Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że w administracji publicznej powraca praca zdalna ze względu na wzrost zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Poznaj aplikacje, które umożliwiają przejście na home office oraz usprawniają pracę i komunikację w urzędach podczas piątej fali pandemii koronawirusa.
Administracja publiczna przechodzi na pracę zdalną
Wzrost zakażeń i zachorowań w 5 fali na Covid-19 spowodował, że Ministerstwo Zdrowia podjęło decyzję o przejściu na home office wszystkich pracowników administracji publicznej. Podczas konferencji prasowej, Minister Zdrowia Adam Niedzielski ogłosił:
„W ciągu najbliższych dni zostanie przygotowane rozporządzenie epidemiczne, które obowiązek tego typu nałoży na wszystkich pracodawców publicznych w administracji, oczywiście z wyjątkiem tych zadań, które muszą być realizowane na rzecz obywateli i które muszą być realizowane w tradycyjnym modelu pracy. Apeluję do wszystkich pracodawców, żeby praca zdalna stała się w miarę możliwości standardem.”
Jak widać nieznane są jeszcze detale przejścia na pracę zdalną. Pewne jest jednak, że do pracy zdalnej potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie, które umożliwi m.in. współpracę na odległość, komunikację między pracownikami oraz usprawni przechowywanie i udostępnianie plików.
Praca zdalna w Office 365 i Google Workspace
Wiodącymi rozwiązaniami do przetwarzania, przechowywania i udostępniania dokumentów są pakiety narzędzi Microsoft Office 365 oraz Google Workspace.
Office 365 to znany i wykorzystywany na całym świecie pakiet aplikacji Microsoft (Word, Excel, PowerPoint, itd.), który rozbudowany został o funkcje chmury pozwalające na m.in. wspólne tworzenie dokumentów. Dostępne są także miejsce na dysku OneDrive dla każdego pracownika oraz świetny komunikator Microsoft Teams do prowadzenia rozmów na czacie, wideo oraz do organizowania spotkań. W ofercie Office 365 dostępne są licencje specjalnie stworzone dla instytucji rządowych, które posiadają dodatkowe funkcje spełniające standardy bezpieczeństwa i zgodności.
Google Workspace to także zestaw aplikacji biurowych, posiadających wszystkie potrzebne aplikacje do tworzenia, przetwarzania i udostępniania dokumentów, arkuszy i prezentacji. Aplikacje biurowe od Google dostępne są tylko w przeglądarce, dzięki czemu są bardzo łatwe we wdrożeniu, ponieważ pracownicy nie muszą nic instalować na swoich komputerach. Każdy z pracowników w Google Meet otrzymuje miejsce na własne pliki i dokumenty, a w organizacji można stworzyć dyski współdzielone dla zespołów czy grup pracowników. W pakiecie Workspace znajdują się także komunikatory Google Meet do prowadzenia wirtualnych spotkań oraz Google Chat do rozmów tekstowych i udostępniania plików.
Elektroniczny podpis dla administracji
Przejście na prace zdalną może wiązać się ze znacznymi utrudnieniami w kwestii podpisywania dokumentów. Drukowanie pliku tylko po to, by go podpisać, zeskanować i odesłać jest czasochłonne oraz mało oszczędne. By usprawnić ten proces podczas pracy zdalnej, urzędy mogą skorzystać z podpisu elektronicznego SimplySign. Kwalifikowany podpis elektroniczny posiada taką samą moc prawną co odręczny podpis, dzięki czemu można nim podpisać dowolny dokument. Proces podpisywania usprawnia aplikacja mobilna, w której złożenie podpisu zajmuje kilka sekund.
Sprawdź, dlaczego warto mieć podpis elektroniczny SimplySign.
Zdalny pulpit do obsługi komputerów na odległość
Niezwykle przydatnym narzędziem przy przejściu na pracę z domu jest tzw. „zdalny pulpit”. Są to aplikacje, które pozwalają na przejęcie kontroli nad drugim komputerem, głównie w celu obsługi technicznej oprogramowania. Dzięki nim informatycy mogą na odległość instalować nowe programy lub rozwiązywać problemy pracowników. Wśród aplikacji do zdalnego pulpitu największą popularnością cieszą się TeamViewer oraz AnyDesk.
TeamViewer to rozbudowana aplikacja do zdalnego dostępu, która posiada zaawansowane opcje automatyzacji czynności podczas zdalnego połączenia oraz dodatkowe funkcje prowadzenia spotkań. Zdalny pulpit AnyDesk natomiast jest aplikacją, która posiada bardziej podstawowe funkcje, lecz jej zaletą jest niższa cena oraz funkcja łączenia się z kilkoma komputerami zdalnymi na raz.
Jeśli potrzebujesz aplikacji do pulpitu zdalnego, zobacz dogłębne porównanie TeamViewer i AnyDesk.
Obie aplikacje dostępne są w ofercie aplikacji do pracy zdalnej w home.pl.
Bezpieczeństwo danych podczas pracy zdalnej
Praca w administracji publicznej wiąże się z obróbkom wielu dokumentów, które bardzo często zawierają wrażliwe dane osobowe. Oznacza to, że należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo komputerów wykorzystywanych do pracy z domu. By zadbać o bezpieczeństwo urządzeń podczas pracy na home office warto zainwestować w polecaną aplikację antywirusową. Dzięki temu komputery pracowników zostaną ochronione przed potencjalnym atakiem wirusowym.
Praca zdalna – najlepsze programy dla urzędów
Jeśli poszukujesz narzędzi do przejścia na pracę z domu, w home.pl dostępny jest pełny wachlarz aplikacji i programów, które możesz wykorzystać w swojej organizacji. Możesz także skorzystać ze szkoleń z obsługi Office lub Google Workspace, co z pewnością usprawni wdrożenie nowego modelu pracy i zwiększy umiejętności pracowników. Wejdź na sklep aplikacji zdalnych w home.pl lub zadzwoń na infolinię pod numerem +48 91 432 55 72, by dowiedzieć się więcej na temat oferty naszych produktów.