Statystyczny Polak spędza w Internecie średnio 2 godzinny dziennie. Jak sprawić, aby stał się Twoim klientem? Poznaj 10 sposobów na marketing online i sprawdź jak powinna wyglądać skuteczna reklama, dzięki której dotrzesz do użytkowników potencjalnie zainteresowanych ofertą Twojej strony www lub sklepu.
Reklama w wyszukiwarce Google
Wyszukiwarki internetowe to witryny, od których większość użytkowników sieci zaczyna swoje poszukiwania jakichkolwiek usług, produktów, informacji czy opinii. W Polsce dominuje w tej sferze Google. Korzysta z niej aż 96,3% polskich internautów, a przecież amerykańska korporacja dysponuje także innymi usługami: serwis YouTube przegląda w Polsce 18,5 miliona osób, z kolei z Google Maps – 10,6 miliona osób. To liczby, które robią wrażenie i które warto przekuć na źródło pozyskania klientów.
Reklama w wyszukiwarce opiera się na mechanizmie działania samej wyszukiwarki – użytkownicy wpisują w Google każdego dnia miliony zapytań. W odpowiedzi otrzymują propozycje stron, na których według kryteriów przyjętych przez Google znajdują się interesujące ich informacje. Istnieje kilka sposobów, by internauci korzystający z wyszukiwarki trafili właśnie na Twoją witrynę.
SEO – czym jest i dlaczego warto w to inwestować?
Pozycjonowanie stron internetowych to usługa, która polega na takim przygotowaniu i promowaniu witryny, by w naturalnych wynikach wyszukiwarki znalazła się ona możliwie najwyżej. Najlepiej w pierwszej dziesiątce wyników. Taki wynik pozwala uzyskać więcej ruchu na stronie, a więc umożliwia dotarcie do większej liczby klientów i zwiększenie swojej sprzedaży.
Większość internautów wybiera pierwsze wyniki z wyszukiwarki i nie jest to nic niezwykłego. Wyniki znajdujące się na samej górze są traktowane jako wiarygodne. Wyniki z drugiej lub dalszych stron są przeglądane przez mniej niż 10% osób korzystających z sieci, a w przypadku użytkowników mobilnych prawie w ogóle.
Mówiąc o SEO warto poznać najważniejsze pojęcia:
Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki – witryna powinna być dostosowana do kryteriów Google: istotna jest właściwa dystrybucja treści na stronie, wprowadzenie przejrzystej i łatwej nawigacji, przyjazny interfejs, szybkość ładowania zasobów, brak błędów w kodzie. Doświadczony zespół SEO może przygotować audyt strony, zaplanować konieczne zmiany i zadbać o ich prawidłowe wdrożenie.
Link building – pozycjonowana witryna powinna być wiarygodna. Wiarygodność tę ocenia się nie tylko na podstawie hostingu czy państwa pochodzenia, ale także na podstawie tego, z jakich stron jest ona linkowana.
Należy zadbać o to, by do naszej witryny kierowały linki pochodzące z dobrej jakości stron, najlepiej związanych tematycznie z tą samą lub pokrewną branżą. Pozyskiwanie takich linków to kolejne zadanie zespołu pozycjonerów.
Słowa kluczowe – aby witryna była widoczna w Google, trzeba odpowiednio dopasować frazy na jakie chcemy ją pozycjonować. Wybierając słowa kluczowe należy uwzględnić zasięg działania firmy – czy pozycjonujemy się lokalnie, na całą Polskę, czy może na zagraniczne wyszukiwarki.
Ważna jest też konkurencyjność fraz (im bardziej ogólna fraza, tym trudniej przebić się przez setki tysięcy podobnych zapytań) oraz sama oferta, jaką rzeczywiście proponuje witryna. SEO pozwala zapewnić witrynie dobre miejsce w wyszukiwarce na długi czas.
To rozwiązanie służy budowaniu pozycji marki na rynku, a ze względu na zmiany wprowadzane przy optymalizacji jest istotne także z punktu widzenia efektywności innych rodzajów promocji w internecie. Jeżeli planujesz inwestycję w ten obszar marketingu – zapoznaj się z przydatnymi aplikacjami do pozycjonowania strony WWW.
Reklamy Google Ads
Kampanie Google Ads w wyszukiwarce opierają się na nieco podobnym mechanizmie, jak w przypadku SEO, jednak tutaj oprócz optymalizacji witryny i doboru słów kluczowych na uzyskany wynik wpływa także budżet reklamowy. Reklamy Google Ads w wyszukiwarce – pojawiające głównie w formie reklamy tekstowej tuż nad wynikami naturalnymi – to kampania płatnych linków.
Czym jeszcze różni się od SEO? Przede wszystkim kwestią czasu wyświetlania – wyniki SEO są związane z naturalnymi wynikami wyszukiwarki, więc na efekty często trzeba trochę poczekać (czasem nawet kilka miesięcy). Wyniki dla Google Ads, o ile kampania jest efektywna, pojawiają się w Google już następnego dnia po uruchomieniu kampanii i są wyświetlane, dopóki nie wyczerpie się budżet.
Kampania płatnych linków w wyszukiwarce to doskonałe rozwiązanie dla firm, którym zależy na bardzo szybkiej, efektywnej promocji. Sprawdza się to szczególnie w reklamowaniu promocyjnych akcji, nowych produktów, sezonowych wydarzeń itp.
Obecność w Google Maps i Google Moja Firma
Z Google Maps korzysta w Polsce ponad 10 milionów użytkowników, najczęściej w formie nawigacji samochodowej. Jednak mapki Google pojawiają się często także w wynikach wyszukiwarki w odpowiedzi na zapytanie.
Na mapie wyświetlają się wówczas lokalne firmy, co pozwala użytkownikom od razu zweryfikować gdzie w danej lokalizacji znajdują się interesujące ich usługi. Jeśli więc prowadzimy firmę, której usługi są skierowane m.in. do osób z danego obszaru stwórz profil swojego przedsiębiorstwa w Google Moja Firma.
Stworzona w ten sposób wizytówka uwiarygadnia firmę w oczach potencjalnego klienta – ponadto bez zbędnego szukania internauci zyskują wówczas podstawowe informacje o firmie, dostęp do opinii innych klientów, dane kontaktowe oraz wskazówki dojazdu.
Reklama w mediach społecznościowych
Nie sposób przecenić roli mediów społecznościowych w dzisiejszym świecie – służą do komunikacji, wymiany informacji, a dla coraz większej liczby użytkowników są także najprawdziwszym oknem na świat, na podstawie którego formułują swoje poglądy czy podejmują decyzje zakupowe.
Zależnie od specyfiku oferowanych usług oraz od celu marketingowego marketing w social media można wykorzystać na wiele sposobów. Rosnąca rola mediów społecznościowych nie tylko wśród młodych użytkowników oraz ich spore zróżnicowanie pozwalają na wdrażanie różnych strategii marketingowych. Jakim celom mogą służyć różne social media?
- Komunikacja – social media takie jak Facebook czy Twitter mogą służyć komunikacji z klientami i zdobywaniu nowych odbiorców. Poprzez konkursy na Facebooku czy Instagramie poznasz preferencje swoich odbiorców.
- Sprzedaż – zwróć uwagę szczególnie na Facebook Ads. To wygodny system do planowania kampanii marketingowych, które służą zwiększaniu sprzedaży, budowaniu zasięgu, wzroście rozpoznawalności marki itp. Z kolei takie media jak Pinterest czy Instagram sprawdzą się do promowania oferty w sposób atrakcyjny wizualnie.
