opisy produktów i kategorii, zawierające słowa i frazy kluczowe będą pozycjonować Twój sklep w wyszukiwarce Google.
Warto również założyć blog, w którym opublikujesz dodatkowe artykuły dotyczycące branży odzieżowej/modowej/stylizacji/szycia itp. Blog zwiększa zaufanie dla Twojej marki, przyciąga uwagę zainteresowanych użytkowników (robiących tzw. research w sieci) i buduje Twoją pozycję jako eksperta. Co więcej – treść z bloga idealnie nadaje się do tzw. recyklingu marketingowego i wysłania jej za pomocą newslettera do obecnej bazy klientów.
Wszak artykuł o modowych inspiracjach na jesień będzie interesującym materiałem dla kogoś, kto szuka takich artykułów w Google, a także dla Twojego klienta, który być może szuka ciekawych promocji na jesienną odzież.
- Trudności w dotarciu do klientów (49%)
Ponad 80% Polaków korzysta z Facebooka. Rośnie także zasięg TikToka. Sprawdź, gdzie oprócz Facebooka możesz za darmo promować swoją markę.
Co zamiast Facebooka? Najlepsze alternatywy dla Facebooka » home.pl
Siła mediów społecznościowych jest ogromna. Dołączaj do różnych grup na Facebooku i Instagramie i prezentuj swoje produkty. Reklama zwiększy także zasięg Twojej marki – zainwestuj w profesjonalnych doradców.
- Niewystarczające umiejętności technologiczne i cyfrowe (odpowiednio 46% i 42%)
Zdecyduj się na e-sklep w abonamencie i korzystaj z profesjonalnej opieki specjalistów. Zajmij się sprzedażą i obsługa klientów, a techniczne sprawy zostaw im.
- Niewystarczające środki finansowe (39%)
Zacznij przygodę ze sprzedażą od platform społecznościowych, jak Facebook lub Instagram. Wykorzystuj chat, relację na żywo i posty.
Możesz także rozważyć sprzedaż w modelu dropshippingowym – nawiązać współpracę z hurtownią lub producentem, która zrealizuje za Ciebie wysyłkę zamówienia do klienta. Nie ponosisz kosztów magazynowania i tworzenia produktu.
Na co zwrócić uwagę sprzedając ubrania w Internecie?
- Zdjęcia
Bez względu na to, czy sprzedajesz w e-sklepie, czy na social media, jakość zdjęcia jest ważnym elementem zakupu. Możliwość powiększenia i obejrzenia tkaniny i prezentacja ubrania/dodatków na modelce, zwiększa szanse sprzedaży. Udostępnianie na Instagramie stylizacji z ubraniami lub dodatkami, które tworzysz bądź sprzedajesz, zwiększa zainteresowanie Twoim postem. Dobrym zdjęciem budujesz też markę.
- Metody płatności (dostępne w sklepie, czy innych platformach sprzedażowych)
Stawiaj na szybkie płatności, jak PayU, dotpay i Przelewy24, które wybiera aż 70% kupujących w sieci. 58% e-klientów korzysta również z płatności mobilnej Blik (Gemius, 2022).
- Dostępne opcje wysyłki towaru
81% kupujących wybiera sposób dostawy paczkomat InPost , 43% wybiera kuriera do domu lub pracy (Gemius, 2022). Zaoferuj te opcje swoim klientom. E-sklepy posiadają integracje z najpopularniejszymi metodami dostawy w Polsce.
- Czas dostawy
Im krótszy czas dostawy tym bardziej zmotywowany klient, aby dokonać zakupów. ” Dostawa w 24h jest motywująca tylko dla 29% badanych, ale w 12h już dla 85%.” (Gemius, 2021)
- Aktywność na social media – budowanie zaufania do marki
Komunikacja na social media z klientem jest bardzo ważna – umożliwia dotarcie do Ciebie wiele potencjalnych kupujących. Sprzedaż swoich wyrobów podczas transmisji live i posty to dodatkowe źródło ruchu i promocji Twojej marki.
- Marketing
Budowanie wizerunku marki na platformach społecznościowych to dzisiaj domena Instagrama, TikToka, Facebooka. Pandemia udowodniła, że Polacy chcą wspierać polskie marki, zwłaszcza takie, które potrafią dosłownie „ubrać” swoje produkty w tzw. historię (storytelling). Zwracają też uwagę na emocje związane z firmą. Jeżeli sprzedajesz ubrania dla kobiet, możesz w łatwy sposób budować z nimi dialog przez social media.
Własna marka odzieżowa w internecie – czy warto?
Siła kobiet w e-commerce ciągle rośnie! Branża rozwija się i poszerza opcje sprzedaży o kolejne możliwości. Bez względu na to, czy planujesz dodatkowo zarabiać, szyjesz i tworzysz akcesoria, odnawiasz używaną odzież bądź dystrybuujesz towary odzieżowe z Polski lub zagranicy – znajdziesz tu miejsce dla siebie.
Rozwój e-commerce otworzył przed kobietami wiele dróg rozwoju, kariery i zarobku. Ograniczenia są coraz mniejsze, a statystyki wskazują na dalszy rozwój sprzedaży online w Polsce i całym świecie. Dla wielu kobiet to dopiero początek drogi do swojego wymarzonego biznesu.
Jeżeli dopiero zaczynasz – możesz zacząć od darmowych platform sprzedażowych, nie musisz również zakładać działalności (aczkolwiek ta w pewnym momencie będzie niezbędna!). Z czasem poszerzysz swoje kanały dotarcia do użytkowników np. przez marketplace lub reklamy w Google. Pamiętaj, że największy sukces osiągniesz testując i łącząc ze sobą kilka kanałów dotarcia do potencjalnych klientów.
Chcesz wiedzieć więcej o sprzedaży online i uruchomić własny sklep w internecie? Zapytaj naszych specjalistów poprzez formularz: