Jak zapowiada się sprzedaż w internecie w 2023 roku? Z jakich rozwiązań korzystać, aby odnieść sukces w branży e-commerce? Nie mogliśmy się powstrzymać i zapytaliśmy o to sztuczną inteligencję – ChatGPT, który od kilku miesięcy jest przedmiotem gorącej dyskusji w sieci.
Czym jest ChatGPT?
Od końca listopada 2022 roku zwykli śmiertelnicy (użytkownicy internetu) uzyskali dostęp do sztucznej inteligencji, opracowanej i wytrenowanej przez organizację OpenAI – ChatGPT (chatbot, który wykorzystuje model języka GPT-3).
Rozmowa ze sztuczną inteligencją za pomocą ChatGPT jest intuicyjna (wygląda jak obsługa zwykłego chatu) – wpisujemy pytanie, na które odpowiada nam „ktoś” po drugiej stronie. Musimy jednak pamiętać, aby od początku trenować AI, chociażby w celu dopasowania języka, w którym chcemy się komunikować.
Polecenia należy dawać dokładnie, pytać sztuczną inteligencję, czy rozumie pytania, prosić o ich powtórzenie. Jeżeli wygenerowana treść nie wyczerpuje według nas tematu, to można zlecić kontynuację (wpisując „kontynuuj”, „pisz dalej”). Odpowiedzi od sztucznej inteligencji otrzymujemy na bieżąco (w darmowej wersji ChatGPT w godzinach największego ruchu dostęp do usługi jest ograniczony).
Dlaczego ChatGPT stał się tak bardzo popularny? Mało kto potrafi się oprzeć „rozmowie” z inteligentną maszyną, która ma szeroki zakres przyswojonej wiedzy. Ludzie uwielbiają zadawać trudne pytania, przede wszystkim egzystencjalne, ale również te bardziej przyziemne dotyczące np. ekonomii, trendów czy polityki. Dlatego i my postanowiliśmy sprawdzić wiedzę, jaką sztuczna inteligencja posiada w zakresie e-commerce.
Jak skutecznie sprzedawać w internecie w 2023 roku?
Zapytaliśmy ChatGPT: “jak sprzedawać w internecie w 2023 roku?”. Trzeba zaznaczyć jednak, że prognozy AI są oparte na trendach widocznych w czasie jego trenowania, czyli na danych dostępnych do 2021 roku. Poniższa treść jest dosłowną odpowiedzią wygenerowaną przez ChatGPT.
Sztuczna inteligencja wskazuje na sześć sprawdzonych sposobów:
- Załóż własną stronę internetową lub sklep internetowy – to najskuteczniejszy sposób na sprzedaż w internecie. Dzięki własnej stronie lub sklepowi internetowemu, możesz sprzedawać swoje produkty przez całą dobę bez ograniczeń geograficznych.
- Skorzystaj z platform sprzedażowych (marketplace’ów) – takich jak Allegro, Amazon, eBay czy Etsy. Na tych platformach możesz wystawić swoje produkty, a platforma zajmie się całością transakcji, płatności i przesyłki.
- Promuj swoje produkty w mediach społecznościowych – korzystaj z Facebooka, Instagrama, TikToka czy Twittera, aby zwiększyć widoczność swoich produktów i dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
- Korzystaj z narzędzi reklamowych – takich jak Google Ads, Facebook Ads czy Instagram Ads, aby docierać do większej liczby potencjalnych klientów.
- Stwórz listę mailingową – to dobry sposób na utrzymywanie stałego kontaktu z klientami i przypominanie im o swoich produktach. Możesz wysyłać newslettery, informować o nowych produktach i promocjach.
- Stwórz program partnerski – zaproponuj swoim stałym klientom, aby polecali twoje produkty swoim znajomym w zamian za rabat lub nagrody. To dobry sposób na zwiększenie liczby klientów i zbudowanie lojalności wśród stałych klientów.
ChatGPT wspomina o jeszcze jednej, ważnej rzeczy w kontekście skutecznej sprzedaży, a mianowicie:
Czy taka gotowa lista od sztucznej inteligencji to przepis na sukces w e-commerce? Przyjrzyjmy się bliżej zaproponowanym przez AI sposobom na skuteczną sprzedaż i sprawdźmy potencjalny powód, dla którego uważa ona, że dana metoda jest warta zachodu.
1. Sprzedaż we własnym sklepie internetowym
Najbardziej sprawdzonym sposobem na prowadzenie skutecznej sprzedaży w sieci jest założenie sklepu internetowego. Realizacja zamówień z własnej platformy e-commerce pozwala na budowanie wizerunku marki, pozyskanie stałych klientów i zwiększenie zysków ze sprzedaży.
Sklep możemy zbudować samodzielnie, wybierając darmowe oprogramowanie Open Source, jak np. PrestaShop lub WooCommerce (wtyczka WordPress), albo zlecić jego budowę specjalistom.
