Inflacja i kryzys nie zatrzymały polskiego e-commerce – sklepy klientów home.pl uzyskały lepsze wyniki sprzedaży w listopadzie w porównaniu do zeszłego roku! Polacy nadal chcą inwestować we własny biznes online. O ponad 60% wzrosła liczba nowych sklepów w home.pl.
Trendy w polskim e-commerce
W Polsce jest około 30 milionów internautów, z których 77% robi zakupy w sieci (Gemius, 2022). Sprzedaż w internecie to wciąż dochodowy biznes, a to z kolei przyciąga nowych przedsiębiorców. Wskazuje na to również liczba zakładanych sklepów internetowych – średnio pojawia się ich 350 miesięcznie (Dun & Bradstreet, czerwiec 2022).
Mimo wysokiej inflacji wywołanej wojną na Ukrainie i pandemią branża e-commerce cały czas się rozwija – kryzys jedynie spowolnił jej przyspieszony wzrost spowodowany lockdownem.
Jak to wygląda pod kątem przyszłości?
- Według prognoz firmy PwC do 2027 roku liczba polskich e-konsumentów zwiększy się o 3,4 mln i obsłuży ich dodatkowe 100 tysięcy sprzedawców. Wartość polskiego rynku e-commerce ma wówczas wynieść 187 miliardów zł. Oznacza to, że wzrośnie o kolejne 94 miliardy złotych!
- Sprzedaż w sieci rozwija się w wielu kanałach – w sklepach internetowych, platformach marketpalece’owych (Allegro, Amazon, Shopee) i social mediach (Facebooku, Instagramie oraz TikToku). Ten trend tylko się pogłębi.
- Nowi sprzedawcy w internecie będą szukali szybkich i łatwych w obsłudze rozwiązań do uruchomienia sprzedaży. Założenie własnego sklepu internetowego już dzisiaj jest proste, szybkie i tanie. Liczy się głównie pomysł na biznes.
Bez większych przeszkód i wysokich kosztów możemy rozpocząć sprzedaż w sieci, z własnym towarem lub bez – jeśli zdecydujemy się na współpracę z hurtowniami w modelu dropshipping.
Sprzedawcy w internecie i inflacja
Według nowych danych GUS inflacja konsumencka spadła do 17,4% w listopadzie z 17,9% w październiku (są to wstępne wyliczenia, ostateczne dane pojawią się 15 grudnia 2022). Nie sprawdziły się więc prognozy ekonomistów, które zakładały, że inflacja wyniesie w tym miesiącu 18%.
Również inflacja producencka PPI (wskaźnik cen produkcji sprzedanej w przemyśle) dla strefy euro okazała się niższa niż zakładano – w październiku 2022 wyniosła 30,8% rok do roku do prognozowanych 31,5% (Eurostat).
Jak sklepy internetowe radziły sobie podczas Black Friday i Cyber Monday?
Koniec roku to najgorętszy okres sprzedaży dla właścicieli sklepów internetowych. Popularne akcje promocyjne związane z Black Friday i Cyber Monday są bardzo wyczekiwane przez e-konsumentów. Większość sklepów internetowych bierze w nich udział i oferuje swoje produkty w promocyjnych cenach.
---
23 października 2023 r. usługa eSklep została zastąpiona przez sklepy Shoper od home.pl. Załóż sklep i:
- Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
- Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
- Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
- Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.
Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.
CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO
Szukasz innego narzędzia do prowadzenia sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.
---
Również w tym roku sprzedawcy prowadzący swój e-commerce w ramach usług home.pl (eSklep, PrestaShop) wykorzystali ten okres, aby zwiększyć swoje dochody. Mimo globalnego kryzysu listopad zamknął się dla nich z wyższym zyskiem w porównaniu do listopada 2021 r.
Nasi klienci sprzedali więcej towaru – wskaźnik GMV (Gross Merchandise Value) wzrósł o 12%.
Zwiększyła się także średnia wartość koszyka zakupowego – była wyższa o 17% w porównaniu z listopadem 2021 roku. W niewielkim stopniu spadła natomiast liczba zamówień, była niższa o 5%.
Nasi klienci sprzedali więcej produktów i uzyskali wyższy przychód, ponieważ przygotowali swoje sklepy na okres wzmożonego handlu. W pierwszej kolejności zwiększyli budżety na reklamę internetową. Sprzedaż w czterodniowym okresie od Black Friday do Cyber Monday wzrosła o ponad 43% w porównaniu z poprzednimi dniami (przy jednoczesnym spadku kosztu samej reklamy). Dodatkowo większość sklepów realizowała różnego rodzaju promocje przez cały listopad, co wpłynęło na ogólny wzrost sprzedaży w całym miesiącu, a nie tylko w czasie 4-dniowej promocji.
– mówi Rafał Jakacki, Head of e-commerce home.pl
Kryzys nie przestraszył też nowych przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wejście w świat e-commerce ze wsparciem home.pl. Liczba nowych sklepów założonych w listopadzie 2022 wzrosła o ponad 60% w stosunku do średniej wartości z poprzednich 10 miesięcy.
Co czeka sprzedawców po Black Friday?
Gorący okres zakupowy nie kończy się dla właścicieli sklepów internetowych w listopadzie. Grudzień to kolejny miesiąc zwiększonej sprzedaży, kiedy to klienci będą poszukiwać prezentów dla swoich bliskich. Jak przyciągnąć ich do swojego sklepu?
Jednym z najskuteczniejszych działań jest inwestycja w reklamę internetową. Wykorzystaj okres dużego zainteresowania zakupami online, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.
Jakie dodatkowe usługi wpływają na sprzedaż?
Posiadanie sklepu internetowego to nie jedyny krok, na jaki powinni zdecydować się początkujący sprzedawcy w sieci. W home.pl od ponad 25 lat wspieramy polskich przedsiębiorców i doradzamy, jak kompleksowo przygotować swój biznes na kolejne lata i trendy.
Oprócz samego fundamentu w postaci oprogramowania sklepu (np. eSklep, a także nowoczesny Hosting PrestaShop i WordPress) użytkownicy powinni wziąć pod uwagę:
- usługę bezpiecznych e-płatności dla e-commerce z niską prowizją,
- pomoc prawną w postaci regulaminu sklepu i jego aktualizacji,
- aplikacje do łatwego prowadzenia księgowości,
- usługi logistyczne do dostarczania zakupów do klientów np. Paczkomaty.
Te oraz inne dodatki, które wydatnie wpływają na komfort i doświadczenie klientów sklepów, są dostępne w specjalnej ofercie w home.pl. Zapoznaj się ze wszystkimi warunkami na stronie: