Plany o założeniu własnej firmy w małym mieście, poza dużymi ośrodkami, nie muszą być odkładane w nieskończoność, w oczekiwaniu na lepszy czas lub jakiś trend. Biorąc pod uwagę możliwości techniczne oraz ułatwienia w rejestrowaniu działalności gospodarczej, taka decyzja może być podjęta z dnia na dzień. Kwestią otwartą pozostaje jednak profil firmy i branża w której ma działać. Czy raczkujący biznes z dala od aglomeracji różni się znacznie od dynamicznego startupu, ulokowanego w biurowcu w metropolii? Poznaj przykłady pomysłów na uruchomienie działalności w małej gminie, miasteczku, w którym kryją się zarówno ogromne zalety jak i pewne wyzwania.
Biznes w małym mieście – zalety i wady
Myślisz o założeniu firmy w małym mieście lub na peryferiach większej aglomeracji? Jest kilka zalet takiego rozwiązania, które na pewno zmotywują Cię do rozwoju swojego pomysłu.
Korzyści, wynikające z prowadzenia firmy poza miastem, w małej miejscowości to:
- Mniejsza konkurencja – mała miejscowość oznacza, że w okolicy nie znajdziesz tylu konkurentów ze swojej branży, ilu teoretycznie w dużym mieście. Dzięki odpowiedniej strategii i aktywności na rynku możesz szybko zdobyć czołową pozycję i szybciej dotrzeć do klientów nie tylko z Twojej lokalizacji, ale również z polskich miejscowości.
- Lojalność klientów (lokalny patriotyzm) – dobrze wykonana usługa lub wysokiej jakości produkt sprawią, że mieszkańcy będą Cię polecać innym. To z kolei zwiększy ich lojalność i zapewni Ci regularny napływ klientów.
- Niższe koszty – w porównaniu do kosztów w miastach, wydatki na opłaty w małych miejscowościach są niższe, co sprawia, że zwiększy się rentowność Twojego biznesu. Czynsz za lokal oraz dostęp do lokalnych materiałów sprawi, że będziesz w stanie lepiej zarządzać budżetem. Warto również dodać, że wiele firm z terenów pozamiejskich może aplikować do specjalnych programów wspierających przedsiębiorców.
- Większa efektywność – działając w małej lokalizacji nie musisz stać w wielogodzinnych korkach i tracić przy tym czas. Dzięki temu lepiej zaplanujesz swoje obowiązki i wykonasz więcej pracy, która przełoży się na owocne wyniki, niż robiąc to samo w dużym mieście. Dodatkowo zaoszczędzony czas to mniejszy stres, więcej opcji spędzania popołudnia z rodziną, co wpływa pozytywnie na zdrowie.
- Wpływ na otoczenie – jako przedsiębiorca z małego miasta możesz rozwijać i promować swój biznes dzięki dodatkowemu zaangażowaniu w lokalnej społeczności. Unikalne wydarzenia, spotkania, wsparcie innych inicjatyw (jarmarki, wystawy) sprawią, że łatwiej zrealizujesz swoją misję pod kątem promowania wartości i tym samym zbudujesz wizerunek firmy, która nie tylko dąży do zysku, ale zmienia świat.
Jak każdy biznes, także i ten prowadzony poza dużą aglomeracją ma pewne ograniczenia, które warto wziąć pod uwagę.
Wady posiadania przedsiębiorstwa w małej miejscowości to:
- Mniejszy rynek – mniejsza liczba mieszkańców podkreślona dodatkowo obecnością jakiejś konkurencji sprawi, że może być Ci ciężko z promowaniem i zdobyciem pozycji lokalnego lidera. Źle opracowany plan oraz słabe rozeznanie potrzeb spowoduje, że firma będzie dla miasteczka tylko chwilową sensacją.
