Czy zastanawiasz się czasami nad tym, dlaczego Twój biznes stoi w miejscu, ruch na firmowym profilu w social media umiera, a na wiadomościach prywatnych przybywa coraz mniej pytań od zainteresowanych klientów? Powód jest najczęściej jeden – opierasz rozwój swojego przedsiębiorstwa na barkach mediów społecznościowych, które są zmienne, bardzo konkurencyjne, a zasięg treści tam publikowanych jest systematycznie ucinany. Czas to zmienić. Zobacz, dlaczego posiadanie strony internetowej np. firmy jest dzisiaj tak ważne
Ile jest stron internetowych? Każdy rok mówi co innego
Na początek warto przytoczyć kilka statystyk. Według danych z serwisu Siteefy, w 2023 roku działa ponad 1,13 miliarda stron internetowych. Brzmi imponująco? Owszem, ale nie jest to wcale rekord w historii. W 2017 było ich bowiem nieco ponad 1,7 mld.
Spadek ten nie jest jednak czymś niepokojącym, ponieważ kluczowa w tym zestawieniu jest inna statystyka, a mianowicie liczba aktywnych witryn. „Aktywne” oznacza w tym przypadku regularnie aktualizowane, modyfikowane pod kątem treści itd. W 2017 roku były to 172 miliony stron WWW, a w 2023 roku już 202 miliony.
Oznacza to, że aktywnych stron jest o 30 milionów więcej i to pomimo faktu, że ich całkowita liczba na świecie spadła o 1/3 w ciągu 6 lat. Wskaźnik aktywności stron wzrósł tym samym niemal dwukrotnie.
Oczywiście zmiany w zakresie liczby stron są podyktowane wieloma czynnikami:
- część stron jest zakładana na projekt krótkoterminowy,
- strony są zakładane „na próbę” przy testowaniu biznesu,
- strony mogą być łączone, przenoszone na jeden serwis pod jedną domeną,
- w gospodarce pojawiają się zmiany, wyższe koszty prowadzenia działalności, w efekcie część firm musi się zamknąć itd.
Historycznie największy spadek w dostępności stron zanotowano w 2020 roku (dane za Siteefly), a więc przy kryzysach finansowych i gospodarczych, związanych z pandemią. Po tym okresie nastała stabilizacja, a różnice w liczbie stron internetowych w kolejnych latach nie przekraczają 3%.
Pozytywną informacją płynącą z tego badania jest właśnie przytoczona statystyka aktywności. Oznacza ona, że osoby zakładające strony internetowe coraz chętniej czują potrzebę, aby z nich korzystać.
Dzięki stronie znajdą Cię w Google
Twoja firma prężnie rozwija się na TikToku i łapie dobre zasięgi? To świetnie, ale sukces ten nie musi trwać wiecznie. Po drugie, nie każdy w Polsce korzysta z TikToka. Według danych zebranych przez serwis Wirtualne Media, we wrześniu 2023 z internetu skorzystało 29,7 milionów Polaków.
Najpopularniejszym narzędziem do przeglądania sieci była aplikacja Google z zasięgiem 72,25%. Dla porównania TikTok może pochwalić się zasięgami rynkowymi na poziomie…. 30,92%, czyli ponad 2x mniej niż Google.
Sytuacja wygląda jeszcze ciekawiej, jeżeli połączy się aplikacje i strony WWW w ramach tzw. brandów internetowych. W tym zestawieniu Grupa Google dociera ze swoimi rozwiązaniami do ponad 85% użytkowników internetu, gdzie TikTok ma ponownie zasięg dwukrotnie mniejszy.
Wniosek? Jeśli uważasz, że TikTokiem zdobywasz świat, to robisz to w ramach o wiele mniejszego środowiska użytkowników. Po drugie, sama specyfikacja TikToka polegająca na masowym konsumowaniu treści video sprawia, że ludzie szybko zapominają o tym, co robili w aplikacji kilka dni wcześniej.
Receptą na tę sytuację jest właśnie strona internetowa, która będzie widoczna nie tylko w Google. Możesz ją eksponować w innych miejscach podając krótki, ale łatwy do zapamiętania adres internetowy (czyli domenę). Co więcej, Twoja strona może być widoczna na każdym materiale reklamowym, również fizycznym w postaci wizytówki, ulotki itd. Więcej o promowaniu strony dowiesz się w dalszej części tekstu.
Warto również pamiętać, że Google jest nie tylko najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce i na świecie. To przez nią odbywa się również bardzo duża część zakupów internetowych, ponieważ ludzie wpisują do niech wyrażenia z wyraźną intencją zakupową tj. „buty zimowe do 200 zł” lub „najlepsze telefony z Androidem” itp. Twoja strona internetowa dzięki odpowiedniej treści jest w stanie zagospodarować potrzeby użytkowników na różnym etapie decyzji. Musisz tylko dać się w Google znaleźć.
Pozycjonowanie lokalne strony internetowej
Pozycjonowanie to proces, który wiąże się z udoskonalaniem treści na stronie WWW w taki sposób, aby znajdowała się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na wybraną frazę. Składa się na to szereg działań tj.:
- optymalizacja wszystkich tekstów, aby odpowiadały na intencję użytkownika
- dbanie o szybkość działania strony – Google preferuje witryny, które przegląda się błyskawicznie i komfortowo
- rozbudowę treści np. poprzez założenie bloga na stronie firmowej
Nie jest to łatwe zadanie, a przede wszystkim nie jest to coś, co ma swój definitywny koniec. Strona internetowa musi być pozycjonowania cały czas, jeśli chcesz być ciągle w czołówce wyników wyszukiwania. Możesz to robić samodzielnie lub zlecając pracę specjalistom od SEO.
Czym jest jednak pozycjonowanie lokalne? W gruncie rzeczy jest to pozycjonowanie, które wiąże się z dostosowaniem witryny dla użytkowników z Twojej okolicy. Musisz bowiem wiedzieć, ze istnieje bardzo duża różnica w intencji użytkowników, gdzie pierwszy wpisuje w wyszukiwarce hasło „Sklep z butami”, a drugi „jaki sklep z butami w Poznaniu”.
Ten pierwszy wybierze prawdopodobnie zakupy przez internet, bo mniej więcej już wie co chce kupić. Drugi z kolei chce przyjść do sklepu stacjonarnego w Poznaniu, aby zapoznać się z radą sprzedawcy, przymierzyć model i ewentualnie dopiero wtedy podjąć decyzję. To, jaki rodzaj biznesu prowadzisz, będzie determinować wygląd strony internetowej i jej treść, która ma odpowiadać na pytanie użytkownika.
Strona może być czymś więcej niż informacją dla klienta
Przeglądasz profile w social media i każdy z nich wygląda tak samo? Nie powinno Cię to dziwić. Aplikacje społecznościowe z góry narzucają szablon wyglądu danego konta ograniczając możliwości personalizacji do minimum. Przy stronach internetowych jest zgoła inaczej – ich różnorodny styl pozwala na większą swobodę w komunikacji do klienta, ale nie tylko.
Strona może być prostą wizytówką, ale także przybrać funkcję bloga, nie wspominając o opcji sklepu internetowego. W sytuacji, gdy Meta usuwa z serwisu funkcje dla sprzedawców, takie rozwiązanie jest wręcz idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców z branży e-commerce. Posiadając sam fanpage zdajesz się na decyzje po stronie serwisu, który może ograniczyć Twoje działania. Strona internetowa należy do Ciebie i to jak będzie wyglądać oraz co się będzie na niej znajdować, zależy od Ciebie.
W tym miejscu chcę wyjaśnić jedną z palących kwestii, która jest problematyczna dla przedsiębiorców. Na pytanie, czy lepiej mieć stronę internetową, a może wyłącznie profil na Facebooku lub Instagramie, odpowiadam: nie rezygnuj z żadnej z tych rzeczy. Dywersyfikacja biznesu w różne miejsca to coś pozytywnego i zabezpiecza Cię przed pewnymi turbulencjami.