Jeszcze prostszym rozwiązaniem jest wybór silnika SaaS (Software as a Service), czyli gotowej usługi sklepowej w postaci usługi, jak np. sklep Shoper od home.pl. W ramach opłaty abonamentowej otrzymujemy dostęp do łatwego w obsłudze narzędzia do prowadzenia sprzedaży. Uruchomisz w niej szybkie płatności, usługi kurierskie i zintegrujesz sklep z takimi kanałami jak m.in. Allegro, Empik, Ceneo, hurtownie (także w modelu dropshipping). W ramach usługi otrzymujemy także wsparcie specjalistów.
2. Sprzedaż przez marketplace (platformę handlową)
Jednym z najpopularniejszych sposobów na sprzedaż w internecie są platformy handlowe, czyli tzw. marketplace’y – kupuje na nich 72% Polaków(Badanie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”, styczeń 2023 r.).
Marketplace (pol. rynek, giełda, targ), jak sama nazwa wskazuje, to miejsce, gdzie wielu sprzedawców i kupujących może dokonywać transakcji. Marketplace umożliwia sprzedawcom wystawianie swoich produktów lub usług w celu ich sprzedaży, a kupującym dokonywanie zakupów z różnych źródeł w jednym miejscu. Platforma pełni rolę pośrednika, umożliwiając proces transakcyjny, a także dbając o bezpieczeństwo i ochronę praw zarówno kupujących, jak i sprzedających. W Polsce najbardziej popularne marketplace’y to Allegro, Ceneo i Amazon.
Oprócz sprzedaży na platformach handlowych, rośnie znaczenie social sellingu i social commerce w sprzedaży w internecie w 2023 roku.
- Social selling polega na sprzedawaniu produktów za pomocą mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. Sprzedawcy mogą tworzyć posty i reklamy, które promują ich produkty i zachęcają do zakupów.
- Social commerce to natomiast możliwość dokonywania zakupów bezpośrednio z platform mediów społecznościowych. Kupujący nie muszą przechodzić na inne strony internetowe, aby dokonać zakupu, co może zwiększać wygodę i skuteczność sprzedaży.
Opłacalność sprzedaży w modelu social selling i social commerce zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj produktów, grupa docelowa i strategia marketingowa. Ważne jest jednak, aby sprzedawcy regularnie monitorowali swoje działania i dostosowywali je do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów.
4. Reklama internetowa
Sprzedawca ma dziś do dyspozycji wiele narzędzi reklamowych, które mogą być wykorzystane w różnych kanałach marketingowych i dopasowane do potrzeb konkretnego sklepu internetowego i grupy docelowej.
Najpopularniejszych z nich to:
- Reklama w wyszukiwarce (SEM) – forma reklamy internetowej, która pojawia się na stronach wyników wyszukiwania. Najpopularniejszym narzędziem do prowadzenia kampanii SEM jest Google Ads.
- Reklama w mediach społecznościowych – forma reklamy wyświetlanej na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn i innych.
- Remarketing – forma reklamy, w której reklamy wyświetlane są użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową e-sklepu, ale nie dokonali zakupu. Remarketing można prowadzić za pomocą narzędzi, takich jak Google Ads, Facebook Ads i inne.
5. E-mail marketing
E-mail marketing to skuteczna forma promocji, która polega na wysyłaniu wiadomości e-mail do potencjalnych lub istniejących klientów w celu zachęcenia ich do zakupu produktów lub usług. Wysyłane e-maile mogą zawierać różnego rodzaju informacje, takie jak oferty promocyjne, informacje o nowych produktach, newslettery czy zaproszenia na wydarzenia
E-mail marketing może wpłynąć na wzrost sprzedaży z kilku powodów:
- Personalizacja – możemy dostosować treści reklamowe do potrzeb i zainteresowań konkretnych odbiorców i dzięki temu osiągnąć większą skuteczność oraz zwiększyć konwersję.
- Wysoka skuteczność – wiadomości marketingowe mają potencjał przyciągnięcia uwagi klienta i skłonienia go do zakupu.
- Budowanie relacji z klientem – wysyłanie spersonalizowanych treści może także przyczynić się do budowania trwałych relacji z klientami i zwiększyć lojalność wobec marki.
6. Program partnerski
Stworzenie programu partnerskiego dla stałych klientów może być skuteczną strategią marketingową, która zwiększa zasięg sklepu internetowego oraz buduje więź z klientami. W takim programie, klienci otrzymują rabat lub nagrody za polecanie produktów sklepu swoim znajomym lub rodzinie.
Przed rozpoczęciem tworzenia programu partnerskiego, należy określić cele i oczekiwania wobec tej formy marketingu. Czy chodzi o zwiększenie liczby nowych klientów czy też o zachęcenie stałych klientów do dokonywania kolejnych zakupów?
Klientów trzeba zachęcić, aby wzięli udział w programie partnerskim. Najskuteczniejszą motywacją mogą być atrakcyjne nagrody, takie jak rabaty, prezenty lub darmowa wysyłka.
Czy prognozy ChatGPT są trafne?
Rozwiązania zaproponowane przez sztuczną inteligencję pokrywają się z trendami w sprzedaży internetowej w 2023 r. Wymienione przez nią narzędzia i kanały sprzedaży (e-sklep, marketplace’y, platformy społecznościowe) są wskazywane jako skuteczne przez specjalistów z branży e-commerce.