- Mniejsza dostępność partnerów biznesowych – przy bardziej złożonym pomyśle na biznes potrzebujesz zewnętrznych dostawców lub specjalistów. A przy małym rynku ich liczba jest znikoma, co utrudni Ci rozwój. Zbadaj więc potencjał w swojej okolicy nie tylko pod kątem klientów, ale też ewentualnej współpracy z innymi przedsiębiorstwami, które wpłyną na przykład na logistykę.
- Wskaźnik bezrobocia z większym wpływem na rynek – o ile większe ośrodki mogą charakteryzować się większą stabilnością zatrudnienia oraz przepływem pracowników, tak w małych miastach można szybciej odczuć skutki np. chwilowego kryzysu i skoku bezrobocia. To z kolei wpływa na dostęp do lokalnej bazy klientów, którzy mogą nie mieć wystarczających środków na Twoje usługi.
- Ograniczona liczba lokali – nie da się ukryć, że duży sukces firmy wpływa na konieczność zatrudnienia kolejnych pracowników. Z biegiem czasu okaże się, że Twój garaż lub dom nie wystarczy już do prowadzenia przedsiębiorstwa w komfortowych warunkach. Wówczas wyzwaniem okaże się dostępność przestrzeni biurowych na wynajem lub innych, większych lokali, które posłużą do przeprowadzki przedsiębiorstwa.
Pomysły na firmę w małym mieście
Znana zasada biznesowa mówi „myśl lokalnie, działaj globalnie”. W tym zdaniu zawiera się cała esencja współczesnego rynku internetowego. Otóż jeśli znasz doskonale społeczność w swojej okolicy, rozumiesz jej potrzeby i wiesz, jak chcesz je zaspokoić – zrób wszystko, aby Twoje usługi były dostępne także dla podobnych osób z innych lokalizacji.
Właśnie taka inspiracja powinna ci przyświecać przy zakładaniu firmy. A jakie profile działalności warto wziąć pod uwagę?
Sklep internetowy
Liczba użytkowników sklepów internetowych cały czas rośnie. Zakupy w internecie stają się dla wieli z nas często jedyną okazją, aby zamówić produkt i oszczędzić czas. Założenie własnego e-sklepu jest w tym przypadku ciekawym rozwiązaniem na początek biznesu e-commerce, bo otwierasz sobie drzwi do klientów nie tylko z Twojego miasteczka, ale także z całego kraju, a nawet świata.
Możesz uruchomić sprzedaż asortymentu o różnej tematyce np. modę, kosmetyki, biżuterię itp. Współczesny sklep w internecie nie potrzebuje również magazynu, bo istnieje metoda prowadzenia handlu w oparciu o dropshipping.
O czym warto pamiętać zakładając sklep internetowy:
- Własny sklep internetowy to po prostu strona z opcją zamawiania produktów. Pamiętaj, aby taka strona wyświetlała się w przeglądarce pod ciekawym adresem. Dobrze dopasowany adres znajdziesz w wyszukiwarce domen na home.pl.
- Wybierz odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego. Opcji dla sprzedawców jest dzisiaj wiele – gotowy pakiet (np. eSklep), hosting z wtyczką WooCommerce na WordPress lub Prestashop – to najpopularniejsze rozwiązania do prowadzenia handlu w sieci.
- Pamiętaj, że każdy sklep powinien posiadać regulamin, bramkę płatności oraz wygodne formy przesyłki.
Chcesz korzystać z najlepszych płatności elektronicznych dla sprzedawców internetowych? Zapoznaj się z naszym porównaniem prowizji od transakcji u czołowych dostawców e-płatności w Polsce – LINK
Sprzedaż produktów regionalnych
To ciekawy pomysł dla osób, które chcą promować lokalną kulturę i tradycję. Poprzez sprzedaż wyrobów typowych dla regionu mogą dotrzeć do klientów, szukających ciekawych produktów na prezent. Mowa tu o wszelakiej żywności, przetworach, napojach, ale także rękodziele czy ubraniach.
Pomysł na taki biznes połączysz ze sklepem internetowym, a do odwiedzenia go zachęcisz klientów na targach i jarmarkach z dala od Twojej miejscowości.
O czym warto pamiętać rozpoczynając sprzedaż produktów regionalnych:
- Zaplanuj dobrą współpracę z lokalnymi dostawcami np. owoców i warzyw.
- Coraz większe znaczenie dla klientów ma żywność ekologiczna, zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych.
- Podkreślaj w opisach produktów pochodzenie produktu, dzięki czemu wyróżnisz go na tle innych.
Już wiesz, że chcesz posiadać sklep internetowy? Poznaj 9 rzeczy, o które musi zadbać każdy sprzedawca – LINK.
Zakład mechaniki samochodowej
Mimo rosnącej liczby zwolenników ekologicznych metod przemieszczania się (hulajnoga, rowery), samochody wciąż stanowią za główny środek transportu. I nie ma co się oszukiwać – potrafią one napsuć krwi właścicielom m.in. poprzez awarie. Jeżeli masz smykałkę do naprawy aut, zwłaszcza konkretnej marki, to uruchomienie warsztatu z serwisem samochodowym w małej miejscowości może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Właściciele pojazdów muszą dokonywać także przeglądów rocznych i eksploatacyjnych tj. wymiana oleju, wymiana opon, wymiana hamulców, autodiagnostykę, usługi lakiernicze i blacharskie – to sprawia, że zakres oczekiwanych usług może być szeroki. Jest jeszcze inna droga – wyspecjalizujesz się w konkretnej dziedzinie i zaoferujesz wysokiej jakości usługi skierowane do konkretnej grupy klientów.
O czym warto pamiętać otwierając serwis samochodowy w małym mieście:
- Samo dodanie firmy na Google Maps nie jest gwarantem sukcesu. Warto zainwestować także w kampanie Google Ads, przez które pozyskasz klientów szukających warsztatu w Twojej okolicy.
- Rynek samochodowy ewoluuje, dlatego warto już dzisiaj zainteresować się usługami dla aut elektrycznych oraz hybryd. Jeżeli wyszkolisz się w naprawach dla tej gamy pojazdów – poinformuj o tym koniecznie np. na swojej stronie internetowej.
Usługi fryzjerskie
Każdy chce wyglądać dobrze, dlatego usługi fryzjerskie cały czas cieszą się ogromnym powodzeniem. Najbardziej logicznym rozwiązaniem jest w tej sytuacji otwarcie salonu i zaproszenie do niego klientów z okolicy.
Ale wcale nie musi tak być – być może ciekawszym pomysłem jest uruchomienie mobilnych usług strzyżenia włosów z dojazdem do klienta. W ten sposób dasz im większą swobodę w wyborze terminu, a Ty lepiej zorganizujesz swój grafik.
O czym warto pamiętać oferując usługi fryzjerskie:
- Zadbaj nie tylko o wysokiej jakości produkty i narzędzia, ale również przyjazny adres email, pod którym przyjmiesz zgłoszenia
- Na pewno warto pomyśleć o stronie internetowej salonu
- Zbliżają się wyjątkowe okazje, wydarzenia lub sezon ślubny? Promuj swój fryzjerski biznes dzięki reklamie internetowej
Usługi sprzątające
Sprzątanie domów lub powierzchni biurowych jako firma zewnętrzna jest jak najbardziej sensownym pomysłem na biznes, gdy działasz w małym mieście. Warto przed tym krokiem upewnić się jednak, że w Twojej okolicy są klienci posiadający duże mieszkania, garaże i inne posiadłości, wymagające regularnego czyszczenia. Niektóre firmy specjalizują się również w ofercie sprzątani domów lub biur w konkretnej części dużego miasta (z ofertą dojazdu).
O czym warto pamiętać otwierając firmę sprzątającą:
- Opisz na swojej stronie internetowej dokładny zakres usług (być może lepiej czujesz się przy sprzątaniu dużych domów lub większych przestrzeni z tarasami i terenami przynależącymi do nieruchomości?)
- Reklamuj swój biznes lokalnie, za pomocą Google Ads i komunikatów jasno wskazujących, jaki obszar preferujesz (np. uruchom reklamę na frazę „sprzątanie X”, gdzie X to nazwa miasta lub województwa)
Usługi informatyczne
Coraz bardziej zinformatyzowany świat biznesu wymaga obecności na rynku firm, które specjalizują się w serwisowaniu i naprawianiu komputerów oraz telefonów. Dobrze zorganizowany informatyk i serwisant nie musi jednak dojeżdżać do klienta samochodem, gdy ten zgłosi problem z działaniem programu antywirusowego lub aktualizacji w Windows. Większość rzeczy można dzisiaj naprawić bez wychodzenia z domu, korzystając z licencjonowanego i bezpiecznego oprogramowania do obsługi zdalnego pulpitu.
O czym warto pamiętać przy oferowaniu usług informatycznych:
- Jako informatyk na zamówienie musisz być gotowy na wiele różnych awarii i systemów operacyjnych. Dlatego też korzystaj z elastycznych rozwiązań, które wspierają nie tylko Windowsa, ale również macOS i systemy mobilne.
- Jeżeli stale współpracujesz z kilkoma firmami w zakresie wsparcia technicznego, to możesz ułatwić sobie pracę oferując jednorodne rozwiązania technologiczne, konfigurowane z poziomu przeglądarki tj. TeamViewer czy Acronis Cyber Security.
Studio fotograficzne
Zamiłowanie do fotografii warto przekuć w realny biznes, nawet jeśli mieszkasz poza dużą aglomeracją. Własne studio fotograficzne lub sesje wykonywane na zamówienie to rzeczy, które dzisiaj są często wybierane nie tylko od święta (na przykład na wesele, chrzciny lub spotkania firmowe), ale także regularnie np. poprzez cykliczne wydarzenia sportowe, kulturalne.
Zaletą lokalizacji studia fotograficznego w małej miejscowości może być łatwiejszy dostęp do zjawiskowych krajobrazów i zabytków (zamki, pałace), które są często obiektem pożądania wśród klientów zapisujących się na specjalne sesje zdjęciowe.
O czym warto pamiętać otwierając studio fotograficzne:
- Strona internetowa z portfolio w postaci zdjęć wysokiej jakości, czy materiałów filmowych jest niezbędna
- Z racji faktu, że zdjęcia w surowej postaci przed edycją potrafią zajmować bardzo dużo miejsca – zastanów się nad użyciem wirtualnego dysku w chmurze, które pomoże Ci nie tylko w lepszej organizacji pracy, ale także zabezpieczy pliki na wypadek awarii sprzętu.
Airbnb, Agroturystyka
Posiadasz dom letniskowy w ciekawej pod kątem turystycznym miejscowości? Skorzystaj z opcji wynajmu poprzez platformę Airbnb i oferuj tym samym swoje miejsce turystom lub podróżującym służbowo do innych lokalizacji w kraju.
W przypadku agroturystyki sprawa może być nieco bardziej złożona – wykupując usługi noclegowe klienci zwracają uwagę np. czy posiadasz ofertę śniadaniową. Niektóre gospodarstwa agroturystyczne łączą też nocleg z innymi atrakcjami np. zagrodą ze zwierzętami lub wypożyczalnią sprzętu.
O czym warto pamiętać decydując się na wynajem przez Airbnb lub agroturystykę:
- W przypadku modelu Airbnb ustalasz własne ceny, warunki i zasady najmu. Pamiętaj jednak, że serwis ten pobiera opłaty serwisowe (zarówno dla gospodarza, jak i klienta), a prowizja zmniejszy Twoje przychody.
