Stawiasz swoje pierwsze kroki jako przedsiębiorca i wybrałeś już odpowiedni zestaw PKD do prowadzenia działalności? Czas na pierwszych klientów! Bez względu na rodzaj świadczonych usług lub sprzedawanych produktów musisz zadbać o swoją obecność w internecie. Z pewnością nie raz słyszałeś porady w stylu „musisz mieć stronę internetową” albo „koniecznie uruchom profil na Facebooku lub TikToku!”. W dużej mierze są to rady słuszne. Ale czy masz na to wszystko czas? Z tego artykułu dowiesz się, jakie są plusy i minusy najpopularniejszych rozwiązań, dzięki którym Twoja firma będzie widoczna w sieci.
Czy strona internetowa jest potrzebna?
Pomyśl o 10 najpopularniejszych miejscach w sieci, które przeglądasz codziennie lub robisz zakupy. Czy znajduje się wśród nich strona internetowa? Z pewnością tak i to prawdopodobnie będzie serwis/miejsce, gdzie płacisz za produkty lub przeglądasz najważniejsze informacje ze świata.
Pomimo nieustannego rozwoju mediów społecznościowych i aplikacji, w ostatnich latach odnotowano wzrost liczby serwisów WWW na całym świecie, a firmy prześcigają się w rozwiązaniach, które sprawiają, że przeglądanie witryn jest łatwiejsze, szybkie i bardziej komfortowe. Największe marki na świecie (np. modowe, motoryzacyjne, ecommerce) nie rezygnują z prowadzenia swoich stron i bardzo często do nich kierują m.in. za linków w social media.
Na to pytanie jest więc jedna odpowiedź – zdecydowanie tak! Jeżeli chcesz prowadzić rzetelny i wiarygodny biznes w sieci, to musisz posiadać również stronę internetową. Jest to ważne również z innego powodu – masz 100% wpływu na to, co dzieje się z Twoją stroną internetową (jesteś jej właścicielem) i nie jesteś ograniczony regulaminem Facebooka lub Instagrama oraz działaniem moderacji w tych serwisach.
Co jest potrzebne do uruchomienia własnej strony internetowej? - wydajny hosting, czyli przestrzeń, w której umieścisz pliki strony, - domena internetowa, czyli adres pod którym będzie widoczna Twoja firma. Masz już taką u innego operatora? Przenieś domenę do home.pl i zyskaj benefity w postaci darmowej funkcji DNSSEC i DNS Anycast, - czas potrzebny na stworzenie witryny np. za pomocą WordPressa. Możesz również zlecić zamówienie gotowej strony internetowej.
Jakie są zalety posiadania strony internetowej?
- Dzięki niej zyskujesz niezależność (jest to Twoje główne miejsce do pozyskiwania klientów, za które odpowiadasz),
- Strona internetowa to dowolność w prezentacji swojej oferty – jej wygląd będzie zależał wyłącznie od Ciebie (lub umiejętności Twojego informatyka)
- Dzięki popularnym rozwiązaniom do uruchamiania stron (np. WordPress) możesz wystartować ze swoją internetową ofertą praktycznie w ciągu kilku dni,
- Nie musisz ograniczać się do wizytówki! Strona może być sklepem internetowym, posiadać formularz kontaktowy, bogate portfolio usług, chat i wiele innych elementów ułatwiających kontakt z Twoją firmą.
O czym warto wiedzieć przy tworzeniu strony internetowej?
- Przed uruchomieniem własnej strony warto zrobić rozeznanie, jak wygląda Twoja konkurencja. Możesz się nią zainspirować i…postarać się o lepsze wykonanie. Do kluczowych aspektów wpływających na odbiór oferty zalicza się m.in. obecność certyfikatu SSL, który jest niezbędny do prowadzenia bezpiecznego e-handlu. Sprawdź, dlaczego certyfikat SSL jest niezbędny.
- Stworzenie strony WWW to inwestycja. Wykonujesz to raz (ewentualnie nanosisz zmiany raz na kilkanaście miesięcy), ale dzięki temu Twoja firma zaczyna „żyć” w internecie.
- Warto na początku poświęcić trochę czasu nad zawartością strony. Przydatne mogą być inspiracje ze stron konkurencyjnych i plan, jak zrobić coś lepiej i szybciej. Nie musisz się na tym znać – możesz to zlecić specjalistom, którzy krok po kroku wykonają dla Ciebie projekt strony WWW dla firmy.
Firma w mediach społecznościowych
Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Snapchat, Twitter czy Pinterest to fantastyczne miejsca, w którym Twoja firma może (a nawet powinna) być dostępna. Według raportu Hootsuite za 2021 rok z różnych serwisów społecznościowych w Polsce korzysta od 60 do ponad 90% internautów w wieku 16-64, co przekłada się na więcej niż 25 mln użytkowników. Możliwość dotarcia do osób poszukujących Twoich produktów za pomocą strony/profilu, grup czy wydarzeń jest bardzo kusząca i firmy z chęcią korzystają z tej możliwości.
Nie do końca, choć nietrudno znaleźć marki/firmy, które prowadzą działalność wyłącznie przy użyciu np. Instagrama. Warto jednak nadmienić, że nawet influencerzy, którzy poświęcają social mediom większość swojego czasu nie rezygnują do końca z własnych kanałów, gdzie sprzedają m.in. produkty okraszone logiem własnej marki.
Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in. Ekipa Friza, która pomimo milionów subskrybentów na Youtubie i obserwatorów na Instagramie lub Facebooku uruchomiła stronę ze sklepem internetowym EKIPATONOSI. Dzięki temu ma pewność, że sprzedaż gadżetów pochodzi z konkretnego źródła, które wygląda i działa zgodnie z ich założeniami.
Czy strona w mediach społecznościowych należy do mnie?
We współczesnym, cyfrowym świecie warto angażować się w mediach społecznościowych, aczkolwiek pamiętaj o ważnej kwestii – strona lub profil w takiej aplikacji NIGDY nie należy do Ciebie, a jego właścicielem jest dany serwis.
Oznacza to, że może on z dnia na dzień usunąć wybrane treści, ograniczyć dostęp do niektórych narzędzi, a nawet usunąć cały profil bo wykonałeś/aś działanie niezgodne z regulaminem. Wówczas pozostajesz bez swojego głównego narzędzia do prowadzenia biznesu w sieci. W skrócie – Twoja firma przestaje istnieć w sieci!
Są jednak także dobre strony takiego rozwiązania. Zalicza się do nich przede wszystkim społeczność, do której możesz trafić z dużą łatwością np. poprzez grupy, komentarze, wydarzenia itd. Twoi klienci już tam są. Dzieli Cię od nich tylko kilka kroków.
- Każdy serwis rządzi się swoimi prawami i na każdym pożądane są innego rodzaju treści. Na przykład na TikToku materiał wideo może trwać kilkanaście sekund, z kolei na Instagramie coraz większe znaczenie mają filmy i interakcje ze swoimi obserwatorami. Na Facebooku masz szeroki dostęp do różnych formatów – od grup, przez wydarzenia, profile, a na transmisjach live i komunikacji za pomocą Messengera kończąc. Przetestowanie każdego serwisu może trochę potrwać, ale warto to zrobić. Nie każdy kto dobrze czuje się na Facebooku jest w stanie wzbudzić podobne zainteresowanie w innej aplikacji.
- Gdy poznasz zasady działania, to postaw autentyczność – nie wrzucaj publikuj informacji o promocjach, rabatach i nowościach bo to treści pozbawione emocji. Dziel się wiedzą, własnymi obserwacjami, pytaj użytkowników i odpowiadaj na ich uwagi. Szczypta humoru nie zaszkodzi, ale pamiętaj – nie każdy może dobrze odebrać Twoje żarty.
- Pomimo dostępnych opcji sprzedażowych media społecznościowe nie są jeszcze tak optymalne i otwarte na użytkowników jak tradycyjne sklepy lub strony WWW. Duża liczba zamówień przyjmowanych w wiadomościach prywatnych powoduje chaos w Twojej pracy. Zdecydowanie lepiej skierować użytkowników na swoją stronę internetową, gdzie mogą dokonać płatności. Serwisy social media pracują nieustannie nad rozwijaniem obszaru ecommerce.
- Korzystając z mediów społecznościowych jesteś przywiązany do konkretnych narzędzi i rozwiązań – profile korzystają z tego samego szablonu i nie różnią się od siebie wyglądem (poza oczywiście treściami i elementami graficznymi, które publikujemy), a nowe funkcjonalności oraz zasady dotykają wszystkich w takim samym stopniu.
- W mediach społecznościowych masz bardzo mało czasu, aby przykuć uwagę użytkownika. To, w jaki sposób przeglądamy aplikacje social media (przewijamy palem) powoduje, że masa treści jaką tam umieścisz może zwyczajnie przepaść, a jej zasięg będzie bardzo mały. Co więcej, treść taka szybko traci na aktualności, a promowane są najczęściej te, w których dochodzi do dużej liczby interakcji.
Jak używać poczty email do celów firmowych?
Przy prowadzeniu firmy w internecie ważny jest jeszcze jeden element, mianowicie adres email, którym posługujesz się do komunikacji z klientami. Wybór ogranicza się tutaj do dwóch wariantów konta pocztowego: bezpłatnego i płatnego. Darmowe skrzynki zakładane w popularnych serwisach informacyjnych są dostosowane do prywatnych potrzeb. Niestety, część firm używa ich do celów komercyjnych, co nie najlepiej świadczy o ich profesjonalizmie, a także podejściu do kwestii bezpieczeństwa. Dlaczego? Z kilku prostych powodów:
- nie spełniają wymogów RODO w zakresie przetwarzania danych klientów,
- nie posiadają kopii zapasowych na wypadek skasowania wiadomości,
- mają ograniczone możliwości wysyłania załączników,
- nie założysz na nich przyjaznego i łatwego do zapamiętania adresu np. sekretariat@nazwafirmy.pl.
Zapoznaj się ze szczegółowym porównaniem - poczta email darmowa czy płatna? Masz już na oku skrzynkę email w wersji komercyjnej? Zapoznaj się z naszym porównaniem usług email dla biznesu.
Prowadząc firmę korzystaj z komercyjnych rozwiązań, które są nie tylko odpowiednio dostosowane do prowadzonej działalności, ale również bezpieczne i dają przedsiębiorcy większe możliwości. Profesjonalna poczta dla firm to fundament komunikacji w każdym przedsiębiorstwie i miejsce, w którym przechowywane są wrażliwe dane.
Korzystasz dzisiaj z bezpłatnego Gmaila? Nic straconego – nawet w usługach Google przeniesiesz swoje zasoby na wersję płatną w postaci Google Workspace.