Nie ma sensu rezygnacja z obecności w medium, do którego ma dostęp 10-15 mln Polaków, bo wolisz być widoczny tam, gdzie zagląda 25 milionów ludzi. Tym bardziej, że korzystamy z dobrodziejstw sieci w różny sposób i musimy założyć, że użytkownicy po prostu krążą po różnych miejscach – od aplikacji społecznościowych po wyszukiwarki. Dlaczego więc nie skorzystać z tej okazji i pokazać firmę tu i tam?
Przeczytaj również: Jak sprzedawać swoje produkty na Instagramie.
Ryzyko związane z działaniem biznesu w social media wynika z zupełnie innego faktu – regulaminy serwisów są na tyle rozbudowane i niejasne, że w każdym momencie możesz spodziewać się np. moderacji serwisu, usuwania postów, a nawet całych profili. Oczywiście nie jest tak, że wszyscy usuwani użytkownicy są zawsze niewinni. Często jest to działanie wynikające z niedostosowania się do standardów poprzez publikację np. wulgaryzmów lub postów nawołujących do nienawiści.
Mimo tak skrajnych przypadków zdarzają się wciąż interwencje, które mylnie odczytują zamiary administratora strony.
To, jak źle działały (i wciąż działają) algorytmy Facebooka, udowadnia archiwalny artykuł z serwisu o2.pl, w którym poruszono temat kasacji strony o tematyce rowerowej, bo użytkownicy często posługiwali się słowem, które wg regulaminu było uznane za obraźliwe.
W takich przypadkach, jeśli Twój biznes działa tylko w social media, zostajesz praktycznie bez żadnej możliwości kontaktu z klientami. Dlatego tak ważne jest, aby firma posiadała stronę, pocztę e-mail i była widoczna także poza mediami społecznościowymi.
Budowanie rzetelnej bazy klientów i relacji z nimi za pomocą strony WWW ma swój inny wydźwięk – masz nad nimi większą kontrolę i decydujesz co chcą obejrzeć oraz o jakiej porze. Jeżeli robisz to tylko za pomocą aplikacji social media – musisz uznać wyższość algorytmów w kontekście zarządzania danymi i preferencjami widzów.
Na ten temat już w 2012 roku wypowiedziała się futurolożka, autorka książek i konsultantka w branży IT Rebecca Murtagh:
Jestem dużą zwolenniczką budowania społeczności w social media. Rozmawiając z fanami, obserwatorami, przyjaciółmi kontaktujesz się z prawdziwymi osobami o podobnych zainteresowaniach. Tego typu relacje są dla mnie bardzo cenne i wysoce prawdopodobne jest, że są one ważne także dla Ciebie. Problem leży jednak gdzie indziej – to cenne informacje dla wszystkich platform social media. One dzięki nim żyją.
Reklamujesz się? Skieruj ludzi na stronę internetową
Strona WWW pełni bardzo ważną rolę w kumulowaniu wszelakiego zainteresowania ze strony klientów, bez względu na obraną metodę. Wystarczy, ze w dowolnym miejscu podasz adres domeny i każdy zainteresowany będzie wiedział jak Cię znaleźć w internecie. A takich opcji jest bardzo dużo:
- reklama w Google
- reklama na Facebooku i Instagramie
- reklama outdoorowa np. banery, billboardy
- ulotki
- wszelkiego rodzaju materiały dydaktyczne, ofertowe
- transmisje live
- materiały video na Youtube/TikToku
- posty, rolki i stories
- koszulki i inne gadżety firmowe
Jeżeli wejdzie Ci to w nawyk, tym lepiej. Musisz wiedzieć, że w każdym z tych miejsc mogą przebywać ludzie o innych preferencjach zakupowych, w różnym wieku. Jeden spójny, prosty komunikat o adresie strony ułatwia wszystkim dotarcie w miejsce, gdzie dowiedzą się o Twoim biznesie więcej.
Wskazówka – jeżeli zamierzasz prowadzić sklep internetowy, to udostępnianie adresu strony w social media jest kluczowe, nawet jeśli zrobisz to werbalnie lub za pomocą komentarza. Musisz dać wskazówkę swoim potencjalnym klientom, gdzie mogą znaleźć Twoją ofertę.
Nie znasz się na programowaniu? Już nie musisz
Uważasz, że strona internetowa wymaga dzisiaj znajomości programowania? Tak było jeszcze kilka lat temu, ale dzisiaj sytuacja wygląda inaczej. Musisz tylko posiadać odpowiednie narzędzia, ale przecież do prowadzenia profilu w social media też potrzebujesz aplikacji. Jak dzisiaj utworzyć stronę dla firmy? Poznaj kilka możliwości.
Własny hosting z domeną i SSL
Miejsce na pliki strony to pierwsza rzecz, jaka jest niezbędna do uruchomienia strony internetowej. Taką funkcję pełni hosting, czyli wydzielone zasoby serwera, które możesz spożytkować na umieszczenie swoich danych. Każdy hosting powinien posiadać odpowiednio opisane parametry tj. dostępną przestrzeń (w GB lub TB), bazy danych oraz liczbę dostępnych skrzynek email.
Hosting to magazyn na Twoją stronę, aczkolwiek aby była ona jeszcze widoczna w internecie – potrzebujesz specjalnego, unikalnego adresu pod którym ludzie ją znajdą. Tym zajmuje się właśnie domena, czyli zestaw znaków z charakterystyczną końcówką (np. .pl, .eu). Możesz z niej korzystać także w adresach poczty e-mail.
Ostatni element, w który warto się wyposażyć przed wejściem do sieci jest certyfikat SSL dla domeny. Zamówiony i zainstalowany certyfikat umożliwia wyświetlenie strony poprzez bezpieczne, szyfrowane połączenie z przedrostkiem https://. Pojawienie się znanej ikony kłódki to właśnie jego zasługa.
Wskazówka – brak certyfikatu SSL dla domeny powoduje, że użytkownicy wchodząc na stronę otrzymają komunikat o niezaufanym połączenie. W zdecydowanej większości przypadku kończy się to natychmiastowym opuszczeniem witryny.
WordPress i jego możliwości
Jeżeli posiadasz już hosting oraz domenę i certyfikat SSL, możesz zbudować stronę wykorzystują do tego najpopularniejsze, darmowe oprogramowanie w postaci WordPressa. Instalacja tej aplikacji nie jest trudna, a w przypadku hostingu w home.pl możesz użyć gotowego instalatora, który poprowadzi Cię za rękę i ułatwi wybór gotowych szablonów, dostosowanych do różnych branż.
WordPress jest dobrze znany w środowisku twórców stron, ponieważ posiada ogromne możliwości personalizacji, liczne dodatki (wtyczki, motywy) oraz dużą społeczność, która go rozwija. Nie wierzysz? Zobacz, jak łatwo można zbudować stronę z gotowych elementów w edytorze Gutenberg, a także jak w 45 minut uruchomić firmową stronę na WordPressie.
Kreatory stron
Kreatory stron są ciekawą alternatywą dla WordPressa. To narzędzia, który posiadają wbudowane szablony i elementy do samodzielnego skonfigurowania strony internetowej. Nie wymagają żadnej wiedzy technicznej, a całość przypomina układankę w ramach wybranego szablonu – Ty decydujesz gdzie np. pojawi się formularz kontaktowy, galeria zdjęć lub film z Youtube.
Dla przykładu, w kreatorze od home.pl znajdziesz ponad 100 elementów do wykorzystania, a także 70 szablonów podzielonych na kategorie. Jeżeli nie lubisz kombinować i chcesz zbudować prostą, estetyczną i dopasowaną do ekranów smartfonów stronę jak najszybciej – kreator spełni Twoje oczekiwania.