- Usługi agroturystyczne w obrębie małej miejscowości wymagają specjalnej promocji np. poprzez Google Ads i reklamę zawierającą frazę kluczową, powiązaną z Twoją lokalizacją.
Szkoła językowa (nauczyciel języka obcego)
Według badania przeprowadzonego przez serwis INFOR, 70% Polaków zna język obcy w stopniu umożliwiającym komunikację. Uczymy się go na różne sposoby – w szkole, z aplikacji na urządzenia mobilne, z krótkich kursów. Jednak najskuteczniejszą formą przyswojenia zasad danego języka jest regularne uczęszczanie na zajęcia z nauczycielem.
Dzisiaj szkoła językowa to nie musi być budynek, mieszczący kilkadziesiąt osób na kursie. Lektorzy potrafią organizować zajęcia zdalnie i poprzez specjalne aplikacje szkoleniowe kształcą na lekcjach uczniów o wybranej porze dnia. Dlatego biznes związany z e-learningiem jest dzisiaj pozbawiony w zasadzie ograniczeń. Potrzebujesz tylko odpowiednich kwalifikacji, materiałów dydaktycznych i sprzętu z oprogramowaniem do prowadzenia lekcji online.
O czym warto pamiętać przy zakładaniu szkoły językowej i usług e-learningu:
- Warto posiadać do tego celu szybkie i stabilne łącze internetowe. Unikaj sytuacji, w których jesteś zależny od połączeń internetowych przez operatora sieci komórkowej.
- Wszystkie aplikacje do przeprowadzenia kursów języka obcego możesz znaleźć w jednym pakiecie tj. Google Workspace – znajdziesz tu nie tylko wirtualny dysk na pliki, ale także moduł Classroom (do nauki). Alternatywą jest pakiet Microsoft 365.
Usługi fizjoterapeutyczne
Posiadasz wykształcenie i uprawnienia do wykonywania zawodu fizjoterapeuty? Założenie gabinetu specjalistycznego w małym mieście z usługami diagnozowania i leczenia schorzeń układu ruchu, masażu lub ćwiczeń to może być sprawdzony pomysł na własną firmę. Zamawianie rehabilitacji lub zabiegów przez internet jest coraz bardziej popularne, co wynika przede wszystkim z większej otwartości starszych osób na nowinki techniczne i dostępu do sieci.
O czym warto pamiętać zaczynając pracę jako fizjoterapeuta:
- Zwłaszcza na początku działalności musisz zadbać o stronę internetową, na której opiszesz dokładnie swoje kwalifikacje i zamieścisz informacje o przebytych szkoleniach.
- Zadbaj o wysoką pozycję w Google poprzez fachowe poradniki dla potencjalnych klientów, które zbudują Twój autorytet jako fachowca w swojej dziedzinie. Zastanów się nad pozycjonowaniem lokalnym.
Firma ogrodnicza
Firmy ogrodnicze mogą otrzymywać wiele różnorakich zamówień – od typowych usług konserwacji miejskiej zieleni, przez aranżacje ogrodów, a na pojedynczych zleceniach strzyżenia trawnika kończąc. Jako specjalista w tej dziedzinie możesz działać uniwersalnie, jak i skupić się na konkretnym zakresie współpracy.
Warto przy tym wyposażyć się w odpowiedni sprzęt, a także chwalić się w internecie dotychczasowymi realizacjami. Ogrodnictwo nie musi być domeną obszarów wiejskich, bo doskonale sprawdza się także w miasteczkach, które wymagają – przez wgląd na większy ruch – szczególnej uwagi.
O czym warto pamiętać otwierając firmę pielęgnującą ogrody:
- Własna strona WWW z przykładami realizacji – zdjęcia, filmy, rekomendacje klientów – pokażą Twój biznes jako godny zaufania.
- Nie zamykaj się wyłącznie na świadczenie usług ogrodniczych – dziel się chętnie wiedzą o pielęgnacji roślin w postaci poradników i artykułów, które zwiększą Twoją widoczność w Google.