Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Co można zrobić własnoręcznie i sprzedawać przez internet?

Co można zrobić własnoręcznie i sprzedawać przez internet?

Jeśli masz smykałkę do rękodzieła, dużą wiedzę w jakimś obszarze lub praktyczne umiejętności, możesz zacząć zarabiać na swoim hobby i talencie. Nie musisz nawet zakładać w tym celu firmy – przy niedużych przychodach nie trzeba rejestrować działalności gospodarczej. Mały biznes możesz prowadzić w swoim domu. Wystarczy inicjatywa, czas i chęci oraz narzędzia, dzięki którym dotrzesz do klientów. Pomysłów na to, co można produkować w domu i sprzedawać jest sporo. W tym artykule przedstawiamy kilka z nich. Wskazujemy też, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło w internecie i stacjonarnie.

Czy można sprzedawać rękodzieło bez firmy?

Sprzedaż rękodzieła nie musi wiązać się z koniecznością zakładania firmy. Od 2023 roku r. możesz prowadzić nierejestrową działalność, jeżeli miesięczne przychody z niej nie przekraczają 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

To oznacza, że możesz dorobić sobie do 3181,50 zł brutto (stan na styczeń 2024). Warunkiem jest też nieprowadzenie działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat) – nie liczy się jednak działalność, która była zawieszona. Od lipca 2024 roku limit ten wynosi 3225 zł.

Przychody z działalności nierejestrowej podlegają opodatkowaniu – wykazuje się je w rocznym zeznaniu PIT-36. Nie musisz natomiast opłacać składek na ubezpieczenie zdrowotne i ZUS. Zamiast skomplikowanej księgowości wystarczy prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży, jednak na żądanie kupującego musisz wystawić fakturę lub rachunek.

Poza tym masz obowiązek przestrzegać praw konsumentów – mimo niezarejestrowanej firmy, w świetle prawa cywilnego w relacjach ze swoimi klientami będziesz traktowany jak przedsiębiorca.

Konsumenci coraz częściej doceniają oryginalne i unikalne towary, zamiast tych produkowanych masowo. Jeśli połączysz umiejętności z dobrym pomysłem, możesz odnieść sukces. Osób oferujących rękodzieło na sprzedaż jest wiele, ale własny styl lub produkty, których nie ma jeszcze na rynku są tym, co może cię wyróżnić.

Jeśli jesteś jednak na etapie badania rynku i chcesz założyć np. sklep internetowy, poznaj przykładowe kody PKD, które ułatwią Ci założenie firmy o profilu sprzedawcy.

Makramy, szydełko i druty

Jeśli lubisz pleść, tkać i dziergać, nie musisz robić tego wyłącznie na potrzeby własne i znajomych. Takie rękodzieła mają wielu fanów – spróbuj dotrzeć do nich ze swoimi wyrobami. Mogą to być np.:

  • makramy ścienne i łapacze snów,
  • kwietniki i koszyki,
  • abażury, plecione lampiony i obrazy,
  • dywany i serwetki,
  • torebki, chusty i szale,
  • swetry, czapki, rękawiczki.

Pamiętaj, że wiele osób woli kupować rzeczy nie tylko piękne, ale też praktyczne. Zadbaj także o jakość materiałów, których używasz w swojej pracy.

Makramy szyte ręcznie jako pomysł na sprzedaż w internecie

Ma to szczególne znaczenie, jeśli zamierzasz sprzedawać elementy garderoby – nawet najpiękniejszy sweter nie cieszy, gdy „gryzie” lub nie grzeje zimą. Dlatego zamiast sztucznych włókien, wybieraj naturalne: miłe w dotyku i oddychające.

Rysunki, obrazy i ikony

Nie trzeba władać pędzlem jak Matejko, by móc z powodzeniem sprzedawać swoje obrazy. Możesz sprzedawać portrety lub karykatury na zamówienie, a także własne kompozycje. Jeśli masz artystyczny zmysł i potrafisz dobrze łączyć ze sobą kolory, wypróbuj pouring – to technika polegająca na wylewaniu farb akrylowych.

Pouring z farbami

Może nie brzmi imponująco, ale wykonane nią obrazy potrafią zachwycić, a dzięki temu, że świetnie pasują do nowoczesnych wnętrz, znajdują swoich odbiorców chętnych na zakup.

Ciekawym pomysłem na to, co można zrobić własnoręcznie i sprzedawać, jeśli lubisz malować, są ikony. To jednak wymaga wcześniejszego przygotowania (trzeba nauczyć się techniki) i czasu (pisanie ikony składa się z kilku etapów i może zająć kilka tygodni).

Ikony często są kupowane na prezent, np. na chrzciny, Pierwszą Komunię czy ślub, a ich wykonywanie to zajęcie dość niszowe. Być może w tej niszy znajdzie się miejsce również dla Ciebie?

Malowanie i personalizacja ubrań

Wiele osób poprzez ubrania wyraża swoją osobowość i nie zadowoli się odzieżą z popularnych sieciówek. Jedni będą szukać czegoś dla siebie u mniej znanych marek, inni będą woleli coś naprawdę unikatowego. Możesz im to dać!

Malowanie lub haftowanie ubrań, obuwia i akcesoriów (np. plecaków) pozwala zmienić zwykły i powtarzalny element garderoby w oryginalne dzieło sztuki. Jeśli chcesz zająć się tym i na tym zarabiać, możesz oferować zarówno produkty dostępne od ręki, jak i usługę personalizacji (customizacji) na zamówienie.

Artykuły papiernicze

Chociaż przyzwyczailiśmy się do tego, że życzenia składamy przez telefon lub internet, tradycyjne kartki okolicznościowe nadal nie wyszły całkowicie z użytku. Wciąż też w dobrym guście jest wręczenie papierowego zaproszenia na ważną uroczystość.

Jeśli szukasz pomysłu na działalność, która nieco zasili domowy budżet i lubisz prace plastyczne, możesz zająć się wykonywaniem papeterii. Obok kartek i zaproszeń, możesz tworzyć np.:

  • winietki,
  • zakładki do książek,
  • albumy i księgi gości,
  • papierowe dekoracje.

Jeśli jest Ci po drodze z grafiką komputerową, pomyśl o produkcji naklejek do bullet journalingu.

Świece zapachowe

Kiedy nadchodzi jesień, świece stają się bardzo pożądanym towarem. Zrobienie ich własnoręcznie wcale nie jest trudne, ale mimo tego wiele osób woli je po prostu kupić. Możesz to wykorzystać i otworzyć domową manufakturę świec.

Świecie zapachowe wykonane ręcznie

Jeśli uda Ci się zgrabnie połączyć ekologiczne rozwiązania, aromatyczne olejki i estetyczną formę, możesz odnieść sukces! Przy okazji, oprócz świeczek, możesz wytwarzać także wosk zapachowy do kominków – to równie popularny produkt.

Produkty z żywicy epoksydowej

Żywica epoksydowa to materiał dający szerokie pole do popisu. Możesz z jej użyciem wykonywać biżuterię w stylu boho, ale także wiele innych produktów, które będą przyciągać wzrok swoim wyjątkowym wyglądem. Jeśli myślisz o mniejszych projektach, możesz zająć się produkcją np. uchwytów do szafek, podstawek pod kubki czy ramek do zdjęć.

Lubisz wyzwania? Z żywicy epoksydowej możesz robić nawet stoły. Obok blatów wykonanych z użyciem tego materiału nikt nie przejdzie obojętnie.

Drewniany handmade

Nie musisz mieć profesjonalnej stolarni, by produkować własnoręcznie i sprzedawać produkty z drewna. Konsumenci od lat cenią sobie naturalne materiały, a drewno jest jednym z nich. W dodatku takie dekoracje doskonale wpasowują się w obecne trendy w wystroju wnętrz. W pracy z drewnem ogranicza Cię przede wszystkim wyobraźnia.

Drewniany handmade - wyroby z drewna

Możesz tworzyć ozdoby, które wpasują się w gusta różnych odbiorców lub produkty odpowiadające na potrzeby konkretnych grup, np. inserty do gier planszowych. Jeśli masz nieco więcej miejsca na domowy warsztat, możesz też rozważyć renowację mebli. Stare fotele z okresu PRL można pozyskać łatwo i niskim kosztem, a po odnowieniu mogą być wiele warte.

Produkty cyfrowe

Produkt stworzony własnoręcznie na sprzedaż, wcale nie musi być fizyczny. Możesz budować swój biznes w oparciu o produkty cyfrowe – masz tu naprawdę dużo możliwości. E-booki, kursy czy webinary mogą być trudnym w sprzedaży produktem, jeśli nie masz jeszcze rozpoznawalnej marki osobistej, ale na nich nie kończą się możliwości.

Aplikacja do webinarów ClickMeeting do prowadzenia szkoleń oraz kursów w internecie
Przykład szkolenia internetowego jako usługi, którą wytworzysz nawet w swoim domu.

Jeśli nie brak Ci kreatywności, możesz sprzedawać gotowe do wydruku szablony, np. zaproszeń, kalendarzy, list czy planerów albo projektować własne czcionki. Zarabiać możesz także na przerabianiu, cyfrowej renowacji czy kolorowaniu zdjęć.

Co jeszcze można zrobić własnoręcznie i sprzedawać?

Lista produktów, które możesz wytworzyć we własnym domu, a potem sprzedać jest niemal nieskończona. Wiele zależy od tego, co umiesz i lubisz robić, a także czy interesuje Cię sprzedaż wysyłkowa – nie każdy wytwór Twoich rąk może nadawać się do wysłania pocztą czy kurierem. Przyda się wtedy opcja odbioru osobistego.

Inne pomysły na to, co można produkować w domu i sprzedawać to np.:

  • biżuteria handmade,
  • akcesoria dla zwierząt,
  • zabawki dla dzieci,
  • domowe wypieki,
  • lasy w słoiku,
  • świąteczne dekoracje,
  • mydła i naturalne kosmetyki,
  • kosze podarunkowe.

Gdzie sprzedawać rękodzieło? Narzędzia do sprzedaży w internecie

Jeśli dopiero próbujesz sprzedać swoje pierwsze produkty, możesz korzystać z popularnych platform, takich jak OLX czy Allegro. Jednak, gdy myślisz o biznesie na poważnie, chcesz go rozwijać, a może nawet w przyszłości uczynić z niego jedyne źródło utrzymania, warto podejść do sprzedaży profesjonalnie. Masz kilka możliwości:

  • Sklep w kreatorze stron www – popularność kreatorów www wynika z ich prostej obsługi. Dzięki temu nie trzeba umieć kodować, by stworzyć własną stronę. Niektóre kreatory pozwalają także na utworzenie sklepu internetowego i połączenie jej z bramką płatniczą. Warto rozważyć tę opcję, jeśli nie chcesz dodatkowo płacić za zlecenie komuś wykonania sklepu.
  • Sklep internetowy – zbudowany na jednej z popularnych platform e-commerce (np. Prestashop czy Woocommerce) sklep online może być najbardziej optymalnym rozwiązaniem, jeśli planujesz rozwijać biznes i z biegiem czasu oferować coraz więcej produktów.
  • Usługa sklepu Sellastik – proste narzędzie do uruchomienia sklepu internetowego w abonamencie. Nie musisz posiadać informatyka lub programisty, ponieważ Sellastik jest intuicyjny w obsłudze i stworzony m.in właśnie dla branży DiY/rękodzieła. Możesz skorzystać z 21 dni testów i samodzielnie zbudować od podstaw estetyczny sklep z własnymi produktami.

Wbrew pozorom własna strona lub sklep internetowy wcale nie muszą być trudne w stworzeniu i drogie w utrzymaniu. Nawet prosty sklep internetowy zwiększy Twoją wiarygodność, a jego utrzymanie w pierwszym roku może wynieść zaledwie kilkaset złotych. To nieduża kwota, a warto ją ponieść, by przekonać się, czy pomysł na biznes jest trafiony.

Jeśli wahasz się między prowadzeniem konta w social media, a założeniem strony internetowej – zapoznaj się z naszym poradnikiem, z którego dowiesz się dlaczego warto używać obu rozwiązań.

Zobacz, jak przykładowo może wyglądać sklep internetowy z biżuterią handmade: (kliknij, aby powiększyć)

Przykładowy wygląd sklepu internetowego z własnoręcznie wykonaną biżuterią.

Brak doświadczenia w tworzeniu i prowadzeniu stron internetowych nie musi być przeszkodą. W home.pl masz dostęp do obszernej bazy wiedzy oraz bezpłatnego wsparcia technicznego, dzięki czemu pewnie postawisz pierwsze kroki we własnym sklepie internetowym. Możesz też zlecić budowę sklepu, a samodzielnie zająć się tylko jego obsługą i rozwijaniem biznesu.

Jak się promować?

By ktoś kupił Twoje produkty, najpierw musi się o nich dowiedzieć. Zadbaj o obecność Twojego biznesu w social mediach: prowadź konta w serwisach społecznościowych i udzielaj się tam, gdzie są osoby, które może interesować Twoja oferta.

Prowadząc sklep internetowy, pomyśl o obecności w Google – dzięki pozycjonowaniu i kampaniach reklamowych Google Ads klienci mogą trafiać do Ciebie sami przez wyszukiwarkę internetową. Wystawiaj swoje produkty również na portalach aukcyjnych i zakupów (tzw. marketplace): OLX, Allegro czy Etsy, to miejsca, w których możesz pozyskać swoich pierwszych klientów.

Chcesz efektywnie dotrzeć do klientów? Poznaj dodatkowo 5 nieszablonowych sposobów na promocję, o których zapominają małe firmy.

Warto także nawiązać współpracę ze sklepami – zarówno stacjonarnymi i internetowymi – które dają rękodzielnikom możliwość prezentacji i sprzedaży ich produktów. Jeśli chodzi o sprzedaż stacjonarną, pamiętaj też o wszelkich targach i kiermaszach organizowanych w całej Polsce.

Nie zawsze łatwo jest zostać wystawcą i z reguły nie jest to darmowe, ale jeżeli masz sporą bazę gotowych produktów, podczas jedno- czy dwudniowych targów masz duże szanse sprzedać wiele z nich.

Największe szanse na sukces daje łączenie wielu kanałów sprzedaży oraz… cierpliwość. Na początku zamówień może być niewiele, ale im więcej będzie miejsc, w których pojawisz się ze swoją ofertą, tym bardziej rozpoznawalna może stać się Twoja marka, a liczba transakcji zacznie rosnąć.