Tarcza Finansowa 2.0 koordynowana przez Polski Fundusz Rozwoju, to program pomocowy, którego celem jest wsparcie polskich przedsiębiorców ponoszących straty w wyniku pandemii Covid-19. Tarcza Finansowa skierowana jest zarówno do firm z sektora MŚP (obecnie realizowana), jak i dużych przedsiębiorstw (trwa opracowywanie programu). Warunkiem otrzymania wsparcia finansowego z Tarczy 2.0 jest złożenie elektronicznego wniosku. Co jednak zrobić, gdy sytuacja wymaga złożenia dokumentów przez pełnomocnika z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego?
Kto może ubiegać się o subwencję finansową z programu Tarcza 2.0?
W chwili obecnej podmioty, które uwzględnione są w programie pomocowym jako potencjalni beneficjenci, to:
- Mikrofirmy;
- Firmy z sektora MŚP;
Jakie warunki dla wnioskodawców są uwzględnione w Tarczy Finansowej 2.0?
W pierwszej kolejności beneficjenci programu Tarcza 2.0 powinni mieścić się w limitach, jakie nakłada na nie przynależność do danej skali działalności, tj.:
- dla mikro przedsiębiorców jest to zatrudnianie od 1 do 9 pracowników oraz maksymalnie 2 mln euro obrotów lub 2 mln sumy bilansowej;
- dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest to zatrudnianie od 10 do 249 pracowników oraz maksymalnie 50 mln euro obrotów lub poniżej 43 mln euro sumy bilansowej.
Dodatkowo firmy wnioskujące o wsparcie z Tarczy 2.0 muszą spełnić poniże kryteria kwalifikacji:
- Prowadzić działalność, która znajduje się w 45 wyszczególnionych branżach objętych pomocą (wg PKD);
- Odnotować spadek obrotów o min. 30% w okresach od 1.04.2020 do 31.12.2020 lub od 01.10.2020 do 31.12.2020 w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym (2019).
Tarcza Finansowa 2.0 PFR – lista wspieranych branż wg PKD
Ramy klasyfikacji beneficjentów w programie Tarczy Finansowej 2.0 zostały określone wg PKD branż, które poniosły największe straty w wyniku pandemii Covid-19. Co istotne, poniższe kody PKD nie muszą być przeważającymi kodami działalności gospodarczej. Wystarczy, że jeden z nich znajduje się z zakresie działalności wnioskodawcy i jest uwzględniony we właściwym rejestrze PKD. Poniżej znajduje się lista branż, które zostały uwzględnione w ramach Tarczy Finansowej 2.0:
- 17.29.Z – Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
- 18.12.Z – Pozostałe drukowanie;
- 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
- 18.14.Z – Introligatorstwo i podobne usługi;
- 49.39.Z – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
- 47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.76.Z – Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.81.Z – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
- 47.82.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
- 47.89.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
- 56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering);
- 55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
- 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
- 56.10.A – Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
- 56.10.B – Ruchome placówki gastronomiczne;
- 56.29.Z – Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
- 56.30.Z – Przygotowywanie i podawanie napojów;
- 59.14.Z – Działalność związana z projekcją filmów;
- 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych;
- 74.20.Z – Działalność fotograficzna;
- 77.21.Z – Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
- 79.11.A – Działalność agentów turystycznych;
- 79.12.Z – Działalność organizatorów turystyki;
- 79.11.B – Działalność pośredników turystycznych;
- 79.90.A – Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
- 79.90.B – Działalność w zakresie informacji turystycznej;
- 79.90.C – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
- 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
- 85.52.Z – Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
- 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna;
- 86.90.D – Działalność paramedyczna;
- 90.01.Z – Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
- 90.02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
- 90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych;
- 91.02.Z – Działalność muzeów;
- 93.11.Z – Działalność obiektów sportowych;
- 93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
- 93.19.Z – Pozostała działalność związana ze sportem;
- 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
- 93.29.A – Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni;
- 93.29.B – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
- 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
[Aktualizacja 03.02.2021] Lista branż objętych pomocą finansową z Tarczy 2.0 została rozszerzona o kolejne kody PKD, m.in:
- 46.42.Z – sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia;
- 47.72.Z – sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 85.59.A – nauka języków obcych;
- 93.12.Z – działalność klubów sportowych;
- 96.01.Z – pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich.
Kto i gdzie może złożyć wniosek o wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0?
Wsparcie finansowe w ramach Tarczy Finansowej 2.0 realizowane jest za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej. Projekt wspiera 17 największych banków komercyjnych oraz większość banków spółdzielczych. Poniżej znajdziesz listę banków obsługujących wnioski Beneficjentów programu PFR – Tarcza Finansowa 2.0:
- Alior Bank
- Bank BPS
- Milenium Bank
- Bank Pekao
- Bank Pocztowy
- BNP Paribas
- BOŚ Bank
- citi handlowy
- Credit-Agricole
- Get In Bank
- Idea Bank
- ING
- mBank
- Nest Bank
- PKO BP
- Santander
- SGB.