- Promocja – poprzez social media promować można nie tylko konkretne produkty i usługi, ale także firmy. Platformy takie jak LinkedIn czy GoldenLine służą pozyskiwaniu nowych pracowników z wykorzystaniem narzędzi employer branding czy budowanie wizerunku przez corporate branding.
Amplyfying – co to jest?
Istotnym elementem marketingu są nie tylko działania obliczone stricte na sprzedaż, ale także na budowanie wizerunku marki, w tym poprzez dostarczanie potencjalnym klientom rzetelnych informacji. Można prowadzić działania w sposób mniej lub bardziej zakamuflowany. Jedną z metod jest tzw. amplyfying, czyli działania zmierzające do budowania silnej obecności danej marki w sieci.
Polega on przede wszystkim na tworzeniu i moderowaniu wątków oraz dyskusji w miejscach, w których użytkownicy internetu – potencjalni odbiorcy naszych usług – są szczególnie aktywni. Mogą to być wszelkiego rodzaju fora internetowe czy blogosfera, miejsca wyrażania opinii o produktach (w tym portale z recenzjami, porównywarki, ale także grupy w social mediach itp.).
Nie chodzi przy tym o tworzenie fałszywych, sztucznie pochlebnych opinii, ale o tworzenie warunków do swobodnej wypowiedzi, tak by w toku dyskusji uzyskać od użytkowników autentyczne opinie o produkcie, które pozwolą budować pozytywny wizerunek marki.
To coraz silniejsza sfera marketingu opierająca się na prostym zjawisku psychologicznym: chętniej wybieramy rzeczy, które ktoś zaufany poleci nam jako dobre. Obecnie blogerzy, youtuberzy i wszelkiego rodzaju internetowi celebryci stanowią dla wielu osób bardzo istotny punkt odniesienia w wielu życiowych decyzjach – w tym w wyborach zakupowych.
Influencer marketing polega na podjęciu współpracy z konkretnym influencerem. Osoba ta natomiast, wykorzystując dostępne kanały komunikacji ze swoimi odbiorcami, przygotowuje przekaz na temat promowanego przez nas produktu, usługi czy całej marki.
Aby zachować legalność działań współpraca powinna być na tyle jawna, by nie dało się zarzucić marce stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych – nie należy tworzyć przekazu pozornie neutralnego, który w rzeczywistości jest reklamą. Influencerzy jednak chętnie podejmują współpracę z różnymi markami – jest to w dużej mierze ich źródło dochodu.
ePR – nawiązywanie kontaktów z mediami
Obecność marki w sieci może mieć także charakter całkowicie oficjalny – otwartość na kontakty z mediami oraz zabieganie o nie jest częścią ePR’u.
Public relations służy przede wszystkim dbaniu o pozytywny wizerunek marki czy firmy – tworząc biuro prasowe czy funkcję e-rzecznika swojej marki umożliwiamy mediom nawiązanie kontaktu i uzyskanie danych na temat firmy. Pozwala to często zająć stanowisko eksperta, wypowiadając się na temat konkretnych usług czy produktów dla branżowych mediów.
ePR polega także na samodzielnym inicjowaniu kontaktów z mediami, poprzez przygotowywanie atrakcyjnych, ciekawych materiałów, które mogą skłonić internetowe (i nie tylko internetowe) redakcje do opublikowania tych treści czy do nawiązania szerszej współpracy. Samodzielnie napisany komunikat prasowy to dobry początek drogi.
Reklama w sieci reklamowej
Internet to nie tylko wyszukiwarki, social media i fora czy blogi – informacje na temat usług, produktów, firm użytkownicy internetu czerpią także z serwisów i portali internetowych. Obecność na takich portalach jest także szansą na wzmocnienie rozpoznawalności swojej marki, zwiększenie zainteresowania jej usługami i pozyskanie atrakcyjnych kontaktów biznesowych czy nowych klientów.
Tzw. marketing treści polega na przygotowywaniu dobrej jakości eksperckich materiałów: tekstowych, graficznych, multimedialnych, które pozwolą odbiorcy uzyskać rzeczowe informacje na dany temat. Ceniony jest tutaj przede wszystkim profesjonalizm, dokładność, atrakcyjność przekazu.
Content marketing jest dzisiaj fundamentem do budowy relacji z klientami jeszcze przed sprzedażą – pokazuje, że dana firma jest nie tylko dostawcą usług, ale również ekspertem w swojej dziedzinie oraz autorytetem, któremu można zaufać.
Istotnym elementem marketingu jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale także utrzymanie uwagi tych dotychczasowych. Ponadto istnieje także spora grupa „niezdecydowanych”, o których z pewnością warto zawalczyć. Wiele osób przeglądających asortyment sklepu internetowego czy ofertę konkretnej firmy usługowej nie finalizuje zakupu ani nie podejmuje bezpośredniej próby kontaktu. Czasem jedynie szukają informacji, potrzebują jeszcze kilku dni namysłu lub chcą porównać inne oferty.
W tym przypadku niezbędne są działania, które pozwolą „przypomnieć” o sobie. Remarketing to usługa dostępna w ramach kampanii Google Ads. Polega na kierowaniu treści reklamowych do tych użytkowników, którzy nawiązali już kontakt z naszą witryną i podjęli na niej konkretne działanie, np. dodali produkt do koszyka, zapisali się do newslettera lub zostawili dane w formularzu, jednak wykonali samego zakupu.
Dzięki remarketingowi osoby te zobaczą na innych portalach reklamę przeglądanych wcześniej produktów czy odwiedzonych stron, np. w formie banneru lub reklamy tekstowej. Tak dedykowana, spersonalizowana reklama jest znacznie skuteczniejsza niż przypadkowy przekaz skierowany do równie przypadkowej osoby.
Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednym sposobie docierania do klientów z przekazem o swojej marce – jest nim bezpośredni kontakt z użytkownikiem, wykorzystujący skrzynkę mailową.
Mailing – kontakt z klientem w formie wiadomości email
Działania email marketingu wzmacniają inne prowadzone kampanie – zwiększają zasięg reklamy, ułatwiają komunikację, sprzyjają podtrzymaniu relacji z klientami. Aby uskutecznić możliwości mailingu należy zadbać o formę komunikacji . Bardzo istotnym miejscem w Twojej witrynie stanie się wówczas formularz kontaktowy, poprzez który możesz pozyskać kontakt z klientem.
Istotne jest tzw. call to action, czyli wezwanie do działania – hasła zachęcające do nawiązania kontaktu. Samo działanie powinno jednak dać w efekcie jakąś nagrodę dla użytkownika końcowego. Zaoferuj klientom określone korzyści np. rabat lub nieograniczony dostęp do treści za zapisanie się do newslettera.
Co ciekawe, mailing sprawdzi się także w przypadku prowadzenia biznesu offline – z maila korzysta dziś większość osób, dlatego skrzynka mailowa Twojego klienta może stać się miejscem, w którym bez konieczności wychodzenia z domu dowie się on o przygotowanych przez Twoją firmę rabatach, akcjach czy nawet ciekawostkach z branży.
Sposobów na skuteczną reklamę w internecie nie brakuje – nie ma też co łudzić się, że jeden okaże się zupełnie wystarczający. Warto łączyć efektywność rożnych metod, wykorzystując ich zalety na rzecz powodzenia prowadzonych działań. Strategia marketingu internetowego Twojej firmy może być stopniowo rozszerzana o kolejne działania, które będą się doskonale uzupełniać.
Jeżeli szukasz profesjonalnej obsługi kampanii reklamowych w Internecie i chcesz uzyskać bezpłatną wycenę planowanych działań związanych z Google Ads, Face Ads lub pozycjonowaniem, skontaktuj się z nami przez formularz pod adresem https://home.pl/reklama-internetowa .