Wniosek o środki finansowe z Tarczy 2.0 powinien zostać złożony przez osobę posiadającą umocowanie do reprezentowania wnioskodawcy (beneficjenta). W momencie składania wniosku konieczne jest dołączenie w formie elektronicznej potwierdzenia do reprezentacji podmiotu. Gdy reprezentacja wynika z CEIDG lub KRS należy załączyć wygenerowany z tych rejestrów aktualny plik. W sytuacji, gdy wniosek składany jest przez pełnomocnika, wówczas dołączane pełnomocnictwo musi być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym należącym do pełnomocnika/ pełnomocników wyszczególnionych w KRS/ CEIDG.
Jak złożyć wniosek do Tarczy Finansowej 2.0 za pośrednictwem pełnomocnika?
W sytuacji, gdy złożenie wniosku o subwencję wymaga złożenia pełnomocnictwa, należy wykorzystać podpis kwalifikowany. Wyłącznie pełnomocnictwa opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym będą akceptowane przez PFR.
Co ważne, wszystkie osoby upoważnione do reprezentacji wnioskodawcy (beneficjenta), których dane ujawnione są w odpisie z KRS lub z CEIDG (dostarczonych przez wnioskodawcę) muszą podpisać pełnomocnictwo w formacie PDF (podpis PAdES) za pośrednictwem elektronicznego podpisu kwalifikowanego np. SimplySign. Inne formaty podpisu poza PAdES (podpis elektroniczny umieszczony w dokumencie PDF) nie będą akceptowane.
Tak samo inne formy przesłanych dokumentów, takie jak skany, wydruki czy podpisy w XAdES/ CAdES nie będą uznawane za złożone prawidłowo. Sprawdź jak wykonać podpis w formacie PAdES na dokumencie PDF.
Jak wygląda proces wypełnienia pełnomocnictwa dla wniosku do Tarczy Finansowej 2.0 krok po kroku?
- Pobierz dokument pełnomocnictwa;
- Zainstaluj darmowe oprogramowanie Adobe Acrobat Reader DC (jeżeli je posiadasz, pomiń krok 2);
- Otwórz pobrany plik pełnomocnictwa i wypełnij wszystkie wymagane pola;
- Zapisz dokument w formacie pliku PDF;
- Podpisz elektronicznie lub przekaż do podpisu kwalifikowanym podpisem elektronicznym wypełniony dokument pełnomocnictwa – sprawdź, jak podpisać dokument PDF certyfikatem kwalifikowanym. (Sprawdź akapit: Kto może złożyć wniosek o wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0)
- Przygotuj odpis z KRS lub wydruk z CEIDG, w zależności od formy prowadzonej działalności, potwierdzający umocowanie osoby udzielającej pełnomocnictwa do działania w imieniu beneficjenta;
- Podczas składania wniosku dołącz pełnomocnictwo oraz odpis z KRS lub wydruk z CEIDG.
W Pełnomocnictwie zawarto przestrzeń na wizualizację podpisu elektronicznego (strona 2 z 2). Sprawdź, jak zwizualizować podpis prywatny lub firmowy w dokumencie PDF z wykorzystaniem certyfikatu kwalifikowanego SimplySign:
Jakie są terminy dla składania wniosków do Tarczy Finansowej 2.0?
15 stycznia rozpoczął się nabór wniosków o udzielenie wsparcia w ramach II Tarczy Finansowej PFR 2.0. Składnie wniosków trwa do 28 lutego 2021 r. Jeżeli kryteria kwalifikacji pozwalają Ci złożyć wniosek przez pełnomocnika, który nie posiada kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego – sprawdź jak szybko uzyskać mobilny e-podpis dla biznesu SimplySign.
Sprawdź także pozostałe informacje o podpisie kwalifikowanym SimplySign dostępnym w home.pl:
- Ile kosztuje podpis kwalifikowany SimplySign?
- Jak odnowić podpis kwalifikowany SimplySign?
- 10 przydatnych informacji dotyczących podpisu kwalifikowanego, które warto znać
- Czym różni się Profil Zaufany od podpisu kwalifikowanego SimplySign?
- Jakie są okresy wydania lub przedłużenia mobilnego podpisu elektronicznego SimplySign?
- Czym jest CRBR i dlaczego wymaga podpisu kwalifikowanego?
- Jak skonfigurować wizualizację e-podpisu w dokumencie PDF?
- Jak uzyskać podpis kwalifikowany dla obcokrajowca bez PESEL?
- Dlaczego warto korzystać z mobilnego podpisu kwalifikowanego?